سخنان نخست وزیر پاکستان در اجلاس سران سازمان اکو ؛

اتصال منطقه در گروه توسعه قطار تهران- استانبول-اسلام‌آباد است

تهران (پانا) - نخست وزیر پاکستان با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل یکپارچه با هدف تسهیل تجارت میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، راه آهن تهران-استانبول-اسلام‌آباد موسوم به قطار باری اکو را برای گسترش ارتباطات منطقه‌ای حائز اهمیت دانست.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اتصال منطقه در گروه توسعه قطار تهران- استانبول-اسلام‌آباد است

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، «عمران خان» روز پنجشنبه طی سخنرانی در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اِکو) که به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: قطار باری تجاری استانبول-تهران-اسلام‌آباد و اتصالات راه آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان از پروژه‌های مهم اتصال منطقه‌ای هستند. بعلاوه، پیوند طرح راهروی اقتصادی پاکستان و چین با افغانستان و فراتر از آن حیاتی است.

وی ادامه داد: ما باید پروژه‌های فرامرزی که قبلاً میان اعضای اکو توافق شده از جمله خط لوله گاز تاپی و طرح انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ را به اجرا بگذاریم.

وی در این نشست مجازی با شعار «همکاری اقتصادی منطقه‌ای در دوران پساکرونا» اظهار کرد: ایجاد آژانس سرمایه گذاری اکو و سازماندهی نمایشگاه سالانه سرمایه گذاری توسط اعضای این سازمان که در آن پروژه‌های آماده سرمایه گذاری و سرمایه گذاران جهانی ارائه می‌شود ایده‌هایی هستند که کشورهای اکو قادر به بررسی آن هستند.

عمران خان افزود: همانطور که در چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو پیش بینی شده است، باید با سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی گفت و گو کنیم. ما می‌توانیم برخی از مدل‌های موفق همکاری در اتحادیه اروپا، آسه آن و اتحادیه آفریقا را به عنوان الگو استفاده کنیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های هادی سلیمان پور دبیرکل ایرانی اکو برای پیشبرد اهداف این سازمان، گفت: پاکستان عزم جدی برای پیشبرد اهداف نهادی اعضای اکو و انرژی بخشیدن به این سازمان اقتصادی به عنوان یک سازمان پویا برای همکاری‌های منطقه‌ای دارد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به چالش‌های ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ در پیش روی اعضای اکو اظهار کرد : بیماری همه گیر کرونا تمام نشده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم ما در اولویت دسترسی ممکن به واکسن‌های تولید شده، اما به صورت مقرون به صرفه و عادلانه، اطمینان حاصل کنیم.

وی تاکید کرد که واکسن کرونا باید به عنوان "کالای عمومی جهانی" اعلام شود زیرا در واقع هیچ یک ما از پیامد منفی ویروس در امان نخواهیم ماند مگر این که ایمنی مردم خود را در برابر این بیماری تامین کنیم.

نخست وزیر پاکستان طرح ۵ ماده‌ای این کشور برای ترمیم اقتصادی و مالی کشورهای در حال توسعه فضای مالی ناشی از ضررهای بحران کرونا را پیشنهاد کرد و افزود: جدای از پیامدهای بهداشتی و اقتصادی ناشی از کرونا ما شاهد تبعیض مذهبی، بیگانه ستیزی به ویژه اسلام هراسی در مناطق مختلف جهان هستیم.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از هرگونه تلاش برای پیوند اسلام با تروریسم و مقابله موثر علیه اسلام هراسی، اظهار داشت: پیوند اسلام با تروریسم بزرگترین بی‌عدالتی در حق مسلمانان جهان است.

عمران خان افزود: اعضای اکو باید در پیشبرد اهداف مشترک خود از موقعیت جغرافیایی، دارایی‌های اقتصادی و روابط سیاسی خود کاملاً استفاده کنند. ثابت شده است که اتصال و ادغام منطقه‌ای برای رشد و توسعه سریع ضروری است. زیرساخت‌های فیزیکی پیشرفته باعث فعالیت اقتصادی، تجارت، اشتغال، تحرک و مبادلات مرزی می‌شود.

وی اظهار کرد : صلح در افغانستان برای موفقیت چنین ادغام فیزیکی در منطقه پیرامون اعضای اکو بسیار مهم است و پاکستان به موفقیت آمیز بودن مذاکرات میان گروه‌های افغانستانی که منجر به صلح و امنیت پایدار در این کشور می‌شود، امیدوار است.

عمران خان تاکید کرد: اعضای اکو باید یک شبکه حمل و نقل یکپارچه را توسعه دهد تا تجارت میان یکدیگر تسهیل شده و به عنوان راهی برای تجارت بین اقتصادهای بزرگ به شرق و غرب، شمال و جنوب باشد.

نخست وزیر پاکستان به لزوم ارتقای اقتصادهای دانش بنیان، افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه همچنین تمرکز بر روی دیجیتالی شدن سریع به ویژه گسترش باند پهن به تمام نقاط کشورهای عضو اکو اشاره کرد.

وی در پایان افزود: از نظر پاکستان، چشم‌انداز ادغام اقتصادی منطقه‌ای اکو یکی از مولفه‌های اساسی استراتژی تبدیل تنش‌های سیاست‌های جغرافیایی به سود سهام اقتصاد جغرافیایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار