رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

مهم‌ترین میراث دولت‌ها برای مدیریت شهری

تهران (پانا) - رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران مهم‌ترین میراث دولت برای مدیریت شهری را نوع نگرش به مدیریت محلی عنوان کرد و گفت تا دولت محلی به رسمیت شناخته نشود بسیاری از مشکلات ریز و درشت مدیریت شهری باقی خواهد ماند.

کد مطلب: ۱۱۹۳۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین میراث دولت‌ها برای مدیریت شهری

مجید فراهانی در گفت‌وگو با پانا درباره میراث دولت به مدیریت شهری اظهار کرد:‌ «اصلی‌ترین مساله‌ای که درخصوص موضوع میراث دولت به مدیریت شهری مطرح است،‌ نوع نگرش دولت نسبت به مدیریت شهری است. یعنی اینکه آیا دولت به تفکیک دولت ملی یا محلی اعتقاد دارد یا خیر. آیا به مدیریت در کشور دو سطحی نگاه می‌کند یا خیر. اگر به مدیریت، دو سطحی نگاه می‌کند و دولت‌های محلی را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است که مدیریت شهری شوراهای شهرها متولی مدیریت محلی هستند، طور دیگری رفتار می‌کند اما اگر به چنین پارادایمی اعتقاد نداشته باشد، به گونه دیگری رفتار می‌کند.»

وقتی کارهای اجرایی در پارلمان‌های شهری اتفاق نمی‌افتد، بسیاری از منابع در کشور هدر می‌رود. همانطور که می‌بینیم اکنون برای مجوز ساده حفاری، اختلافات دامنه داری بین شهرداری‌ها و نهادهای اجرایی وجود دارد. همچنین برای ترافیک اختلافات طولانی و دامنه‌داری بین معاونت ترافیک شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: «در قانون اساسی، شوراهای شهر 6 اصل مختلف را به خود اختصاص دادند و به خوبی تفکیک دولت ملی و محلی در قانون اساسی مشاهده می‌شود اما متاسفانه 20 سال تشکیل شوراها عقب افتاد و هنگامی که در سال 78 تشکیل شد، نیمی از اختیارات مدیریت شهری در اختیار شهرداری‌ها بود.»

وی افزود:‌ «در دولت آقای خاتمی گفته شده بود که دولت‌ها به مرور باید اختیار اجرایی خود را به مدیریت شهری واگذار کنند که این اتفاق نیفتاد و در عمل در بسیاری از حوزه‌های اجرایی در شهرها، امور اجرایی از مدیریت برق، و آب گرفته تا مسایل مربوط به راهنمایی و رانندگی و محیط زیست همچنان توسط دولت‌ها اجرا می‌شود. وزارتخانه‌های مختلف متولی مدیریت اجرایی در داخل شهرها هستند. موضوعی که در شهرهای مدرن دنیا دیده نمی‌شد زیرا در شهرهای مدرن دنیا بین دولت ملی و محلی تفکیک قائل می‌شود و شوراهای شهرها و انجمن‌های شهر به مثابه پارلمان‌های شهری و شهرداری‌ها به مثابه دولت محلی هستند.»

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: «وقتی کارهای اجرایی در پارلمان‌های شهری اتفاق نمی‌افتد، بسیاری از منابع در کشور هدر می‌رود. همانطور که می‌بینیم اکنون برای مجوز ساده حفاری، اختلافات دامنه داری بین شهرداری‌ها و نهادهای اجرایی وجود دارد. همچنین برای ترافیک اختلافات طولانی و دامنه‌داری بین معاونت ترافیک شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی وجود دارد. در بسیاری از امور نیز همین وضع وجود دارد و مشکل ساختاری کار باعث شده است که به لحاظ اجرای کار، هزینه کار و زمان کار، ناکارآمدی در اداره شهرها مشاهده شود.»

فراهانی خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین مساله‌ای که در مدیریت شهری از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد، نوع نگرش و نگاه است و تا این نگرش عوض نشده است بسیاری از مشکلات دیگر نیز معلول این نوع نگرش است و تا دولت محلی به رسمیت شناخته نشود و تفکیک دولت محلی از دولت ملی متناسب با اختیارات اداره شهر به مدیریت محلی داده نشود، بسیاری از مشکلات ریز و درشت دیگر باقی خواهد ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار