راهکارهای مقابله با استرس خانواده در دوران کرونا

رباط کریم (پانا)- کرونا فقط مخصوص خانواده و کشور ایران نیست، بلکه مسئله‌ای است که کل جهان را فرا گرفته و همه جهان از این بحران متأثر هستند.

کد مطلب: ۱۱۸۸۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای مقابله با استرس خانواده در دوران کرونا

زهره تراز، کارشناس ارشد روانشناسی تربیت در گفت و گو با پانا درباره استرس خانواده‌ها در ایام کرونا بیان کرد:« اضطراب و نگرانی امری طبیعی است و در درجه متوسط می‌تواند برای ما مناسب باشد اما نگرانی بیش از اندازه در این ایام باعث وسواس فکری می‌شود و فرد مبتلا باید به متخصص مراجعه کند. به دلیل طولانی شدن بیماری کرونا امکان دارد که میزان تحمل ما در مقابل سختی‌ها کاهش پیدا کند، کودکان در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرند‌ و تحمل کودکان و نوجوانان در قرنطینه سخت‌تر می‌شود.»

او در ادامه افزود: «فضای خانه را با انجام برنامه‌های مختلف مانند،منچ، شطرنج، ورزش، تفریح در پارک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و..... پر نشاط کنیم، به حقوق دیگران اهمیت دهیم و به رشد یکدیگر کمک کنیم و انعطاف پذیر باشیم.»

تراز، درباره افسردگی در دوران قرنطینه اظهار کرد:«یکی از ابزارهای موثر برای غلبه بر افسردگی و اضطراب ناشی از بیماری، ارتباط است. در این دوران می‌توانیم با خانواده خود به صورت مجازی، صوتی و یا تصویری ارتباط داشته باشیم. مدیریت و تدبیر منزل مهم‌ترین ویژگی والدین موفق است. به دلیل بیماری کرونا برخی از مشاغل به تعطیلی یا نیمه تعطیلی کشیده شده و منجر به مشکلات اقتصادی شده است.»

او بیان کرد:«گذرا بودن از موقعیت‌های ناراحت کننده بهترین گزینه است. به دلیل بیماری کرونا اعضای خانواده زمان بیشتری را با هم سپری می‌کنند که می‌توانند این زمان را به شناخت بیشتر خود اختصاص دهند.»

کارشناس ارشد روانشناسی تربیت تصریح کرد:«با خندیدن می‌توانیم سیستم بدن خود را تقویت کنیم. سبک زندگی مناسب داشته باشیم. خواب مناسب شبانه را در برنامه خود قرار دهیم و همچنین با برنامه‌ریزی‌هایی همچون رفتن به فضای سبز، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، تماس با اعضای خانواده و فامیل، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مانند، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی سلامتی را به زندگی خود هدیه دهیم.»

تراز خاطرنشان کرد:«تاب‌آوری یعنی داشتن تحمل و صبر در گذشتن از مشکلات، که با ما تقویت تاب‌آوری خودمان می‌توانیم زندگی را آسان‌تر کنیم.»

خبرنگار دانش‌آموز: بهار افراسیابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار