بیماری تیروئید با فرد مبتلا چه می کند؟

شهرکرد(پانا) - مشکلات تیروئیدی یکی از بیماری های شایع است که عوارض زیادی به همراه دارد، اما کاملا قابل درمان است.

کد مطلب: ۱۱۸۸۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
بیماری تیروئید با فرد مبتلا چه می کند؟

بیماری غیرواگیر تیروئید نوعی از بیماری است که معمولاً زنان بیشتر از مردان دچار آن می شوند و ۸۰ درصد بیماران را زنان تشکیل می دهند. قابل ذکر است که با افزایش سن، شانش بروز بیماری های تیروئیدی بیشتر می‌شود. به طوری که حدود ۱۷ درصد زنان و ۹ درصد مردان بالای ۶۰ سال دچار این بیماری می شوند.

غده تیروئید غده‌ای پروانه ای شکل است که با ترشح هورمون ، کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مانند تنظیم متابولیسم بدن، کنترل دما و ضربان قلب. البته، تیروئید قابل کنترل و درمان است.

درصدی از زنان باردار طی بارداری دچار این بیماری می شوند که بر روی جنین اثر می‌گذارد. همچنین مبتلایان به دیابت نوع دو در ۱۵ تا ۲۰ درصد به موارد اختلالات تیروئیدی دچار می شوند؛ در حالی که احتمال ابتلا به بیماری های تیروئیدی در مبتلایان به بیماری های روماتولوژی هم وجود دارد.

ممکن است برای شما سوال باشد که شایع ترین مشکلاتی که غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند چه هستند؟

کم کاری تیروئید(گواتر)، پر کاری تیروئید، سرطان تیروئید، التهاب تیروئید از شایع ترین بیماری های تیروئیدی است. بنابر اعلام روابط عمومی معاونت وزارت بهداشت، وجود پرکلرات فراوان در آب، فقر آهن و کم خونی و مصرف برخی داروها باعث تشدید بیماری های تیروئیدی می شود. از علائم بیماری تیروئید می توان به عدم تمرکز و فشار عصبی، افزایش وزن همراه با بی اشتهایی ،احساس سرما، ریزش مو، تنگی نفس، یبوست و ...اشاره کرد.

با مصرف داروی مخصوص و رعایت رژیم غذایی متعادل(به اصطلاح مدیترانه ای)، حذف غذاهای فرآوری شده، اجتناب از مصرف کلم خام، دریافت کافی ید و...می توانیم از ابتلا به تیروئید جلوگیری کنیم.

خبرنگار دانش آموز : زهرا گنجی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار