از برق، آب و گاز فرهنگی تا زمزمه‌های حل مشکل کمبود کاغذ

مجوز تاسیس کتابفروشی در اماکن مسکونی صادر شد

تهران (پانا) – در روزها آخر دولت دوازدهم، ناشران و اهالی کتاب باخبرهای خوبی مواجه شده‌اند که بعد از دو سال تحمل شرایط کرونایی بارقه‌ای از امید در دلشان روشن‌شده است. بعدازاین علاقه‌مندان به حرفه کتاب‌فروشی می‌توانند در سراسر کشور با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر مبادرت به تأسیس کتاب‌فروشی و فعالیت در اماکن مسکونی کنند .

کد مطلب: ۱۱۹۴۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
مجوز تاسیس کتابفروشی در اماکن مسکونی صادر شد

فروش کتاب در اماکن مسکونی یعنی در هر کوی و برزنی می‌توانیم شاهد راه‌اندازی یک کتاب‌فروشی باشیم و با تعریف تعرفه فرهنگی برای مصارف برق، گاز، آب و پست هرکدام از مشاغل سه‌گانه اعم از نشر، مطبوعات و کتاب‌فروشی‌ها هزینه‌های کمی خواهد داشت.

بعد از گذشت دو سال کرونازده در عرصه نشر کتاب و مطبوعات، برق و آب و گاز ناشران با تعرفه فرهنگی محاسبه می‌شود و زمزمه‌هایی برای تأمین کاغذ از وزارت ارشاد به گوش می‌رسد که شاید خواندن و شنیدنش بتواند التیامی بر زخم‌های عمیق برجای‌مانده در حوزه نشر باشد. خبر خوش، تصویب بند (ج) از ماده ۹۲ قانون ششم توسعه در جلسه هیئت دولت بود که نخستین بار در سال ۱۳۹۴ و در زمان تقدیم این برنامه به مجلس از سوی دولت، مطرح شد. هفته گذشته در جلسه هیئت‌وزیران محاسبه بهای آب، برق، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتاب‌فروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی مطرح و بررسی شد و درنهایت منجر به تصویب پیشنهادی با عنوان آیین‌نامه تعرفه فرهنگی آموزشی مشاغل سه‌گانه کتاب‌فروشی‌ها، ناشران و مطبوعات شد.
کتاب‌فروشی‌ها و توزیع کتاب یکی از حلقه‌های مهم چرخه نشر است. سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتخاذشده بود این حلقه‌ها را در مواردی مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و همچنین نمایشگاه‌های استانی کتاب حذف می‌کرد و با توجه به یارانه‌ای که برای برگزاری تزریق می‌شد عموماً شرایطی فراهم می‌کرد که کتاب با تخفیف بالایی فروش برود که منجر به رقابت غیرعادلانه می‌شد و این روند باعث کاهش حضور کتاب‌فروشی‌ها می‌شد و درنهایت کتاب‌فروشی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که یا تغییر کاربری بدهند و یا تعطیل کنند.

امکان فعالیت کتاب‌فروشی در اماکن مسکونی فراهم شد

«محمود آموزگار»، نایب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره چگونگی و روند شکل‌گیری این آیین‌نامه از ابتدا تا تصویب و نقش و تأثیر آن بر ذی‌نفعان این آیین‌نامه توضیح داده بود. آموزگار گفت: «بند (ج) ماده (۹۲) برنامه پنج‌ساله ششم دولت و شهرداری‌ها را مکلف کرده که اول این‌که برای مشاغل سه‌گانه نشر، مطبوعات و کتاب‌فروشان شرایطی فراهم کند که در اماکن مسکونی با کاربری فرهنگی امکان فعالیت داشته باشند. پیش‌ازاین مطبوعات به‌موجب بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری این امکان را داشتند و فعالیت ناشران در اماکن مسکونی نیز با توجه به مصوبه شورای اسلامی سوم شهر تهران معروف به کاربری فرهنگی (به‌رغم این‌که این مصوبه محدود به شهر تهران بود و شامل بقیه مناطق نمی‌شد) در کل کشور تقریباً با همراهی و اغماض مواجه می‌شد. ولی فعالیت کتاب‌فروشی فقط در اماکن تجاری امکان داشت. بنابراین مصوبه از این نظر که امکان فعالیت کتاب‌فروشی در اماکن مسکونی را فراهم می‌کند بسیار حائز اهمیت است.»
او ادامه داد: «چگونگی اجرای قانون به تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط و تصویب آن توسط هیئت‌وزیران موکول شده بود. تقریباً قریب به چهار سال تدوین آیین‌نامه به طول انجامید. ابتدا جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که با انتقادات و اشکالات دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه در ارتباط با مصارف آب، برق، گاز و پست مواجه بود و مهم‌ترین موضوع ایراد دستگاه‌ها این بود که این مصوبه به کاهش درآمد دستگاه‌ها منجر می‌شود و راه جبران کاهش درآمد پیش‌بینی نشده است. به همین دلیل نتیجه مفید و مؤثری از جلسات این مرحله به دست نیامد. ادامه جلسات در سازمان برنامه‌وبودجه با هدایت این سازمان تشکیل شد و همراهی و همدلی دستگاه‌های ذی‌ربط که عقیده داشتند علاوه بر مسائل سازمانی و دستگاهی آن‌ها وظیفه اجتماعی هم دارند و باید در تصویب و تدوین آیین‌نامه بکوشند، آیین‌نامه تدوین شد و به هیئت دولت ارسال شد. کمیسیون فرهنگی دولت نیز جلساتی تشکیل داد که آخرین آن دو ماه پیش به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و انتقادات اعضا موردبررسی قرار گرفت. ازجمله شرکت پست نسبت به کاهش درآمد خود معترض بود اما بالاخره و نهایتاً با اجماع اعضا مقرر شد که آیین‌نامه برای امضای هیئت‌وزیران در دستور کار قرار بگیرد و مطلع شدم که هیئت‌وزیران آن را تصویب کرده است.»

وعده حل مشکل کاغذ در دولت دوازدهم

مسئله دیگری که همواره مهم‌ترین دغدغه ناشران بوده، موضوع تأمین کاغذ است اما ظاهراً این مشکل قرار است در همین دولت دوازدهم حل شود و حداقل وعده‌ها چنین نشان می‌دهد. مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: «مشکل کاغذ در سال جاری، در پی مساعدت رئیس‌جمهور و هیئت محترم دولت برطرف خواهد شد و مقامات در برطرف کردن این مسئله تلاش جدی خواهند داشت.» همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از واردکنندگان کاغذ درخواست کرد برای تهیه ۱۳ هزار تن کاغذ تحریر و ۷ هزار تن کاغذ بالکی، اعلام آمادگی کنند. در این اطلاعیه برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده از ارز تخصیص داده‌شده، ۳۰ درصد از کلیت ارز دولتی، به‌عنوان وثیقه بابت تضمین انجام تعهدات در موارد مشخص‌شده در نظر گرفته‌شده است.
این اطلاعیه می‌گوید: «به استناد بند سه بخشنامه‌های مورد اشاره رفع تعهد ارزی و آزادسازی وثایق واردکنندگان کاغذ منوط به تحویل کالا به شبکه توزیع کاغذ معاونت امور فرهنگی است. همچنین در صورت عدم توزیع و عدم اخذ تأییدیه توزیع کالا به قیمت مصوب شرکت مزبور علاوه بر تضمین یادشده مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مأخوذه (قیمت دولتی باقیمت آزاد ارز) است.»
همه تأکیدها برای تهیه سریع کاغذ، برای این بود که روند واردات کاغذ زمان‌بر است و به برنامه‌ریزی پیشینی نیاز دارد، از سوی دیگر محدودیت تجاری ناشی از تحریم کار واردات را سخت کرده بود. حالا به نظر می‌رسد، این مشکل چه کمبود باشد و چه نباشد، کم‌کم به‌سوی حل شدن خواهد رفت. این تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهیه کاغذ در سال جاری، از اهمیت این موضوع برای دولت دوازدهم آن‌هم در ماه پایانی فعالیت حکایت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار