مروری بر عملکرد شورای هماهنگی علمی در سال ۹۹؛

از بررسی آیین‌‌نامه‌ها تا تهیه سند راهبری برنامه درسی در مدرسه

تهران (پانا) - دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی در سالی که گذشت 21 عنوان برنامه اصلی را در دستورکار قرار داده بود که از جمله مهمترین آن‌ها می توان به بررسی آیین نامه حوزه‌های تربیت و یادگیری و تهیه سند راهبری برنامه درسی در مدرسه اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۳۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
از بررسی آیین‌‌نامه‌ها تا تهیه سند راهبری برنامه درسی در مدرسه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شورای هماهنگی علمی در راستای نخستین محور برنامه‌ریزی و تمهید برگزاری جلسات شورای هماهنگی علمی تهیه پیش‌نویس و پی‌گیری صدور ابلاغ اعضای جدید، تعیین دستور جلسات، تهیه محتواها و انجام هماهنگی‌های لازم، برگزاری جلسات و پی‌گیری و ابلاغ مصوبات را انجام داد که جلسات 128 تا 134 را از تیر لغایت اسفندماه در برمی گیرد.

از جمله اقدامات مربوط به برنامه و نتایج حاصله در محور نخست می توان به بررسی آیین نامه حوزه‌های تربیت و یادگیری (گروه های درسی) شامل شرح وظایف، ساختار و غیره، بررسی الگوی عملیاتی مشارکت‌پذیری جامعه (برون‌سپاری) در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، بررسی ویژگی‌ها و صلاحیت‌های تولید‌کنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری (شایستگی‌های مؤلفان کتاب درسی)، راهنماهای برنامه‌ درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری یازده گانه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، سلامت و تربیت بدنی، فرهنگ و هنر، حکمت و معارف اسلامی، ریاضیات، قرآن و عربی، زبان‌های خارجی، راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی، کار و فناوری، علوم تجربی، آداب و مهارت های زندگی و بنیان خانواده و زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد.

همچنین شورای هماهنگی علمی اجرای پروژه رصد، گزینش و ترجمه سیاست‌ها، ایده‌ها، تجارب عملی و متون بین‌المللی آموزشی و تربیتی را مهر تا اسفند1399 در دستورکار داشته و در این راستا انتشار متون منتخب و ترجمه شده در قالب‌های متنوع از جمله نشریه الکترونیکی چشم‌انداز و دریافت بازخوردها برای بهبود فرایندها و عملکرد در این زمینه را انجام داده است.

اجرای پروژه تدوین شاخص‌های راهبردی ارزیابی تحقق برنامه درسی ملی نیز در سال 99 آغاز شده و همچنان ادامه دارد و تا کنون 30 درصد اول پروژه شاخص‌های راهبردی ارزیابی تحقق برنامه درسی ملی محقق شده است.

برگزاری جلسات مشورتی با هدف تبیین دلالت های بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه های تربیت و یادگیری، برگزاری جلسات مشورتی با هدف بازنگری و روزآمدسازی سیاست‌ها و خط ‌مشی‌های سازمان، تهیه سند راهبری برنامه درسی در مدرسه، تولید راهنمای عمل تدوین عنصر خانواده، تهیه چارچوب و الگوی راهنمای خانواده (فراحوزه­ای)، تولید راهنمای عمل تدوین عنصر محتوا نیز از دیگر برنامه های اصلی دنبال شده در سال گذشته بوده است.

برنامه‌ریزی و تمهید برگزاری جلسات اعتباربخشی متون مرجع (کارگروه‌های تخصصی) یکی دیگر از برنامه های اصلی شورای علمی است که در این راستا طی مراحل اعتباربخشی متون استانداردها و راهنماهای تدوینی در زمینه‌های تجهیزات ورزشی/سلامت و تربیت بدنی، تولید کتاب‌های غیر درسی / کار و فناوری، تغذیه سالم مدارس/سلامت و تربیت بدنی، محتوای قابل انتشار بر روی شبکه ملی رشد، تولید منابع تربیتی مناسب کودکان در دوره پیش از دبستان و وسایل و تجهیزات آموزشی علوم تجربی (متوسطه اول) صورت پذیرفته است.

علاوه بر این طبق اعلام دبیرخانه شورای هماهنگی علمی، جلسات متعددی جهت اصلاحیه تدوین چارچوب راهنمای برنامه درسی حوزه‌ها برگزار، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه و به گروه های درسی ابلاغ شده است.

اشاعه و نهادینه‌­سازی برنامه درسی ملی که گزارش اولیه آن آماده شده، نظام نامه چند تالیفی که چارچوب اولیه آن آماده شده، زیرنظام برنامه درسی که اصلاحیه آن تهیه و با امضای ریاست سازمان برای شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شد برنامه های دیگر شورا بوده اند.

تهیه پیش نویس سند شایستگی­‌های مولفان کتاب های درسی و تصویب آن در شورای هماهنگی علمی سازمان، تهیه گزارش عملکرد سازمان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ارائه در شورای سیاستگذاری بیانیه گام دوم در معاونت پرورشی وزارت متبوع، تدوین شیوه نامه اجرایی مصوبه 828 (پیشنهادی) به سفارش معاونت برنامه ریزی درسی سازمان، تدوین عناصر راهنمای برنامه درسی عملیاتی (ماده درسی/رشته) و ارسال پیش­نویس گزارش مذکور برای ریاست سازمان در سال گذشته انجام شده است.

تهیه پیش نویس عناصر چارچوب برنامه درسی دوره­‌های تحصیلی و ارسال گزارش برای معاونت برنامه­‌ریزی درسی سازمان، مشارکت در تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه­‌های تربیت و یادگیری و پی‌گیری و انجام ارجاعات ریاست سازمان نیز از جمله برنامه های اصلی شورای علمی در سال 99 بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار