در کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

ظریف: سیاست قطعی ایران لغو تمام تحریم‌هاست، هیچ گام میانی را نمی‌پذیریم

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در نشست این کمیسیون، گفت وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات وین و حادثه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز تاکید کرد که گام میانی برای اجرای تعهدات برجامی آمریکا پذیرفته شده نیست و غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: سیاست قطعی ایران لغو تمام تحریم‌هاست، هیچ گام میانی را نمی‌پذیریم

به گزارش روابط عمومی مجلس، ابوالفضل عموئی در توضیح نشست امروز دوشنبه ٢٣ فروردین ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه امروز کمیسیون با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سالن مشروطه به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در این جلسه به سه موضوع برنامه جامع همکاری ایران و چین، روند مذاکرات بین ایران و ۴ +١ در وین، حادثه روز گذشته در سایت هسته ای نطنز و واکنشی که جمهوری اسلامی ایران به این رخداد باید داشته باشد، پرداختیم. همچنین نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسه به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

وی اضافه کرد: آقای دکتر ظریف نیز در این جلسه با اشاره به روند جابه جایی قدرت در دنیا که به سرعت در حال رخ دادن است و نظم بین المللی جدیدی را شکل خواهد داد اشاره کرد و گفت که «چین به عنوان یک کشور مهم در این نظم بین المللی شناخته می‌شود و ما باید روابطمان با چینی ها را فارغ از مواضع سایر کشورها به روابط مستقل و پایدار تبدیل کنیم».

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزیر امور خارجه همچنین اضافه کرد که «سند راهبردی و همکاری ایران و چین شامل دیدگاه های دو کشور برای توسعه همکاری است و کمک می کند که روابط بلند مدت و پایدار بین دو کشور شکل بگیرد.»

عموئی افزود: آقای دکتر ظریف همچنین گزارشی از روند مذاکرات بین دو کشور طی سال های گذشته ارائه کرد و به سفر آقای شب جینگ پیت به تهران در سال ١٣٩۴ و ارتقا همکاری راهبردی دو کشور اشاره کرد. وی سند همکاری بین ایران و چین را محور همکاری های راهبردی برای آینده روابط دو کشور قلمداد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: وزیر امور خارجه در ادامه این نشست به مذاکرات ایران و 1+4 اشاره کرد و گفت که «ما ایده توافق گام به گام را نمی‌پذیریم و هیچ گام میانی را برای اجرای تعهدات آمریکا قبول نداریم و سیاست نظام جمهوری اسلامی این است که تمام تحریم ها باید رفع و سپس راستی آزمایی صورت بگیرد، به همین جهت در مذاکرات وین سه موضوع مورد بحث قرار گرفت؛ نخست اینکه چه تحریم هایی علیه ایران اعمال شده و باید رفع شود، دوم اینکه اقدامات ایران در موضوع هسته‌ای چه خواهد بود و سومین نکته اینکه مکانیزم راستی آزمایی چگونه است.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آقای ظریف در همین چارچوب تاکید کرد که «اقدامات مربوط به ایران و تعهدات برجامی ما به طور دقیق مشخص شده است و اقدامات طرف مقابل هم باید به صورت روشن و دقیق شناسایی شود.»

عموئی تصریح کرد: رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرد که «در مذاکرات وین هیچ گفت و گوی مستقیم و غیرمستقیمی با ایالات متحده آمریکا صورت نخواهد گرفت و طرف گفت و گوی ایران ۴+١ است. آنها باید اقدامات برجامی را از آمریکا مطالبه کنند لذا اقدامات ایران روشن است.»

وی در توضیح موضوع دیگر این جلسه، اظهار کرد: ابعاد حادثه در سایت نطنز همچنان در حال بررسی است، بر اساس ارزیابی های اولیه، اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای صورت گرفته و از این جهت می‌توانسته آسیب‌هایی وارد کند، البته هیچ نشت موادی رخ نداده اما با خرابکاری در برق هسته‌ای نطنز، تلاش شده تا روند غنی سازی در این سایت را تحت تاثیر قرار دهند. واکنش ایران به گفته آقای ظریف این است که «غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد و تلاش می‌کنیم این تهدید را با استفاده از سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر از سانتریفیوژهای نسل اول به فرصت تبدیل خواهیم کرد.» لذا کشور ما از حقوق هسته ای خود دست نخواهد کشید و در همین چارچوب نطنز را با قوت بیشتر از قبل، بازسازی خواهیم کرد و از ظرفیت موجود غنی سازی هیچ وقت دست نمی کشیم.

وی با اشاره به اینکه نفس این حرکت می‌توانست مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند به همین جهت، این موضوع را از مراجع بین المللی دنبال خواهیم کرد، افزود: در این جلسه تاکید شد که به مراجع بین المللی از جمله سازمان ملل، نامه‌های قاطعی در این زمینه ارائه شود ضمن اینکه وزیر امور خارجه کشورمان هم در حال تدوین این نامه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان حاضر در جلسه نظرات خود را مطرح و بر حفظ مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، رفع تمام تحریم ها، راستی آزمایی دقیق و سپس اقدام از جانب کشورمان تاکید کردند. همچنین بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تاکید شد.

نمایندگان در ادامه به موضوع سد کمال خان در افغانستان، سفرهای آقای ظریف به کشورهای آسیای میانه و پیگیری موضوع زندانیان خارج از کشور پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار