بررسی وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی در شرایط کرونا در گفت‌وگو با «شهرام شکوهی»

در کنار بازگشایی پاساژها فکری برای بازگشایی آموزشگاه بشود

به آموزش موسیقی توجه شود تا صحبتی از ابتذال نباشد/ اهالی هنر مانند صنعت‌های دیگر پشتوانه نداشتند/اصل سم‌پاشی ذهنی و کلامی روی محیط‌های آموزشگاهی بود

تهران (پانا) - «شهرام شکوهی» خواننده، ترانه‌سرا، آهنگسازی است که از دغدغه‌های آموزشگاه داری در شرایط کرونا سخن گفته و معتقد است بیشترین ضرر در شرایط کرونا شامل حال اهالی هنر و ازجمله آموزشگاه داران این حوزه شده است. وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا در پاساژها و کافه‌ها به‌راحتی رفت‌وآمد وجود داشت، عنوان کرد اصل سم‌پاشی ذهنی و کلامی را روی محیط‌های آموزشگاهی بود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
در کنار بازگشایی پاساژها فکری برای بازگشایی آموزشگاه بشود

شهرام شکوهی در گفت‌وگو با پانا گفت: «متأسفانه لبه تیغ کرونا بیشتر از آنکه بخواهد به بقیه آسیب بزند به اهالی هنر آسیب زد، چه در موضوع اجرا و برگزاری کنسرت و چه برای آن دسته از اهالی هنر که تجربه داشتن آموزشگاه موسیقی را دارند.»
اهالی هنر مانند صنعت‌های دیگر پشتوانه نداشتند
شکوهی با اشاره به متضرر شدن آموزشگاه‌های هنری در شرایط کرونا، عنوان کرد: «اهالی هنر مانند صنعت‌های دیگر چندان پشتوانه قوی نداشتند و همین منجر به ضعیف شدن این قشر شد اما در مورد تجربه آموزشگاه داری هم همین اتفاق افتاده است. من زمانی که آموزشگاهم را راه‌اندازی کردم دقیقاً کرونا آغاز شد و از همان ابتدای کار ما با کرونا برخورد کردیم که تجربه دردناکی بود. تا الان هم هرچه هزینه کردیم از جیب داده‌ایم.»
شهرام شکوهی، خواننده پاپ ایرانی درباره ترس ایجادشده جهت حضور در آموزشگاه‌ها به دلیل شرایط کرونا، گفت: «برخی از آموزشگاه داران، ملک متعلق به خودشان است که این افراد ممکن است ضرر کمتری کرده باشند؛ اما برخی همانند من که آموزشگاه استیجاری دارند، واقعاً حساب مان با کرام الکاتبین است زیرا برخی از مالکین چندان رعایت نمی‌کنند و آموزشگاه چه باز باشد و چه بسته انتظار اجاره‌بهایشان را دارند. به‌هرحال ما هم نمی‌توانیم بدقولی کنیم و در این حوزه برای امثال من مسائل بسیار زیادی پیش آمد. ضمن اینکه یک ترس عجیبی از همان ابتدا ایجاد شد که ظاهراً آموزشگاه‌ها منبع شیوع کرونا هستند و این در حالی است که افراد جامعه در همان شرایط به‌راحتی کافه یا پاساژ می‌رفت.»
اصل سم‌پاشی ذهنی و کلامی روی محیط‌های آموزشگاهی بود
خواننده آلبوم «کولی عشق» با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های موسیقی حتی در شرایط غیر کرونا عمدتاً انفرادی آموزش می‌دهند، گفت: «متأسفانه اتفاقاتی که برای اهالی هنر موسیقی می‌افتد و حتی آموزشگاه داران این صنف به دلیل سردرگمی موسیقی در ایران است. به‌راحتی صاحبان سرمایه که اتفاقاً نفوذ زیادی هم دارند در شرایط قرنطینه کنسرت برگزار کردند و نتوانستند کنترل کنند. در این چند هفته که شرایط قرمز بود و تعطیلی اعلام‌شده بود صاحبان برخی مشاغل به‌راحتی کرکره‌ها را تا نیمه‌باز می‌کردند و کسی کاری نداشت اما اصل سم‌پاشی ذهنی و کلامی روی محیط‌های آموزشگاهی و فعالیت‌های هنری معطوف بود. این در حالی است که اکثر آموزشگاه‌های موسیقی کلاس‌هایشان به‌صورت تک نفره برگزار می‌شود. وقتی بین استاد و شاگرد شیلد باشد و ماسک بزنند قاعدتاً خطر ابتلا به کرونا بیشتر از جاهای دیگر نیست.»
موسیقی ما بچه سرراهی است
شکوهی گفت: «موسیقی ما بچه سرراهی است و آموزشگاه‌ها هم یک‌بخشی از این صنعت هستند و از بالا تا پایین آن‌کسی به فکر اهالی موسیقی نیست. به‌جز زمان انتخابات و برخی مواقع خاص اهالی موسیقی اصلاً دیده نمی‌شوند.»
به آموزش موسیقی بهاداده نمی‌شود و می‌گویند موسیقی به ابتذال رفته است
وی درباره قول حمایت‌های وزارت ارشاد از آموزشگاه‌های متضرر (با خنده) پاسخ داد: «من به وزارت ارشاد ایرادی نمی‌گیرم چون وزارتخانه مجری سیاست‌های کلان است. وقتی به خود وزاتخانه آن‌قدری بودجه نمی‌دهند که کارهای خودش را انجام دهد واقعاً نمی‌توان توقع حمایت داشت. وضعیت آموزش موسیقی در کشور شرایط خوبی ندارد و بعد دائم روی سرخودمان می‌زنیم که وای چرا موسیقی به ابتذال کشیده شده است. همه این‌ها سرچشمه‌اش همین‌جاست که باید توجه اساسی شود.»

وضعیت آموزش موسیقی در کشور شرایط خوبی ندارد و بعد دائم روی سرخودمان می‌زنیم که وای چرا موسیقی به ابتذال کشیده شده است. همه این‌ها سرچشمه‌اش همین‌جاست که باید توجه اساسی شود


وی افزود: «البته ما در موضوع آموزش در موسیقی یک مشکل ریشه‌ای داریم چون آموزش موسیقی باید از همان کودکی جزو دروس ثابت باشد. اینجا همان بحث اشاعه موسیقی مطرح می‌شود که کلاً با آن مخالفت وجود دارد ولی واقعیت این است که در جوامع دیگر وقتی فردی از کالج فارغ التحصیل می‌شود به‌اندازه یک لیسانس موسیقی مملکت ما از موسیقی می‌فهمد. به خاطر همین است که در آنجا موسیقی الکی و بد (در آن بستر فرهنگی خودشان) شنیده نمی‌شود ولی در ایران اگر هم کسی علاقه داشته باشد باید از آموزشگاه‌های آزاد و هنرستان دنبال کند.»
در کنار بازگشایی پاساژها فکری برای بازگشایی آموزشگاه بشود
شهرام شکوهی خواننده ایرانی گفت: «او که به موسیقی علاقه دارد آموزشگاه هم تعطیل باشد بالاخره علاقه خودش را ادامه می‌دهد و کسیکه علاقه ندارد، کرونا باشد یا نه به آموزشگاه نمی آید. البته این نوع آموزشگاه‌ها کمک می‌کند استعدادها شناخته شود. من امیدوارم تابستان امسال شرایط بهتری پیش بیاید. به‌هرحال متولیان امر باید در کنار اینکه به فکر بازگشایی پاساژها هستند آموزشگاه‌های هنری را هم‌فکری بکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار