معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران:

اسناد شهدا در بایگانی بنیاد شهید است و بایدکاربردی شود

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه اسناد شهدای گرانقدر در بایگانی بنیاد شهید موجود است، گفت نیازمند کاربردی کردن این اسناد هستیم و این کار هم‌اکنون در بنیاد شهید در حال اجراست.

کد مطلب: ۱۱۸۰۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اسناد شهدا در بایگانی بنیاد شهید است و بایدکاربردی شود

به گزارش ایرنا،‌ سردار یعقوب سلیمانی روز دوشنبه در نشست مشترک با جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اسنادی و هم‌افزایی میان دو طرف، ضمن اشاره به آرشیو غنی از اسناد شهدا در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: متاسفانه از سوی نهادهای مختلف کارهای پراکنده‌ای برای شهدا در کشور انجام می‌گیرد.

وی افزود:‌ اسناد شهدا در بایگانی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد و فقط نیازمند کاربردی کردن این اسناد هستیم که این کار هم‌اکنون در بنیاد شهید در حال اجراست.

سردار سلیمانی یادآر شد: طی قراردادی با رسانه ملی تولید و پخش ۱۵۰ مستند و نماهنگ را در دستور کار داریم. مطمئنا اگر اثر خوبی درباره شهدای کردستان نوشته یا در قالب فیلم و سریال ساخته شود، مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار می‌گیرد.

کاربردی شدن ۹ میلیون سند مربوط به شهیدان

رحیم نریمانی مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست با اشاره به رویکرد بنیاد شهید در کاربردی کردن آثار و مستندات شهدا، گفت: ۹ میلیون سند فرهنگی شهدا را در اختیار داریم. می‌توانیم امکان جستجوی این اسناد را برای شما فراهم کنیم. همچنین سامانه «اسناد و افتخار» نیز در این زمینه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. افزون بر این، آمادگی صحت‌سنجی شمار شهیدانی که استخراج گردیده بر اساس اسناد در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد.

وی با اشاره به انتشار آثاری درباره ماموستاهای شهید از سوی نشر شاهد، گفت: امکان انتشار نشریه «شاهد یاران» بر اساس شهدای هر شهر کردستان وجود دارد. تاریخ شفاهی شهیدان شاخص را می‌توان در قالب نشریه شاهد یاران منعکس کرد. این کار در معرفی شهیدان نقش بسزایی دارد. پس از انتشار این ویژه‌نامه‌های شاهد یاران، می‌توان مولتی‌مدیا، پی‌دی‌اف و ... از آن تولید کرد. همچنین نیاز است در زمینه تولید صنایع فرهنگی بر مبنای تصاویر و وصایای شهدا کارهای ویژه‌ای صورت گیرد.

گردآوری اسناد شهدا و انتشار آثار مختلف بر اساس جغرافیا و موضوع

سردار حسن رستگارپناه جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق در این نشست با اشاره به گردآوری اسناد مختلف و انتشار آثار مختلف بر اساس جغرافیا و موضوع، گفت: شهیدان بسیار مهم و اثرگذاری از نیروهای مختلف نظامی و مردمی وجود دارد که بنا بر وقوع حوادث مختلف، اسم آن‌ها به درستی ثبت و ضبط نشده و حتی برخی به فراموشی سپرده شده‌اند.

وی با بیان این‌که کار مستندسازی برخی از این شهدا انجام شده یا در دست انجام است، افزود: گردآوری مستندات این شهدا نیازمند هم‌افزایی است. ما همکاری‌هایی که با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داشته‌ایم، قرار شد برای هر یک از شهرهای کردستان از جمله «مهاباد»، «سردشت»، «بوکان»، «مریوان» کتابی با موضوع روندشناسی حوادث امنیتی با تمرکز بر شهدای آن شهرستان در دست تدوین است.

بین ۱۸ تا ۲۳‌هزار شهید غیر بومی در کردستان به شهادت رسیدند

جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق یادآور شد: در گذشته توانستیم با تکیه بر سیستم نرم‌افزاری بنیاد شهید و امور ایثارگران کتاب‌هایی را در زمینه معرفی و شناسایی شهدا تدوین کنیم. بین ۱۸ تا ۲۳‌هزار شهید غیر بومی در کردستان به شهادت رسیدند. باید بتوانیم زمان و نوع شهادت آن‌ها را شناسایی و در کتاب جامعی منتشر کنیم. معتقدم که شهیدانی چون سرهنگ شریف، سرهنگ شهرام‌فر و شهید اشراف از جمله افراد اثرگذاری‌اند که کار ارزنده‌ای برای معرفی آن‌ها صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: درباره مناطق کردنشین ایران با عقب افتادگی شدید در زمینه مستندات و تولید آثار مکتوب روبروییم. می‌توان بر مبنای اسناد شهدای شاخص کُرد با مشارکت حفظ آثار سپاه و بنیاد شهید استان آثار خوبی منتشر کرد. ما ۹۷ ماموستای شهید امام‌جمعه داریم. البته حدود سه سال قبل رسانه ملی مستندی از ۱۶ ماموستای شهید ساخت.

سردار رستگار پناه گفت :‌ما نیازمند تولید محتوا برای این افراد هستیم. همچنین رسانه ملی برای ۴۰ سردار شهید کردستان مستند ساخت اما ظرفیت‌هایی در کردستان هست که برای هر یک از آنان امکان ساخت اثر مستند مخصوص به خود وجود دارد. مثلا در زمینه دفاع جانانه بانوان و همسران شهدا و جانبازان از شهرهای کردستان در مقابل ضد انقلاب اثر مکتوب یا سینمایی چندانی نوشته یا ساخته نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار