در گفت و‌گو‌ با پانا مطرح شد:

کمک به رشد اجتماعی نوجوانان با اثربخشی مضاعف خانواده در ایام خانه‌نشینی

شهرری(پانا)- به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان حضور کودکان و نوجوانان در مراکز آموزشی، مدارس و مهدهای کودک نیست؛ با توجه به این موضوع نگرانی‌هایی در رابطه با روند رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان در میان خانواده و جامعه به‌وجود می‌آید.

کد مطلب: ۱۱۷۲۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کمک به رشد اجتماعی نوجوانان با اثربخشی مضاعف خانواده در ایام خانه‌نشینی

مهین امامی‌فر، مشاور مدرسه‌ بعثت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، در سخنانی با تاکید بر لزوم فراهم‌ بودن شرایط رشد رفتارهای اجتماعی‌ در کودکان به پانا اظهار کرد: فرآیند‌ اجتماعی شدن از دوران کودکی در نهاد خانواده اتفاق می‌افتد؛ پس از پایه‌گذاری روند اجتماعی شدن در خانواده، کادر مدرسه و هم‌کلاسی‌ها در مراکز‌ آموزشی می‌توانند در روند شکل‌گیری شخصیت افراد در اجتماع بسیار اثر‌گذار باشند.

در شرایط بحران ویروس کرونا که امکان برقراری ارتباط به شکل حضوری فراهم نیست و ممکن است که در پاسخ به نیازهای اجتماعی نوجوانان در آینده مشکلاتی پیش‌آید، ضرورت توجه بیشتر خانواده‌ها و اثر‌بخشی در روند شکل‌گیری فرزندان در این شرایط بیشتر احساس می‌شود و لازم است زمان بیشتری برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی فرزندانشان صرف کنند.

او یادآور شد: مسلم است که اجتماع در روند شکل‌گیری خصوصیات شخصیت افراد اثر می‌گذارد، اما در این شرایط بحران ویروس کرونا که امکان برقراری ارتباط به شکل حضوری فراهم نیست و ممکن است که در پاسخ به نیازهای اجتماعی نوجوانان در آینده مشکلاتی پیش‌آید، ضرورت توجه بیشتر خانواده‌ها و اثر‌بخشی در روند شکل‌گیری فرزندان در این شرایط بیشتر احساس می‌شود و لازم است زمان بیشتری برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی فرزندانشان صرف کنند.

امامی‌فر گفت: بازی‌های کودکانه در منزل با اعضا خانواده، می‌تواند نقش بسیار مهم، ارزشمند و بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان در اجتماع داشته باشد.

او با اشاره به موثر بودن گروه همسالان در روند اجتماعی‌شدن نوجوانان گفت: تمامی عوامل در محیط پیرامون یک شخص، توانایی اثر‌بخشی در فرایند اجتماعی شدن او را دارند، اما به درونیات شخصی افراد نیز بستگی دارد، به عنوان مثال اگر فرد برونگرا باشد روند شکل‌گیری شخصیت اجتماعی در او زودتر فراهم می‌شود و اگر بر‌عکس یک شخص درونگرا باشد روند برقراری ارتباط و اجتماعی‌شدن او دشوار خواهد شد.

بازی‌های کودکانه در منزل با اعضا خانواده، می‌تواند نقش بسیار مهم، ارزشمند و بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان در اجتماع داشته باشد.

کارشناس مشاوره، تصریح کرد: لازم است در دوران قرنطینه و خانه‌نشینی دانش‌آموزان، خانواده‌ها تا حد‌امکان به فرزندان اجازه‌ دسترسی به تلفن‌همراه را بدهند تا این فضا بتواند اثر مثبت خود را بر روند اجتماعی‌شدن آنها بگذارد و دورانی مانند روز‌های وجود نداشتن ویروس کرونا و حضور آنها در گروه همسالان را برایشان تداعی کند.

مشاور مدرسه‌ بعثت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری افزود: به دلیل وجود کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی نمی‌توان گفت، افراد توانایی اجتماعی‌شدن را در این شرایط ندارند، بلکه این امکان با وجود پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات مجازی وجود دارد، اما باید این ارتباطات مجازی با نظارت خانواده صورت بگیرد و با کمک و همکاری خانواده‌ها، کادر مدرسه و دبیران یک مسیر مناسب و آموزنده برای کودکان و دانش‌آموزان امروز و جامعه‌‌ای موفق برای دانش‌آموختگان اجتماعی و توانمند فردا ترسیم کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: سوگند رفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار