تداوم‌ نهضت تحول برنامه درسی مبتنی بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پیامی آغاز سال 1400 و فرا رسیدن نوروز باستانی را تبریک گفت. 

کد مطلب: ۱۱۷۲۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تداوم‌ نهضت تحول برنامه درسی مبتنی بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با قرائت دعای " یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا أحسن الحال" و تبریک سال نو به همه همکاران سازمان اظهارداشت: یکسال گذشت و در این سال با تعهد، تفکر، همدلی، همت بلند شما، توفیقات متعددی نصیب سازمان پژوهش شد و گام‌های بسیار موثری در مدار تحول برداشته شد و برخی از آرزوهای مشترک دیرینه‌ی ما در امر تحولِ برنامه درسی به تحقق پیوست.

وی با مرور فعالیت های دفاتر مختلف سازمان افزود: خداوند را شاکرم که با حضور کارشناسان بصیر ما در این سازمان، افق های نوینی در این سازمان باز شده است. کار بسیار مهمی که در سال گذشته انجام دادیم و شاید از آن بتوان به عنوان صراط تحول در برنامه های درسی یاد کنیم؛ تدوین و تولید راهنماهای برنامه درسی در 11 حوزه تربیت و یادگیری و برنامه درسی گروه پیش دبستان بود؛ در واقع دوازده علم تحول بر افراشته شد. که دوازده علم افتخار تحولی در تاریخ برنامه ریزی درسی کشورمان است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به ارتقاء مطلوب شبکه ملی رشد در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بیان داشت: در بحث فناوری آموزشی نیاز به کار بیشتری در امسال داریم.در دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش تلاش های خوبی صورت گرفته و دوره تحصیلی نوینی طراحی شده که البته در حال بررسی است که ان شاءالله در شورای هماهنگی علمی سازمان مطرح و بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در سالی که سپری شد نگرانی ها، سختی ها و اندوه های مشترکی هم داشتیم که در مطالب پیام نوروزی امسال مقام معظم رهبری، محورهای اصلی این مسائل را معظم له بیان فرمودند.ابتدای سال با ویروس کووید 19 روبه رو شدیم که برای کل بشریت و از جمله ملت مسلمان ایران موجب غم و سوگواری شد. در همینجا به ارواح طیبه پرستاران، پزشکان و کادر درمان کشورمان به عنوان شهدای مدافع سلامت که در قلمرو شهدا قرار گرفتند؛ درود می فرستم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویدادهای تلخ سال 99 بیان داشت: از دست دادن سردار دلها شهید سلیمانی و شهید فخری زاده و دیگر شهدای بزرگوار از دیگر اتفاقات تلخ سال 99 بود و ما باید خودمان را آماده کنیم برای هرگونه مقابله و صیانت از ارزش های نظام اسلامی و برای پاسداری از این نظام از هر آنچه که داریم دریغ نکنیم.

ملکی با اشاره به خاصیت زندگی و ابعاد پنهان و غیر قابل کنترل آن گفت: زندگی انسان یک مقوله پیچیده است و انسان با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار می تواند امور زندگی خود را در صراط مستقیم تنظیم کند.

وی افزود: با خودم کمی تامل می کردم و به این مساله رسیدم که اگر بخواهیم برنامه های درسی را در امور غیرمترقبه پیش ببریم باید چه ویژگی هایی داشته باشد. به عبارت دیگر به دانش آموزانمان چه چیزی باید یاد بدهیم؟ که در مورد امور نوپدید که انتظارش را نداشتیم، آموزش ببینند. بیاندیشیم که دانش آموزان یا همان شهروندان را با چه قابلیت هایی تربیت کنیم که آمادگی لازم برای مواجه با امور غیر مترقبه را بدست بیاورند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان " تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: شاید برداشت از این پیام در وحله اول متوجه تولید صنعتی، مادی و کارخانه جات شود، اما این تولید در سازمان پژوهش شامل تولیدات تربیتی و برنامه درسی است.

ملکی با تحلیل شعار سال 1400 افزود: در این پیام اندیشه کنیم که در مدار تحول، تولید و پشتیبانی و مانع زدایی را محور قرار دهیم و بیاندیشیم در برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری چه تحولی رخ خواهد داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: سال 1400 را تداوم نهضت تحول خودمان محسوب کنیم و تلاش کنیم قدم های موثر برداریم. سال 1399 اجمالا تحول را انجام دادیم اما در سال 1400 باید تفصیلا در مدار تحول گام بردایم.

وی با اشاره به نسخه های راهنماهای درسی به عنوان اسناد معتبر در امور تحول برنامه درسی گفت : در سال 1400 باید بر مبنای این اسناد الگو ها و دستور العمل های معین تولید شود تا ان شاءالله در مهر 1401 بسته های تربیت و یادگیری در بخشی از برنامه های درسی به مدارس ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار