تداوم همکاری مجلس دانش‌آموزی تهران و آذربایجان‌شرقی و رفع مشکلات دانش‌آموزان دو استان

تهران( پانا)- جلسه مشترک میان دو استان آذربایجان‌شرقی و تهران با موضوع اتحاد و همکاری دو استان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۵۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تداوم همکاری مجلس دانش‌آموزی تهران و آذربایجان‌شرقی و رفع مشکلات دانش‌آموزان دو استان

نشست هم‌اندیشی میان دو استان آذربایجان شرقی و تهران با حضور محمد مهدی کوراوند؛ رئیس مجلس دانش آموزی کشور، یحیی عطالو؛ رئیس کمیسیون اخلاق و تربیت کشور، مبینا تمیزی؛ منشی کمیسیون اخلاق و تربیت کشور، ابوالفضل رجبی مقدم؛ منشی کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی، آرمیتا رزاقیان؛ رئیس مجلس منطقه ۳ شهر تهران، محدثه رضایی؛ رئیس مجلس دختران آذربایجان شرقی، محمد مهدی عهدی؛ نماینده مجلس دانش آموزی کشور، کیا مهراحمدی؛ رئیس مجلس منطقه ۱۴ شهر تهران، مجید سعیدی گرکانی؛ رئیس مجلس منطقه ۱۲ شهر تهران، امیرحسین کامران؛ نائب رئیس مجلس پسران آذربایجان شرقی، رسا نجفی؛ رئیس مجلس شهرستان میانه، امیرحسین اعتبار؛ رئیس کمیسیون علمی و آموزشی آذربایجان شرقی، فاطمه احمدی زاده؛ نماینده مجلس آذربایجان شرقی، مهدی خسروشاهی؛ نماینده مجلس آذربایجان شرقی، الینا ابراهیمی؛ نماینده شورای دانش آموزی آذربایجان شرقی و علی پورعلی برگزار شد.

در ابتدای جلسه مقداد علیزاده؛ معاون رئیس سازمان دانش آموزی استان آذربایجان شرقی از حضور تمامی نمایندگان و میهمانان و همچنین مسئولین حاضر در جلسه تشکر کرد و در ادامه افزود: مجلس دانش آموزی یک مجلس با نیاز مطالبه است و همه تلاش داریم یک مجلس دانش آموزی مطالبه گر باشد. همچنین در تلاشیم مجلس دانش آموزی با پتانسیل های موجود بتواند گروه و کارگروهی قوی را به عنوان کارگروه مطالبه‌گری تشکیل بدهد. مجلس دانش آموزی جایگاهی بالاتر از جایگاه کنونی را می تواند کسب کند. این اتفاق محقق نمی شود مگر با تلاش و کوشش نمایندگان همین مجلس. یکی از اولویت های مجلس دانش آموزی همین مطالبه گری از صفر تا صد است؛ از مدرسه شروع شده و به رده های بالایی همچون وزارت آموزش و پرورش ختم می شود. این مسئله برای تمامی ما حائز اهمیت است و جدیت و تلاش لازم را برای محقق شدن آن به کار می بندیم.

محمد مهدی کوراوند؛ رئیس مجلس دانش آموزی کشور از تشکیل این نشست ابراز امیدواری کرد و گفت: برگزاری این برنامه ها موجب حفظ صلابت ساختار مجالس دانش آموزی می‌شود. اگر بتوانیم در دوره دهم این ارتباط را مابین مجلس دانش آموزی کشور و مجالس دانش آموزی شهرستان ها و استان ها ایجاد کنیم و از سطح مدارس مطالبه و جمع آوری کنیم.

رئیس مجلس دانش آموزی کشور با تاکید بر تعامل مجلس کشور با سطوح مختلف مجلس افزود: این موضوع سبب می شود مطالبه گری از کف مدارس آغاز شود. اینکه میان دو استان مطرح و مهم کشور تفاهم نامه همکاری امضا بشود، موجب انسجام و همدلی بیشتر ساختار مجلس دانش آموزی می شود. به موجب این تفاهم یقین دارم که با حضور نمایندگان فعال و دغدغه مند این دو استان شاهد اتفاقات خوبی برای دانش آموزان هر دو استان خواهیم بود. برگزاری چنین جلسات گفتگو محوری ما را به سمت منویات مقام معظم رهبری در رابطه به گفتمان سازی انقلاب نزدیک می کند و به موجب این کادرسازی و گفتمان محوری نیز در جامعه دانش آموزی تقویت می شود.

یحیی عطالو رییس کمیسیون اخلاق و تربیتی در جلسه امروز خبر نویدبخشی داد و گفت: جلسه امروز و همکاری دو استان تحولی در راستای مجلس دانش آموزی ایجاد خواهد کرد که انشالله شاهد موفقیت های بیشتر و حل کردن بسیاری از مشکلات در محوریت دانش آموزی خواهیم بود. ما از کمیته ها و نماینده های مجلس استانی خواهشمندیم که تلاششان را از گذشته بیشتر کنند. در این صورت یک سال باقی مانده خبرهای خوشی را شاهد خواهیم بود و دو مجلس قدرتمند آذربایجان شرقی و تهران جلسات متعددی من باب مشکلات دانش آموزان دو استان جلساتی خواهند داشت.

همچنین عطالو به اهمیت مجالس استانی تاکید کرد و گفت: کمیته استان ها باید طرح هایی را ایجاد کنند و میان یکدیگر به رقابت مثبت ایجاد کنند. همچنین بسیار متشکرم از نمایندگان هر دو استان که بسیار دغدغه مند و فعال در مورد این مسائل تلاش و کوشش می کنند؛ تلاش های شما بسیار ستودنی است.

آرمیتا رزاقیان؛ رئیس مجلس دانش آموزی منطقه ۳ شهر تهران به اهمیت تعاون و همکاری اشاره کرد و گفت: امیدوارم با توکل بر خداوند متعال و همکاری و تلاش و درایت بتوانیم بالاترین کارایی را برای وصول مطالبات به حق دانش آموزان در چارچوب قانون داشته باشیم. همکاری یکی از اصول اخلاقی مهم است که در قرآن با صیغه امر به آن اشاره شده؛ خداوند در سوره مائده می‌فرماید:«و همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید» و همین آیه شریف از قرآن کریم نشانگر اهمیت و ارزشمندی تعاون در دیدگاه دین مبین اسلام است. خوشبختانه در مجلس دانش آموزی یکی از عوامل بسیار مهم تعاون که داشتن هدفی یکسان است، میسر شده است. هدف از تشکیل مجلس دانش آموزی رفع مشکلات و مسائل و رفع نیازهای دانش آموزان است و قطعا داشتن هدفی مشترک همکاری بهتر را به دنبال دارد. در ادامه آن کارایی بالاتر و در نتیجه رسیدن به موفقیت و هدف والای مجلس دانش آموزی است.

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور از تمامی نمایندگان خواست مطالبه‌گر باشند و از مسئولین و حتی خود نمایندگان مطالبهکنند تا در نهایت کارایی بالاتری را داشته باشند و موفق تر عمل کنند.

رسا نجفی؛ رئیس مجلس دانش آموزی شهرستان میانه به هدف از تشکیل مجلس دانش آموزی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس دانش آموزی پس از بررسی مشکلات، معضلات و مسائل مختلف مربوط به دانش آموزان به بحث و تجزیه و تحلیل آن می پردازند و با همفکری هم پس از پیداکردن راهکارهای مختلف، پیشنهادهای راهبردی خود را مطرح می کنند و با بیان کردن انتظارات خود به مسئولین، پاسخ مناسب و به موقع را از آن ها مطالبه می کنند. با توجه به این مسائل، مجلس دانش آموزی استان تهران و استان آذربایجان شرقی وارد فضای رقابتی شده اند که چندین سال است رقابت به این روال ادامه دارد.

نجفی در ادامه به اهمیت تعاون و عدم رقابت برای دو استان پرداخت و گفت: هدف از تشکیل جلسه امروز این است که مجالس این دو استان، تلاش کنند تا این فضای رقابتی را تبدیل به فضای مشارکتی کنند. مشارکت یکی از راه های توسعه است و ما امروز شاهد تلاش مسئولین در گسترش فرهنگ مشارکت در بین دانش آموزان هستیم. این مشارکت می تواند باعث رشد و توسعه مجالس دو استان شود که به نوبه خود خیلی تاثیرگذار است. طبق مسائل گفته شده، این مشارکت بین مجالس دو استان دارای اهمیت است و دلیل اهمیت موضوع این است که مشارکتها، شکاف بین مسائل مختلف مربوط به مجلس دانش آموزی و الزامات مورد نیاز آینده را پر می کنند و با ارائه دسترسی مجلس دانش آموزی به منابع بیرونی و نیز با ایجاد هم افزایی، ترویج یادگیری و تغییر سریع، رقابت جویی مجالس را افزایش می دهند.

کیا مهراحمدی؛ رئیس مجلس دانش آموزی منطقه ۱۴ شهر تهران به عملگرایی تاکید کرد و گفت: ما گر ز سر بریده می ترسیدیم، درمحفل عاشقان نمی رقصیدیم» مجلس دانش آموزی نهادی تشریفاتی است، مگر زمانی که نمایندگان آن دغدغه مندی و فعالیتی مستمر داشته باشند؛ به قول معروف: دوصد گفته چو نیم کردار نیست!

احمدی در ادامه به دغدغه های مشترک نمایدگان دو استان اشاره کرد و افزود: نمایندگان دانش آموزی و فعالان حقوق دانش آموزی در تهران و آذربایجان شرقی دغدغه های یکسانی دارند؛ به گونه ای مشابه با اندکی تفاوت. قطعا زمینه سازی اتحاد میان دو استان سبب می شود تا ساحت نهاد مجلس دانش آموزی در دو استان قدرتمندتر شود. گفتنی است دانش آموزان تهران و آذربایجان شرقی مشکلات بسیار و مشابهی دارند؛ از کنکور که قتلگاه رویاها، استعدادها و باورهای یک دانش آموز است تا موضوعاتی مانند: فرسودگی مدارس، ترک تحصیل، فقر اقتصادی و...

رئیس مجلس دانش آموزی منطقه ۱۴ شهر تهران در ادامه از موهبت تعاون میان دو استان گفت و افزود: از آنجایی که یک دست صدا ندارد، ما نمایندگان مجلس دانش آموزی تهران دست استمداد به سوی شما عزیزان در آذربایجان شرقی دراز می کنیم تا با کمک های شما برادران و خواهران عزیزمان در استان آذربایجان شرقی توانمندی های روزافزونی در نیل به اهداف مشترکمان بیابیم. به امید آنکه با ایجاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان مجالس دانش آموزی دو استان و پیگیری مشکلات دانش آموزان به شکل وسیع تر و موثرتر، توانایی ایجاد تغییرات و اثربخشی ملموس تر حاصل آید.

امیرحسین اعتبار؛ رئیس کمیسیون علمی و آموزشی آذربایجان شرقی از تشکیل جلسه ابراز خوشحالی کرد و گفت: قلبا خوشحالم که چنین جلساتی صورت می پذیرد و امیدوارم که ادامه پیدا کند. ما همه تاثیر همفکری، اتحاد و مشورت را می دانیم؛ اما ای کاش این جلسات ادامه پیدا کند و تا ثمره لازم را کسب کنیم. نه فقط در سطح کلان بلکه در سطوح جزئی نیز مورد برسی قرار دهیم. جغرافیای مجلس دانش آموزی این دوره گستره جدیدی پیدا کرده و ما می بایست از این گستره نهایت استفاده را داشته باشیم. تعریف ما از مجلس چیست؟اولویت های مجلس به چه صورت است؟ اولویت و تعریفی که برای مجلس دانش آموزی شده رساندن مشکلات دانش آموزی به مسئولین است، هرچند مسئولین حتما بیش از ما به مشکلات واقف هستند؛ اما تکلیف، وظیفه و رسالت ما در مجلس دانش آموزی که چشم چندین دانش آموز ایرانی به آن است، مطالبه حقوق دانش آموزان است.

وی در ادامه به توضیح مشکلات حوزه دانش آموزی و راهکار مدیریت آن در استان ها و شهرستان ها و مناطق پرداخت.

محمد مهدی عهدی؛ نماینده مجلس دانش آموزی کشور به اهمیت ریشه یابی مشکلات دو استان اشاره کرد و گفت: نباید فقط ظاهر کار را داشته باشیم و اصل مهم در کار ما ریشه یابیست. شخصی که مشکل قلبی داشته باشد، ابتدا عمل قلب انجام می دهد و یا عمل زیبایی بینی؟ ما آمده ایم که بمانیم و گامی استوار باشیم برای آغازی نوین.

یحیی عطالو؛ رئیس کمیسیون اخلاق و تربیت کشور در تکمل صحبت ها افزود: بین مسئولان و دانش اموزان دیواری است که باید نمایندگان مجلس دانش آموزی این دیوار را خراب کرده و ارتباط مستقیمی بین دانش آموز و مسئول باشیم.

مبینا تمیزی؛ منشی کمیسیون اخلاق و تربیت با اشاره به توان رفع مشکلات در صورت تعاون گفت: از آنجایی که موضوع جلسه بررسی مشکلات دانش آموزی دو استان و تداوم همکاری است، امیدوارم پیش از شروع سال تحصیلی جدید مشکلات ارائه شده را تا حد امکان بررسی و حل کنیم.

تمیزی در ادامه در خصوص کاهش کیفیت درسی و تغییر نکردن سطح سختی آزمون ها گفت: همه دبیران عزیز و دانش آموزان در طول ٩ماه تدریس و آموزش مجازی به کاهش کیفیت تدریس پی بردند و قطعا سطح دانش و یادگیری دانش آموزان در مقایسه امسال و سالهای قبل کرونا کاهش پیدا کرده پس طرح سوالات سهل تر یکی از راه حل ها برای این مشکل است.

مجید سعیدی گرکانی؛ رئیس مجلس دانش آموزی منطقه ۱۲ شهر تهران تعاون میان دو استان را مزیت فواید بسیار بر شمرد و گفت: بنده معتقد هستم مجالس دانش آموزی شهر تهران و استان آذربایجان شرقی بینش فکری مشترکی دارند و این اشتراک فکری سبب یک همکاری مؤثر و کارآمد در مجالس دانش آموزی هر دو استان می‌شود.

گرکانی در ادامه به مشکلات و مسائل مشترک میان دو استان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم جامعه دانش آموزی امروزه فرسودگی مدارس است. ما در پایتخت شاهد هستیم که ۲۱ درصد از مدارس فرسوده در منطقه ۱۲ شهر تهران که قطب سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پایتخت است قرار دارد که این مدارس با بافت فرسوده سلامت دانش آموزان را تهدید می‌کند. یکی دیگر ازموضوعات اساسی جامعه دانش آموزی مسئله آسیب‌های اجتماعی است، متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در نهاد مجلس دانش آموزی و شورای دانش آموزی به این مسئله که بسیار مهم است کم بها می‌دهند. ما باید با همکاری میان مجالس دانش آموزی دو استان به ترویجفرهنگ گفتمان با موضوع آسیب‌های اجتماعی بپردازیم تا بتوانیم جامعه را آگاه و به قربانیان آن کمک کنیم.

الینا ابراهیمی؛ نماینده مجلس دانش آموزی آذربایجان شرقی در خصوص مشکلات جامعه دانش آموزی و راهبرد تعاون در حل آن گفت: به نظر بنده یکی از مشکلات مهم و مشترکی که باید به آن رسیدگی بشود انتخاب رشته و استعدادیابی است. انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین انتخاب و تصمیم زندگی است و اگر این امر امروزه درست انجام نگیرد به مشکلات بسیاربسیار زیاد و بزرگی راه پیدا می‌کند. انتخاب رشته در کشور ما در مدت یک سال انجام می‌شود و در این بازه کوتاه اطلاعاتی کمی دربارهرشته و بدون استعداد یابی انجام می شود همه چیز به کنار در ۶ سال اخیر تفکرات نادرستی در جامعه دانش آموزی رشد پیدا کرده است که باید اصلاح گردد. اگر به جوانان این مملکت کفش مناسب داده شود دنیا را فتح خواهند کرد.

فاطمه احمدی زاده نماینده مجلس دانش آموزی آذربایجان شرقی مسئله عدالت آموزشی را مطرح کرد و گفت: چرا در مدارس ما این مسئلهحائز اهمیت نیست؟ خیلی از دانش آموزان به خاطر همین مسئله و نبود عدالت آموزشی درگیر هستند. از نظر بنده بودن مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان عامل اصلی این عدالت آموزشی هستند و بسیاری از بچه ها قبل از دغدغه کنکور به فکر این مدارس و قبولی درآنها هستند. این یک باور اشتباه و غلطی است که در ذهن دانش آموزان تثبیت شده: کسی که در مدارس عادی درس میخواند امیدی به موفقیت نیست و بودن این مدارس این مسائل را پیچیده تر کرده است.

ابوالفضل رجبی مقدم؛ منشی کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز به عنوان میهمان افتخاری این دو استان در پایان برای هر دواستان آرزوی موفقیت و همکاری هر چه بیشتر کرد.

در انتها امیرحسین کامران؛ نائب رئیس مجلس پسران آذربایجان شرقی نوید از همکاری هرچه بیشتر دو استان داد و گفت:انشالله درماه آینده سازمان دانش آموزی استان آذربایجان شرقی با ارسال نامه ای به استان تهران تمام نمایندگان استان تهران را به جلسه استانهای آذربایجان شرقی و تهران دعوت خواهد کرد. بنا است تا در میان مجالس دانش آموزی این دو استان تفاهم نامه ای نوشته شود و کمیته های استانهای آذربایجان شرقی و تهران همکاری های لازم را با یکدیگر انجام بدهند و در پایان تلاش داریم تا استان آذربایجان شرقی با سایر استان ها نیز همکاری ها لازم را انجام دهد.

خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار