رای‌گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟

انتخابات شورای شهر در ۳۰ شهر به صورت الکترونیک برگزار می‌شود/۱۳۹۲۱۴۸ نفر به عنوان رای اولی در انتخابات پیش رو حضور دارند

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد انتخابات کشور نحوه رای‌گیری الکترونیک و شمارش آراء از صندوق‌های رای الکترونیک را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رای‌گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش رادیو انتخابات، سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه پاستور ۱۴۰۰ گفت: ۵۹۳۱۰۳۰۷ واجدین شرایط داریم که از این تعداد ۱۳۹۲۱۴۸ نفر به عنوان رای اولی حضور دارند.

وی ادامه داد: ۷۰۲ هزار صندوق اخذ رای داریم. نسبت به دوره گذشته ده هزار افزایش داشتیم. برگزاری انتخابات به صورت پستی نداریم اما انتخابات الکترونیک را در 30 شهر برای انتخابات شورای شهر داریم. افراد به شعب مراجعه می‌کنند و کارتی شبیه به کارت‌های شناسایی ملی به آنها می‌دهیم و به جای اینکه صندوق معمول را انتخاب کنند صندوق‌های رای الکترونیک را استفاده می‌کنند و کد هر نامزد را وارد می‌کنند و عکس و اسم نامزد نمایش داده می‌شود و فرد مورد نظر را ثبت می‌کنند. هم در حافظه دستگاه و هم چاپ می‌شود. ما در پایان انتخابات به سمت حافظه دستگاه می‌رویم و شمارش را انجام می‌دهیم و اگر اعتراضی به آراء وجود داشت برگه‌های چاپ شده را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: در بسیاری از استان‌های کشور چهار انتخابات داریم. مثل تهران، قم، مازندران و خراسان انتخابات مجلس خبرگان را خواهیم داشت. در شش استان دیگر هم انتخابات مجلس. حجم کار زیاد خواهد بود و عوامل اجرایی روزهای پرکاری دارند. پیش‌بینی‌مان این است که حدالق ۷۲ ساعت دوستان در کنار ما حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: برای هر کدام از انتخابات تعرفه برگ رای جداگانه چاپ کردیم و صندوق هم در شعبه‌ها به تعداد انتخابات است. برای مثال در تهران در هر شعبه چهار صندوق است.

وی تحلیل اجتماعی و سیاسی جامعه را اینگونه بیان داشت: چهار رکن برای انتخابات در نظر گرفتیم مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت انتخابات. امنیت و سلامت انتخابات وظیفه وزارت کشور است. مشارکت و رقابت میدانی ملی است و هر دستگاهی در آن سهم دارند.

موسوی افزود: ما به تفکیک استان‌ها میزان رای اولی‌ها را مشخص کردیم. تجربه بسیار شیرینی است مخصوصا که مقام معظم رهبری بحث مشارکت و جوانان را مطرح کردند.

وی ادامه داد: هزینه‌های برگزاری هر دوره از انتخابات متفاوت است. این دوره چهار انتخابات داریم و همین متفاوت‌ترش می‌کند. در این دوره تعداد زیادی صندوق اضافه کردیم. هزینه‌های تولید صندوق‌ها و ... .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار