گزارش از گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان در دومین تابستان کرونایی

ازسرگرمی دراینستاگرم تا تیله بازی در کوچه

تهران (پانا) - امسال هم مثل تابستان گذشته خیلی از خانواده‌ها نگران اوقات فراغت فرزندانشان هستند. آنها از خانه نشینی فرزندانشان دیگر خسته و کلافه شدند اما نمی دانند با حضور کرونا چه برنامه‌ای برای این سه ماه تعطیلی دانش‌آموزانشان داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۸۹۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ازسرگرمی دراینستاگرم تا تیله بازی در کوچه

به‌گزارش ایران، برخی از خانواده‌ها بر این باورند که حداقل در ٩ ماهه سال تحصیلی فرزندانشان درگیر و سرگرم درس و مشق مجازی بودند اما حالا با پایان سال تحصیلی دغدغه بزرگ خیلی‌ها اوقات فراغت دانش‌آموزان شده است. البته این دغدغه خانواده‌هایی است که فرزندانشان در مدارس دولتی درس می‌خوانند. در سوی دیگر این ماجرا دانش‌آموزان هستند که نظری متفاوت‌تر از خانواده‌هایشان دارند. آنها می‌گویند اگر مراکز ورزشی، تفریحی و آموزشی باز شود، ترجیح می‌دهند که در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنند. برخی از دانش‌آموزان نه ترسی از کرونا دارند و نه دیگر می‌توانند کلاس‌های آنلاین را تحمل کنند. حالا همین موضوع اوقات فراغت بحث این روزهای بسیاری از خانواده‌ها شده است. در حقیقت اوقات فراغتی که در سال‌های گذشته در میان تکاپو و روزهای باهم بودن دوستان و همکلاس‌ها سپری می‌شد اکنون در میان اتاق‌ها و سرگردانی دانش‌آموزان در گوشی‌های هوشمند والدین در حال گذر است. با این حال برخی از دانش‌آموزان از برنامه‌های تابستانی خود به «ایران» می‌گویند برخی‌های دیگر همچنان به‌خاطر حضور کرونا بی‌برنامه‌اند.

با اینستاگرام سرگرم هستم
شیوا یکی از همین دانش‌آموزان است او کلاس دوازدهم علوم انسانی است و امسال کنکور دارد. هنوز نه برنامه‌ای برای کنکورش ریخته و نه می داند در تابستان چه کاری انجام دهد: «مامانم اجازه رفتن به کلاس را به خاطر کرونا نمی‌دهد. مدرسه هم چون دولتی است کلاس خاصی برگزار نمی‌کند. قبلاً کلاس زبان می‌رفتم اما آموزشگاه تعطیل است و اگر باز شود هم اجازه ندارم بیرون بروم. فعلاً در خانه‌ام و با اینستاگرام، واتس اپ و فیلم و سریال اوقات فراغت خودم را می‌گذرانم.»

پارمیدا هم امسال کلاس دهمی می‌شود، خودش می‌گوید که به‌خاطر کرونا اجازه خروج از خانه را ندارد برای همین در خانه با فیلم دیدن و گشت و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی تابستانش را سپری می‌کند: «اوقات فراغت را با دیدن فیلم و سریال، کمی گردش و سفر با خانواده و حتی ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین سپری می‌کنم. خودم دلم می‌خواهد که کلاس ورزش ثبت‌نام کنم اما خانواده ام این اجازه را نمی‌دهند.گفتم حوصله‌ام سر می‌رود اما مادرم گفت که کلاس‌های آنلاین ثبت‌نام کنم. تصمیم دارم وقتم را با انجام کارهای هنری که از فضای مجازی ایده می‌گیرم، پر کنم. به‌خاطر کرونا کار دیگری که نمی‌توانیم انجام دهیم.»

ماندن در خانه سخت است!
سهند امسال کلاس دهم ریاضی است و تازه امتحاناتش تمام شده است. از همان روزهای اول امتحانات با خانواده‌اش بابت برنامه تابستانی بحث و کشمکش داشته است. خانواده معتقدند به‌خاطر شرایط کرونا باید در خانه بماند اما خودش دوست دارد که در مغازه پدر بزرگش کار کند: «دوست داشتم به مغازه پدر بزرگم بروم و در آنجا کار کنم. پدرم مخالفت می‌کرد اما بعدش که فهمید حوصله‌ام در خانه سر می رود موافقت کرد. قرار شد فقط عصرها آن هم سه روز در هفته پیش پدربزرگم باشم. این تجربه عالی برای من است چون هم کار می‌کنم و هم پول جمع می‌کنم و می‌توانم برای خودم کلی وسیله بخرم. البته من فوتبال هم کار می‌کنم کلاس‌های فوتبالم سه روز در هفته است.» او درباره کرونا هم می‌گوید: «قبلاً خیلی ترس داشتم اما الان دیگر نه. نمی‌شود که همه‌اش خانه باشیم پارسال کل تابستان خانه بودم.» مهرزاد هم وارد کلاس دوازدهم می‌شود و پشت کنکوری است. او در یک مدرسه غیرانتفاعی درس می خواند: «امسال اوقات فراغتی ندارم. مدرسه کلی کلاس‌های جبرانی برای ما برگزار می‌کند. من هم می‌خواهم در این کلاس‌ها شرکت کنم. امسال به‌خاطر کنکور کلاس‌های ما خیلی زودتر برگزار می‌شود.کتاب‌های سال گذشته را قرار است دوره کنیم در کنار درس‌ها البته دوست دارم باشگاه بروم. قبل کرونا بدن‌سازی می‌رفتم اما باید ببینم وضعیت چطور می‌شود اگر به‌خاطر کرونا باشگاه نروم حتماً در خانه و یا پارک ورزش می‌کنم. البته در برنامه‌ام هست که کلاس زبانم را شروع کنم. نمی‌دانم که وضعیت چطور می‌شود اما با پدر و مادرم در این باره حرف زدم آنها ترس از کرونا دارند و اجازه نمی‌دهند.» اکثر دانش‌آموزان دلشان می‌خواهد که به روزهای قبل کرونا برگردند همان روزهایی که کلاس ورزش می‌رفتند و بیشتر وقت‌ها با دوستانشان بیرون بودند.سارا دانش‌آموز کلاس نهم یکی از همین دانش‌آموزان است: «دو سال است که در تابستان هیچ کاری نمی‌کنم قبل از کرونا دوستانم به خانه ما می‌آمدند و برخی وقت‌ها بیرون می‌رفتیم حداقل با خانواده سفر می‌رفتیم اما الان دوسال است که هیچ جا نرفتم. مجبورم در خانه بمانم و بیشتر عکاسی کنم یعنی تنها تفریحم عکاسی در خانه است. توی کرونا کلاس‌ها تعطیل است. خودم فکر کردم و یک پیج عکاسی زدم و می‌خواهم این صفحه را بالا بیاورم.»

ترس خانواده‌ها از کرونا
وضعیت برای آنهایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند کمی متفاوتر است. زهرا رحیمی مادر محمد حسین در این باره می‌گوید: «مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان هر سال کلاس‌های تابستانه برگزار می‌کند.‌ تابستان سال گذشته با اینکه کرونا بود اما بچه‌ها به‌صورت آنلاین پایگاه تابستانه داشتند.دوره‌های تابستانی در مدارس غیرانتفاعی معمول است ما هم هزینه این دوره‌ها را پرداخت می‌کنیم این را هم بگویم این دوره‌ها کاملاً اختیاری است و فقط کلاس زبان اجباری است. امسال من برای پسر بزرگترم که کلاس هشتمی است دو میلیون تومان هزینه پایگاه تابستانی دادم و برای پسر کوچک‌ترم یک میلیون تومان. پسرانم علاقه‌مند به این کلاس‌ها هستند هر سال می‌خواهند که ثبت‌نامشان کنیم. تمام تابستان سال گذشته سرشان گرم کلاس‌ها بود. مدرسه کلاس های الکترونیکی، ماکت سازی، کلاس زبان و کارگاه‌های گفت‌و‌گو به‌صورت آنلاین برگزار می‌کرد و خودم دیگر خیالم بابت اوقات فراغتشان راحت بود. اما خب بچه توی این سن دوست دارد با دوستانش هم بیرون برود یا فوتبال جمعی بازی کند این بچه‌ها یک سال و چند ماه است که از این فضاها محروم هستند البته آقای مدیر اعلام کرده بود که بچه‌ها می‌توانند در مدرسه فوتبال بازی کنند اما والدین اجازه نداده بودند. خودم هم برایشان برنامه دارم مثلاً پسر بزرگ‌ترم کلاس تنیس می‌رود و پسر کوچکم علاقه‌مند تاریخ است و می‌خواهیم با هم تاریخ بخوانیم. البته درس ریاضی و علوم پسر کوچکم بسیار افت کرده و تصمیم گرفتم خودم این درس‌ها را با او کار کنم. به‌هر حال کرونا می‌رود و بچه هم عقب می ماند.»

مادر آیرین ٨ ساله شاغل است او نه فقط تابستان بلکه همه روزهایی که آیرین در خانه بود دغدغه اصلی اش خانه نشینی فرزندش بوده است: «وقتی سر کار بودم نگران پسرم بودم که در خانه چه می‌کند باز آن زمان درس و مشق مجازی بود اما در تابستان واقعاً نگرانش هستم. تنها برنامه پسرم کلاس موسیقی اش است که همچنان حضوری دنبال می‌شود خیلی دوست دارم در این تابستان کلاس ورزشی هم برود اما متأسفانه باشگاه‌ها بسته است و نگرانی دیگرم هم کرونا است. کلاً شرایط تغییری نکرده و خودم هم راضی نیستم که پسرم کلاس‌های دیگری برود به هر حال تابستان امسال هم باید به گونه‌ای سپری کنیم تا بچه کلافه نشود.»

مشکل برنامه برای نحوه گذراندن اوقات فراغت در دوره کرونا موجب شده که دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را در شبکه‌های مجازی سپری کنند؛ موضوعی که حالا به لیست دغدغه‌های والدین اضافه شده و حالا کمتر پدر و مادری را می‌توان پیدا کرد که از وقت تلف کردن‌های فرزندش در فضای مجازی شکایتی نداشته باشد. مادر رستا ١٣ ساله یکی از همین والدین است: «از صبح تا شب توی واتس اپ با دوستانش حرف می‌زند. بازی آنلاین می‌کنند. کلی کتاب داستان گرفتم اما فقط با گوشی تلفن وقتش را پر می‌کند. کاری هم نمی‌شود کرد او همیشه خانه است.پیگیر کلاس زبان آنلاین بودم که هنوز نتوانستم معلم خوب با قیمت مناسب پیدا کنم.»

تیله بازی می‌کنند
با این همه تابستان و فعالیت‌های تابستانه برای همه بچه‌ها یکی نیست. آنهایی که در حاشیه‌های تهران زندگی می‌کنند نه پولی برای کلاس‌های تابستانه ندارند و نه اصلاً مدرسه پایگاه تابستانه برای بچه‌ها برگزار می‌کند. این را علی بهشتی نیا معلم منطقه شهریار می‌گوید: «برخی از دانش‌آموزانی که در حاشیه‌های شهریار زندگی می‌کنند اصلاً نمی‌دانند اوقات فراغت چه هست. اکثر بچه‌ها در تابستان به خیابان می‌روند و تیله بازی می‌کنند و یا در کوچه‌های خاکی فوتبال. وقت بچه‌هایی که شرایط مالی خوبی ندارند در تابستان به این صورت سپری می‌شود. آموزشگاه زبان یا سالن‌های ورزشی زیادی وجود ندارد یک مدرسه فوتبال است که بچه‌ها برای اینکه هر روز به این مدرسه بیایند باید روزی ٥ هزارتومان یا ماهی ١٥٠ هزارتومان پرداخت کنند که خیلی از خانواده‌ها توان پرداخت این پول را هم ندارند. ما دلمان می‌سوزد که این بچه‌ها وقتشان را فقط در کوچه‌ها می‌گذرانند.»

برنامه‌های تابستانی شبکه شاد
با این همه این پرسش از سوی خانواده‌ها مطرح شده است که وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای تابستان امسال دارد. مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی از برنامه تابستان می‌گوید: «در حال حاضر مدیران مدارس در حال ثبت‌نام دانش‌آموزان هستند آنها تا ١٥ خرداد نام دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت‌های تابستانه را می‌نویسند و بعد از آن یعنی اول تیرماه برنامه‌ها در شبکه شاد نشان داده خواهد شد و از ١٢ تیرماه هم کلاس‌های تابستانه دانش‌آموزان شروع می‌شود. ما امسال بحث مهارتی برای دانش‌آموزان داریم و محورهای اصلی هم بحث‌های معرفتی، تربیت بدنی، سلامت، فرهنگ و هنر و بصیرت است.

علی رمضانی تأکید می‌کند: وزارت آموزش و پرورش هر سال تابستان در ارتباط با اوقات فراغت دانش‌آموزان و انجام فعالیت‌های تابستانی برنامه‌ریزی‌هایی دارد. در تابستان امسال ٣٠هزار پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی در سراسر کشور تشکیل می‌دهیم. پیش‌بینی می‌شود سه میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های اوقات فراغت شرکت کنند.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار