اردیبهشت 99؛ پایان پیک اول کرونا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در اردیبهشت ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - لغو ممنوعیت تردد بین استانی، اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس، تحت تعقیب قرار گرفتن 25 نفر از کارکنان بانک مرکزی، شروع پیک دوم کرونا در ۱۵ استان کشور، بازگشایی مساجد، بازگشایی مشروط مدارس و محاکمه نجفی با شکایت فرزند قالیباف بخشی از اتفاقات مهم حوزه اجتماعی در اردیبهشت ماه سال 99 بود.

کد مطلب: ۱۱۷۲۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اردیبهشت 99؛ پایان پیک اول کرونا

در اردیبهشت ماه سال 99 بیشتر رویدادها و اتفاقات حول محور بیماری کرونا اتفاق افتاد. هر چند بیش از 2 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور گذشته بود اما نگرانی از ایجاد موج دوم کرونا باعث شد تا برخی تمهیدات در نظر گرفته شود.

دومین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

موج دوم و سوم کرونا

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران گذشته است و کشور درگیر این ویروس است اما شکل‌گیری موج دوم و سوم کرونا از نگرانی‌هایی مردم و مسئولان در اردیبهشت ماه بود. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود: «نگرانی‌ها در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر بسیار جدی است چون در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. بنابراین در رخداد این موضوع هیچ شکی نیست و قطعا رخ می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که مهم‌ترین توصیه رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که همچنان به عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است.»

ممنوعیت تردد بین استانی لغو شد

در اردیبهشت ماه سال گذشته گام اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به پایان رسید و گام دوم آن یعنی فاصله‌گذاری هوشمند آغاز شد. در این راستا بنابر اعلام پلیس راهور ناجا ممنوعیت تردد بین استانی در سراسر کشور لغو شد و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد استانی به پایان رسید.

اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس

با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یکی از مواردی است که به شیوع ویروس کرونا دامن می‌زند، بنابراین استفاده از ماسک در این محیط موضوعی ناگزیر و حتمی است. در اردیبهشت ماه و طبق مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مردم ملزم به استفاده از ماسک شدند و به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

تحت تعقیب قرار گرفتن 25 نفر از کارکنان بانک مرکزی

برخورد با متخلفان ارزی از سال گذشته به طور ویژه در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد. در دومین ماه از سال 99، علی القاصی‌مهر، دادستان تهران از تحت تعقیب قرار گرفتن ۲۵ نفر از کارکنان بانک مرزی در پیوند با موضوع تخلفات ارزی خبر داد و گفت که حدود ۲۵ نفر از کارکنان بانک مرکزی تا سطح مدیرکل و تعدادی از افراد متخلف در بانک‌های عامل تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

پیک کرونا در ۱۵ استان کشور

هرچند روند کشوری کرونا در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه نزولی بود اما گزارش‌ها حاکی از آن بود که روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور شکل گرفت. طبق اعلام وزارت بهداشت ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان داد. چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) نیز پیک اپیدمی را تجربه کردند. همچنین بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده شد.

بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان

پس از اعلام اسامی شهرستان‌هایی که در وضعیت سفید کرونا قرار داشتند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرده بود که مساجد 132 شهرستان، بازگشایی شدند. همچنین بر اساس اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، نماز جمعه در ۱۵۷ شهر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

بازگشایی مشروط مدارس

از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی مدارس یکی از تصمیم‌های ستاد مدیریت بیماری کرونا بود که تداوم یافت. در اردیبهشت ماه، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به بازگشایی برخی مدارس از اواخر اردیبهشت ماه گفته بود: «هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نخواهد بود.» به گفته او، طبق تصمیم ستاد ملی کرونا مدارسی که مشکلی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند، می‌توانند شروع به فعالیت و دانش‌آموزان برای رفع ایراد و اشکالات درسی به مدارس مراجعه کنند، منتهی هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد.

آبادان قرنطیه کامل شد

اردیبهشت ماه سال گذشته، وزارت بهداشت اعلام کرد که بسیاری از شهرهای کم جمعیت کشور در وضعیت سفید شیوع بیماری کرونا قرار گرفتند اما برخی شهرها با افزایش تعداد مبتلایان روبرو شدند. استان خوزستان یکی از استان‌هایی بود که اکثر شهرهای آن وضع نگران‌کننده‌ای داشتند. در اردیبهشت ماه، با دستور سید‌زین‌العابدین موسوی معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان و در راستای کمک به قطع زنجیره‌ بیماری کرونا تمام ادارات (به غیر از بخش‌های خدماتی و درمانی و عملیاتی) و بانک‌های شهرستان آبادان قرنطینه شد.

تولید واکسن کرونا تا ۱۶ ماه طول می‌کشد

از آنجا که در اردیبهشت ماه سال گذشته، همه کشورها درگیر تحقیقات اولیه برای برخورد با ویروس کرونا بودند اما یکی از مهم‌ترین دغدغه پزشکان و محققان نظام سلامت در دنیا، تولید واکسن برای مقابله با کرونا بود. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه ویروس کرونا بسیار مسری و کشنده است در همان بازه زمانی گفت که تولید واکسن این ویروس به ۱۰ تا ۱۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمع‌آوری کودکان کار

جمع‌‌آوری کودکان کار و خیابان جزو برنامه‌هایی است که سازمان بهزیستی هر چند وقت یکبار آن را در قالب ساماندهی این کودکان انجام می‌دهد اما پس از شیوع ویروس کرونا این طرح متوقف شده بود و در اردیبهشت ماه سال 99 طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان مجددا اجرا شد. طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و نگهداری این کودکان براساس پروتکل‌های جدید بهداشتی انجام شد.

صدور حکم برای ١١ قاچاقچی نفت

در اردیبهشت ماه سال گذشته، صدور رأی محکومیت برای ٧ متهم از پرونده بانک سرمایه، صدور بیش از ١٠۶ هزار حکم مجازات جایگزین حبس در سراسر کشور، تشریح اقدامات قوه قضاییه در پرونده کارگران هپکو و هفت تپه، صدور حکم برای ١١ قاچاقچی نفت، توقیف ٣۴ فروند شناور صید ترال، جزئیات دستگیری دو دانشجو، توضیح درباره ابتلای یکی از محکومان محیط زیستی، رسیدگی به رونده رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع در آینده نزدیک، تبرئه شدن ۱۴ متهم پرونده کارگران هپکو، آخرین وضع پرونده‌های رئیس سازمان محیط زیست و تعیین تکلیف دو پرونده با ١٠ هزار شاکی(پرونده سکه ثامن و طلای شادی) از جمله مواردی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را اعلام کرد.

زلزله در تهران

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که زلزله‌ای 5.1 ریشتری جمعیت پایتخت نشین را دچار نگرانی کرد. این زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری اگرچه آن زلزله خطرناک و ویرانگر نبود اما به‌خوبی اهمیت آمادگی برای مقابله با این زلزله را بار دیگر هشدار داد اما با وجود تأکید چندین‌ ساله مسئولان، تهران هنوز مجهز به سامانه هشدار پیش‌هنگام زلزله نشده است. سامانه هشدار پیش‌هنگام زمین‌لرزه، سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است که فقط فناوری دارای قابلیت‌ پیش‌بینی زمین‌لرزه در لحظاتی پیش از وقوع آن است. دست‌ کم حدود یک دهه است که مسئولان از تلاش برای ایجاد چنین سامانه‌ای در تهران خبر می‌دهند و گام‌هایی هم برداشته شد اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است. به گفته مسئولان حوزه شهری، سامانه هشدار پیش‌هنگام یا هشدار صوتی زلزله است که می‌توان چند تا چند ده ثانیه پیش از وقوع، درباره زلزله هشدار داد؛ زمانی طلایی که می‌تواند خسارات جانی را تا حد بالایی کاهش دهد. پیش‌ از‌ این رئیس شورای شهر تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و چندین مسئول دیگر از راه‌اندازی این سامانه در تهران خبر دادند که البته تاکنون محقق نشده است. همچنین به گفته علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نزدیک به 11 درصد بافت مسکونی واحدهای شهری در شعاع گسل مشا فاقد اسکلت است و این درصد در جمعیت شهری حدود 350 هزار نفر را در خود جای داده است. از طرفی اگر جمعیت تحت تاثیر زلزله را در نظر بگیریم نزدیک به 900 هزار نفر در واحدهای مسکونی فاقد اسکلت زندگی می‌کنند و اگر زلزله شدید رخ دهد، می‌تواند خسارت‌بار باشد.

محاکمه نجفی با شکایت فرزند قالیباف

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که به خاطر قتل میترا استاد همسر دومش در بازداشت به سر می‌برد، در اردیبهشت ماه سال گذشته با شکایت الیاس قالیباف% فرزند محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران محاکمه شد. در این پرونده، الیاس قالیباف و شرکت شمس‌الشموس از شهردار وقت منطقه ۲ رسول کشت پور% مدیر وقت حراست شهرداری منطقه ۲ و همچنین از موکل به عنوان شهردار وقت تهران، تحت عنوان نشر اکاذیب و گزارش خلاف واقع شکایت کرده بود و پرونده مزبور در دادسرای کارکنان دولت مطرح رسیدگی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار