معاون شهردار تهران:

دوران کرونا روابط اجتماعی درون خانه را نجات داد

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه تا پیش از شیوع کرونا، فضای خانه به خوابگاه تبدیل شده بود و تعامل بین همسایه‌ها و حتی اعضای خانواده‌ها را کاهش داده بود، گفت دوران کرونا و قرنطینه خانگی تا حدودی روابط اجتماعی درون خانه را نجات داد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دوران کرونا روابط اجتماعی درون خانه را نجات داد

به گزارش ایرنا، محمدرضا جوادی یگانه اظهار کرد: زندگی شهری در ایران برپایه محله محوری بوده، یعنی مجموعه‌ای از محلات که از هم تفکیک می‌شدند و دارای فضاهایی همچون بازار، مسجد، قهوه خونه و زورخانه بوده است و عمدتاً خانه‌ها به شکل تک واحدی بودند.

وی گفت: با شروع سبک شهرنشینی ساختار قدیمی شهر تهران از بین رفت و به تدریج خانه‌های دو یا سه طبقه به وجود آمدند که در این خانه‌ها عمدتاً افرادی که با هم آشنا یا داری نسبت فامیلی بودند، زندگی می‌کردند.

جوادی یگانه با بیان اینکه همراه با پدیده شهر مدرن، مهاجرت و رفتار شهروندان در شهرها بسیار متفاوت شد، افزود: هر چه شهر بزرگتر باشد، انسان‌های گمنام آن بیشتر است که به عنوان نقطه مثبت کلانشهر مدرن تلقی می‌شود.

معاون شهردار تهران بیان کرد: آنچه طی این سال‌ها در تهران رخ داده این است که مداوم ولع افزایش ثروت و بهتر شدن زندگی وجود دارد و باعث جابه جایی مدام شهروندان می‌شود که تعلقات خاطر افراد را نسبت به محله کمتر کرده است.

وی افزود:همسایه‌ها مدام در حال عوض شدن هستند و تمایلی به آشنایی بیشتر با یکدیگر ندارند، به همین دلیل گمنامی به همراه مهاجرت در حال رخ دادن است، آمار مهاجرت به شهر تهران بسیار بالاست، تغییر پایگاه اجتماعی رخ نمی‌دهد و روابط پایداری شکل نمی‌گیرد که از ویژگی‌های زندگی آپارتمانی است.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه روابط اجتماعی با شیوع کرونا اندکی بهبود پیدا کرده است، اظهارداشت: تا پیش از دوران کرونا برخی خانه‌ها عملا به سمت خوابگاه شدن حرکت می‌کرد، با شروع این پاندمی علیرغم همه مشکلاتی که چه در عرصه اجتماع و چه خانواده بروز کرد اما در مواردی روابط اجتماعی درون خانه دست خوش تغییرات مثبت و بهبود روابط میان اعضا شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: در جهان امروز آنچه که باعث ایجاد انسجام در روابط اجتماعی خانواده‌ها در جامعه بود رو به زوال رفته و افراد در درون خانواده زندگی می‌کنند و بیرون خانواده ناشناس می‌شود و ترجیح می‌دهند همدیگر را ندیده و نشناسند؛ براین اساس می‌خواهیم روابط اجتماعی را در پویش «همسایه هم» آپارتمانی که مبنای آن بر گمنامی و امکان مهاجرت فراوان شکل گرفته است، را دوباره احیا کنیم.

براساس این گزارش، پویش «همسایه هم» به همت اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران دی ماه سال گذشته با هدف ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی آغاز شد و تا شهریورماه امسال ادامه دارد. این پویش در سه حوزه قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط‌ زیست با تاکید بر مدیریت و کاهش پسماند اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار