۵۸ درصد اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند

تهران (پانا) -  آخرین آمارهای سال ۹۹ موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری، نشان می‌دهد که ۵۸.۹ درصد اعضای هیأت علمی معادل ۵۰ هزار و ۷۹۷ نفر در دانشگاه‌های دولتی و ۴۱.۱ درصد معادل ۳۵ هزار و ۴۶۲ نفر در دانشگاه‌های غیردولتی تدریس می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
۵۸ درصد اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند

به گزارش ایرنا، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق روال هر سال کتاب آمار آموزش عالی ایران را در سال ۹۹ منتشر کرد.

آمارهای ارایه شده در این کتاب شامل آمار و اطلاعات مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی همچنین موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی کشور در سال ۹۸-۱۳۹۷ است.

در ادامه به جدیدترین آمار آموزش عالی ایران بر اساس این سال تحصیلی اشاره می شود. جامعه آماری این طرح ملی شامل موسسات آموزش عالی و مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که در سطح بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش‌آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذیصلاح اعطا می‌کنند. به دلیل ارسال نشدن آمار آموزشگران دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، اطلاعات مربوط به سال ۹۶-۱۳۹۵ است.

تعداد اعضای هیأت علمی

بر اساس آمارهای این موسسه، در سال تحصیلی یاد شده، ۲۵۴ هزار و ۱۲۸ نفر در موسسات آموزشی عالی کشور به تدریس اشتغال داشته اند.

در این میان، ۶ هزار و ۳۲۸ استاد تمام با احتساب دانشگاه های غیردولتی و آزاد اسلامی، ۱۳ هزار و ۲۱ دانشیار، ۴۳ هزار و ۹۱۱ استادیار و ۲۰۶ مربی در دانشگاه ها فعال هستند که به صورت تمام وقت فعالیت دارند و جمع آنها به ۸۶ هزار و ۹۳۲ نفر رسیده است.

همچنین با احتساب اعضای هیأت علمی پاره وقت در دانشگاه ها، ۶ هزار و ۸۰۷ استاد تمام، ۱۳ هزار و ۷۴۲ دانشیار، ۴۷ هزار و ۱۳۵ استادیار، ۳۳ هزار و ۷۱۷ مربی، ۷۱۴ مربی آموزشیار، ۱۵۲ هزار و ۱۳ نفر در بخش سایر مشغول به فعالیت هستند که جمع شان به ۲۵۴ هزار و ۱۲۸ نفر می رسد.

توزیع جمعیت اعضای هیأت علمی نشان می دهد از مجموع این افراد، ۳۳.۴ درصد معادل ۸۴ هزار و ۸۰۵ نفر زن و ۶۶.۶ درصد معادل ۱۶۹ هزار و ۳۲۳ نفر مرد هستند.

دولتی ها دارای بیشترین استاد

آمار دیگری نشان می دهد ۵۸.۹ درصد اعضای هیأت علمی معادل ۵۰ هزار و ۷۹۷ در دانشگاه های دولتی و ۴۱.۱ درصد معادل ۳۵ هزار و ۴۶۲ نفر در دانشگاه های غیردولتی تدریس می کنند.

توزیع اعضای هیأت علمی نشان می دهد ۴۱ هزار و ۳۵۲ نفر در دانشگاه های دولتی و ۷۹۵ نفر در دانشگاه فرهنگیان تدریس می کنند که به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد عضو هیأت علمی را نشان می دهد. در بخش غیردولتی، دانشگاه آزاد با تعداد ۷۳ هزار و ۳۶۹ نفر بیشترین هیأت علمی را دارد.

سایر آمارهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم حاکی از آن است که دانشگاه پیام نور ۲۸ هزار و ۶۴۳، دانشگاه علمی کاربردی ۳۷ هزار و ۳۸۲ نفر، دانشگاه فنی و حرفه ای ۲۵ هزار و ۷۴۶ نفر، دانشگاه های وزارت بهداشت ۱۷ هزار و ۹۵۴ نفر و سایر دستگاه های اجرایی هزار و ۸۷۲ عضو هیأت علمی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار