جلیلی: ایراد اساسی برجام این بود که ثبات را از کشور گرفته بود

اعلام آمادگی جلیلی برای دریافت برنامه‌های پیشنهادی ناشنوایان

تهران (پانا) - جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سلامت را حق مردم توصیف و بر وظیفه دولت برای رفتار عادلانه با شهروندان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
جلیلی: ایراد اساسی برجام این بود که ثبات را از کشور گرفته بود

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی خطاب به جامعه ناشنوایان گفت: اگر بخشی از جامعه دچار محدودیت در توانایی‌هایش باشد، این به منزله کمتر برخورداری این افراد از خدمات عمومی نباید باشد، بلکه دولت و جامعه وظیفه دارند که محدودیت‌ها را به حداقل و ارائه خدمات را برای این افراد به حداکثری برسانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نگاه خود را به اداره کشورحداکثری توصیف و خاطرنشان کرد: اگر نگاه دولت آینده این باشد که برای جامعه معلولان و ناشنوایان ماموریت‌های حداقلی تعریف کند و صرفا کمی از قبل خدمات خود را بهتر ارائه کند، از وظیفه قانونی خود قصور کرده است.

جلیلی، یکی از بحث‌های بسیار مهم را جهش در ارائه خدمات به شهروندان عنوان و اظهار کرد: ناشنوایان کشور جامعه بزرگی را تشکیل می‌دهند که حدود ۶۰۰ هزار نفر عضو دارد؛ نباید اجازه داد که محدودیت‌ها مانع فعالیت‌های روزمره و حضور این افراد در مجامع مختلف باشد. سلامت حق مردم است و دولت طبق قانون اساسی وظیفه دارد که در قبال همه شهروندان عادلانه رفتار کند.

وی با بیان اینکه تنها حدود ۲۰۰ مترجم زبان ناشنوایان در کشور وجود دارد، افزود: محدودیت ۵۶۰ هزار نفر جامعه بزرگ ناشنوایان باید با ارائه خدمات از سوی دولت جبران بشود؛ حق تحصیل، حق حضور با نشاط در مجامع و همچنین حق پیگیری امور این افراد محفوظ است و نباید در دریافت خدمات از سوی ادارات دولتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مجمتع‌های قضایی و ... با محدویت مواجه شوند.

جلیلی با دعوت رسمی از جامعه ناشنوایان برای طرح مطالبات و راهکارهای پیشنهادی خود به دولت سایه، تصریح کرد: می‌گوییم جامعه ناشنوایان حق دارند در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند. نخستین گام ایجاد ارتباط با مجامع ناشنوایان است؛ خود مردم و بخش‌های مختلف آماده کمک هستند و دولت با استفاده از مشارکت مردم می‌تواند خدمات را به بهترین شکل ارائه کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در قوانین پیش بینی‌هایی برای رفع این موضوع شده است که ۳ درصد از استخدام‌ها به معلولین اختصاص پیدا کند؛ سهم این افراد باید محقق شود و دولت سایه آمادگی دارد تا در این راستا برنامه‌های پیشنهادی جامعه ناشنوایان را به منظور تایید، تصحیح یا تکمیل برنامه نظام سلامت خود دریافت کند.

سعید جلیلی همچنین در برنامه با نخبگان که از شبکه چهارم سیما پخش شد، افزود: نفت و گاز، کشاورزی، شیلات، صنعت و معدن و همچنین گردشگری و گردشگری سلامت و از همه مهمتر نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده که پیشران همه بخش‌های اقتصادی کشور است جزو مهمترین عوامل قدرت اقتصادی ایران است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ و پس از انتخابات با تشکیل دولت سایه و گردآوری نخبگان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف تمام تحولات سیاسی و اقتصادی کشور را دنبال کردیم، افزود: در این سال‌ها هرچه بیشتر تحقیق و بررسی کردیم به توان بالای اقتصادی کشور بیشتر پی بردیم و در ۳۱ استان، همه شهر‌ها و روستا‌ها و شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌های کشور جلسات متعددی با نخبگان و فعالان بخش‌های مختلف داشتیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌های دولت ما با واقع بینی تهیه و تنظیم شده است و با توجه به مطالعات گسترده‌ای که داشته ایم، ایران را مستعد جهش بزرگ اقتصادی می‌بینیم از همین رو، شعار دولت خود را جهاد بزرگ برای جهش ایران قرار داده ایم.

جلیلی همچنین ثبات اقتصادی را لازمه پیشرفت اقتصادی داست و گفت: ثبات جزیی از اقتصاد نیست بلکه لازمه آن است و رئیس جمهور باید این فهم را قائل باشد که تنها در شرایط ثبات اقتصادی است که می‌توان موتور اقتصاد را با سرعت مناسب و در شان ملت ایران به حرکت درآورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حداقل کاری که دولت می‌تواند بکند این است که به ثبات اقتصادی لطمه نزند و جدا از اینکه یک تصمیم ااقتصادی درست است یا غلط، این نگرانی در هشت سال گذشته وجود داشت که چرا تصمیمات متفاوت و بخشنامه‌های ناهماهنگ صادر می‌شود.

وی پیش بینی پذیری اقتصاد را امری طبیعی دانست و افزود: یک روز صادرات کالایی آزاد بود و یک روز دیگر ممنوع، این امر موجب سردرگمی بازرگانان و خریداران کالا‌های صادراتی کشور می‌گردید.

جلیلی افزود: کشور برای ثبات اقتصادی نباید معطل چیز‌های موهوم و متزلزل باشد، اما در ۸ سال قبل به جای ایجاد ثبات، معطل چیز‌هایی بودیم که دست ما نبود و منتظر بودیم ببینیم توافقات مختلف از ژنو و لوزان تا برجام، کی امضا شده و کی اجرایی می‌گردد.

وی تصریح کرد: ایراد اساسی برجام این بود که ثبات را از کشور گرفته بود و لغو تحریم‌ها باید هر ۱۲۰ روز یک بار مجوز می‌گرفت، اما بازرگان کشور همسایه نمی‌توانست منتظر بماند که آیا مجوز لغو تحریم‌ها تمدید می‌شود یا خیر؟ و آیا می‌تواند به واردات خود از ایران ادامه دهد یا خیر؟ این امور در روابط خارجی غلط است و اخلال ایجاد می‌کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: البته طبیعی است که اصل را باید بر ثبات گذاشت، اما در موضوعاتی ممکن است استثنائاتی بوجود آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار