موانع فرزندآوری در ایران

جوادآباد(پانا)-عوامل اقتصادی و نبود درآمد کافی، عدم اطمینان از آینده شغلی و تأمین مالی را به عنوان مهمترین موانع اقتصادی فرزندآوری است که دو روانشناس در گفت و گو با پانا به تشریح این موضوع پرداختند.

کد مطلب: ۱۱۹۴۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
موانع فرزندآوری در ایران

نفیسه مصطفی روانشناس خانواده در رابطه با فرزندآوری و موانع آن اظهار کرد: بزرگترین مانع فرزندآوری مشکل اقتصادی است. کسانی که ازدواج می‌کنند وقتی از این زاویه برای به دنیا آمدن بچه نگاه می‌کنند می‌فهمند که مسئله فقط خوراک و پوشاک فرزند نیست آنها چون امنیت شغلی ندارند مشکلات ناشی از آن باعث میشود که در سن خیلی بالا ازدواج کنند حالا ازدواج در سن بالا هم مشکلات خودش را دارد.

او افزود: مهم‌ترین مسئله اینجاست که علاوه بر مشکلات اقتصادی، خدمات اجتماعی خوبی ارائه نمی‌شود. امروزه زن و مرد هر دو کار می‌کنند، وقتی بعد از اتمام شب و پایان ساعت کاری، هر دو خسته از کار بیرون هستند زمانی که آنها باید برای با هم بودن بگذارند، آنقدر خسته هستند که اصلاً نمی‌توانند از امکانات و آن چیزی که در اختیارآنها هست لذت ببرند.

او بیان کرد: دغدغه‌های خانوادگی زوجین زیاد است و با وجود اضطراب و ترس از آینده به فرزندآوری یا اینکه شخصی را به فرزندی بگیرند که نکند اتفاقی برایش بیفتد و دلبستگی‌هایی که خانواده‌ها نسبت به بچه‌ها دارند حساسیت‌های بی‌مورد شکل می‌گیرد و مشکلات فرزندپروری و به تبع آن مشکلات رفتاری برای بچه‌ها پیش خواهد آمد.

در ادامه فریبا مرادزاده روانشناس ارشد بالینی نیز در رابطه با نیازهای کشور به تعداد فرزندان و نگرش به فرزندآوری در ایران بیان کرد: به طور علمی و دقیق در رابطه با اینکه نگرش به فرزندآوری چگونه است، در اینجا مواردی موجود است که آیا فرزنددار شدن به چه شکلی باشد و شیوه تربیتی آن چگونه باشد.

او اظهار کرد: از نظر علمی چیزی نمی‌توانم بگویم که مثلا ۷۵ درصد از مردم تمایل دارند به بچه‌آوردن یا خیر، اما می‌توانم با توجه به مشکلات و مسائل فرهنگی که سال‌ها فرزند کمتر زندگی بهتر تحمیل شد و نگرش دهه‌های همچون ما و کسانی که چند سال قبل و بعد از ما بودن این شد که تک فرزندی بهتر است اما چیزی که توی این مسئله وجود دارد این حس آفرینندگی و این حس بقا و احساس خوشایندی که در مادرشدن ایجاد می‌کند،است.

مرادزاده گفت: این توانمندی‌ها وجود دارد اما برای فرزنددارشدن انجام مراحل قبل از زایمان که بماند چندین میلیون خرج دارد که فرزند وقتی به دنیا بیاید چه مقدار باید برای وسایل بهداشتی پرداخت کرد که پرداخت آنها برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار است.

او ادامه داد: در جامعه ما افرادی که از نظر مالی و کمیت، زندگی پایین‌تری دارند تمایل به فرزندآوری بیشتری دارند و از طرفی آنها هم جریانات غیرقانونی را از نظر شرعی و انسانی دنبال می‌کنند، اگر فرزند قرار است به دنیا بیاید که فرزنددار شدن در ایران چگونه است به مراحلش فکر می‌کنند.

روانشناس ارشد بالینی تصریح کرد: مادری که کارمند است چه تمهیداتی دولت برایش در نظر گرفته است و از اینکه قوانین بسیار زیادی وجود دارد که اگر کارمند قراردادی باشد مرخصی زایمان چگونه اجرا خواهد شد ومسائل دیگر که پیش روی ما است و اگر در مجموع ما فرزندآوری نداشته باشیم چند سال آینده جمعیت ما به سوی پیر شدن سوق داده میشود و ما حتما در آینده ایران برای تولید و خلاقیت‌ها و بالندگی به فرزند دار شدن احتیاج داریم.

خبرنگار دانش‌آموز : زهرارضا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار