میکروب دهانی عامل متداولترین سرطان

خبرگزای پانا:تحقیقات دانشمندان در دانشکده پزشکی بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که یک میکروب دهانی می توانند محرک سرطان کولون یا روده بزرگ باشد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، براساس تحقیقاتی که نتایج آن در آخرین شماره مجله پزشکی " Cell Host & Microbe" منتشر شده، میکروبهای روده که به عنوان fusobacteria شناخته می شوند و در دهان یافت می شوند تحریک کننده پاسخهای بد ایمنی و تحریک کننده ژنهای رشد سرطان برای ایجاد تومورهایی در معقد و روده بزرگ است.

سرطان کولون دومین عامل مرگهای ناشی از سرطان محسوب می شود، محققان از کشف ارتباط این باکتری و سرطان روده بزرگ هیجان زده شده اند، چرا که این امر می تواند راه را برای کشف داروهای جدید برای درمان این سرطان باز کند.

وندی گارت از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد و دانا فاربر از موسسه سرطان این دانشگاه اظهار داشتند: باکتری fusobacteria شاید تنها راه برای توصیف سرطانهای کولون نباشد اما یک چشم انداز تازه برای هدف گرفتن مسیر توقف رشد و گسترش این تومور است.

محققان اعتقاد دارند که این باکتری در آدنوم انسان متداول است، آدنوم ها تومورهای خوش خیمی هستند که می توانند طی زمان بدخیم شوند. این میکروبها در مراحل نخست تشکیل تومور نقش دارند. سرطان کولون در مدل موش این باکتریها به تشکیل تومورهای سرطان شتاب بخشیدند.

سلولهای سرطانی در سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ در داخل بافت روده شروع به تکثیر می ‌کنند. اگر چه این سرطان از جمله متداولترین سرطان‌ های بشر به شمار می رود اما به‌ دلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به‌ طور قابل ملاحظه‌ ای کاهش یافته ‌است.

روده بزرگ بخشی از سیستم گوارشی است. روده باریک از انتهای معده شروع و به روده بزرگ ختم می‌ شود و سپس روده بزرگ نیز از آنجا تا محل مقعد ادامه‌ می‌ یابد. روده بزرگ شامل دو بخش است: بخش اول کولون نامیده می‌ شود که حدود ۱۸۰ سانتیمتر طول دارد. بخش دوم راست روده است که طول آن به ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر می ‌رسد.

منبع : افکار نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار