اسطیری: هنر کار روان درمانی جامعه را انجام می‌دهد

تهران (پانا) - مجید اسطیری داور هنرواره روایت جهاد معتقد است که هنر به مانند یک پنجره، نور امید، معنویت و آگاهی را به درون خانه اندیشه راه می‌دهد و چشم‌انداز نجات و رستگاری را به جامعه نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۷۲۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
اسطیری: هنر کار روان درمانی جامعه را انجام می‌دهد

در یکسال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، افراد جامعه شرایط سختی را پشت سر گذاشتند. هنرواره «روایت جهاد» برای اولین بار قصد دارد، مجاهدت‌های مدافعان سلامت اعم از پزشکان، پرستاران و همدلی افراد جامعه در قالب‌های مختلف هنری روایت کند، تا از این طریق فداکاری‌ها انجام شده در جهت مقابله با ویروس کرونا را به تصویر کشیده ولذا از هنرمندانی که روای قصه هستند، تقدیر و تجلیل به عمل بیاورند.

لازم به ذکر است، کشور به دلیل ورود یک پدیده نادر اجتماعی به‌مانند کرونا با بحران‌های مختلفی مواجه شده است، اما نکته‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است وضعیت روانی حاصل شده از این ویروس برای افراد جامعه است، در این شرایط تنها هنرمندان می‌توانند با خلق آثار هنری خود، به افراد جامعه کمک ویژه‌ای را بکنند. گفتنی است که نخستین هنرواره «روایت جهاد» در جهت اجرای چنین رسالتی برگزار می‌شود و در همین راستا گفت وگویی با مجید اسطیری داور بخش داستانی هنرواره، درباره نقش و اهمیت هنر در شرایط بحرانی انجام شده است.
مجید اسطیری در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره نقش تاثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی گفت: «به قول متفکر و معلم انقلاب شهید دکتر شریعتی «مذهب دری است و هنر پنجره ای» هنر به مانند یک پنجره، نور امید، معنویت و آگاهی را به درون خانه اندیشه راه می‌دهد و چشم‌انداز نجات و رستگاری را به جامعه نشان می‌دهد. بنابراین در تمام بحران‌های اجتماعی هنرمندان باید نقش فعالی را ایفا کنند. در واقع این هنرمندان و نویسندگان هستند ،که پنجره امید را به روی سختی کشیدگان می‌گشایند و افق و مقصد را به دیگران نشان می‌دهند. در طول تاریخ هنر و ادبیات جهان، هنرمند به‌عنوان روای و سنگ‌صبور افراد جامعه تلقی می‌شود. برای مثال تاثیری که تابلوی «گوئرنیکا» اثر پابلو پیکاسو، در اعتراض به ظلم آلمان‌ نازی دارد کمتر از تاثیر افرادی که در جنگ مقابل نازی ها ایستاده اند نیست.»
وی درباره نقش ویژه هنر، در جهت تقویت روحیه جامعه خاطرنشان کرد: «یکی از مهم‌ترین راهکارها برای روان درمانی افراد جامعه بهره‌گرفتن از عناصر هنری است. در همین رابطه فارغ از نقش هنر برای ایجاد یک فضای آرام در جامعه باید به زیبایی‌های نهفته در ذات هنر توجه ویژه‌ای داشت، چراکه تمرکز ذهنی برای خلق یا کشف زیبایی‌ها برای فرد یا افرادی که با بحران و رنج‌های متعدد درگیر هستند، می‌تواند مفید واقع شود. در همین راستا به همین خاطر است که، «اروین یالوم» سرشناس‌ترین روان درمانگر آمریکایی در عالم ادبیات، پرداختن به هنر بانا یا همان گل‌آرایی ژاپنی را در آخرین رمان خود یک روان درمانی مفید توصیف می‌کند.»
داور بخش داستان هنرواره «روایت جهاد»، درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی که تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد افزود: «در راستای اهمیت به تقویت، روحیه و همدلی افراد جامعه به وسیله هنر، رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود به رمان «بازی با مرگ» اثر «زاهاریا استانکو» اشاره کرده، در واقع ایشان نگاه نویسنده را در که در جهت مقاومت و تقویت همدلی افراد جامعه مورد ستایش و تقدیر قرار داد.»
گفتنی است که، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار