گفت و گوی پانا با دانش آموز برگزیده جشنواره فیلم کوتاه رضوی

سمایی: نوجوانان امروز درگیر فضای مجازی هستند

باید یاد بگیرم تا کار قوی‌تری بسازم

تهران (پانا) - فیلم کوتاه «قاب» ساخته «محمدطاها منصور سمایی» است که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی موفق به دریافت لوح تقدیر در بخش فیلم‌های نوجوان این دوره از جشنواره شد. «سمایی» نوجوانی است که توانسته به آرزوها و رؤیاهایش رنگ واقعیت دهد و در گفت‌وگو با پانا از مسیری که برای ساخت فیلمش طی کرده، سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۶۷۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سمایی: نوجوانان امروز درگیر فضای مجازی هستند

سمایی در گفت‌وگو با پانا از یادگیری‌های گذشته‌اش برای ساخت این فیلم سخن گفته و عنوان کرد: «من درگذشته دوره‌های آموزشی کارگردانی را شرکت کرده بودم و دغدغه‌ام این بود که بتوانم از آموخته‌هایم به‌خوبی و به‌صورت عملی استفاده کنم. وقتی با جشنواره فیلم رضوی آشنا شدم به نظرم رسید بهترین فرصت است تا با شرکت در این جشنواره خودم را محک بزنم.»
«محمدطاها منصور سمایی» درباره ایده اولیه شکل‌گیری این فیلم گفت: «این روزها موضوع درگیری نوجوان با دنیای مجازی زیاد به چشم می‌خورد و همین مسئله فیلم من شد. البته ازآنجایی‌که مادرم هم نویسنده هست در شکل‌گیری و پرداختن ایده بسیار زیاد به من کمک کرد تا بالاخره توانستم فیلم‌نامه را بنویسم.»
سمایی درباره موضوع اصلی فیلمش عنوان کرد: «موضوع اصلی فیلم «قاب» به تصویر کشیدن ارتباط نوجوان امروز با خانواده است. درگیری نوجوان فیلم با بازی‌های رایانه‌ای باعث می‌شود از مسئولیت‌هایش در خانواده دور شود و غرق شدن نوجوان فیلم در بازی‌های رایانه‌ای منجر به اتفاقات بعدی می‌شود.»
کارگردان فیلم کوتاه «قاب» اظهار کرد: «با اشاره به اینکه اطرافیان و دوستان و همکلاسی‌هایم چندان با موضوع فیلم‌سازی آشنا نبودند باید به‌تنهایی کار را جلو می‌بردم. البته دوره‌های آموزشی که گذرانده بودم بسیار کمک‌کننده بود. مسئله دیگری که برای ساخت فیلم با آن درگیر بودم موضوع کرونا بود. باید تدبیر می‌کردم که هم به کسی آسیب نرسانم و هم بتوانم کار را به‌موقع تمام کنم. لوکیشن کار را یک‌خانه انتخاب کردم و فیلم فقط یک بازیگر داشت که خودم هم‌بازی کردم البته با حضور فیلم‌بردار و نورپرداز و این‌ها همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردم.»
او با اشاره به اینکه این فیلم پیش‌ازاین در جشنواره المپیاد کودک و نوجوان هم پذیرفته‌شده بود، گفت: «پیش از شرکت در جشنواره رضوی و زمانی که فیلم آماده‌شده بود در جشنواره المپیاد کودک و نوجوان شرکت کردم تا ضعف‌های فیلمم را بشناسم. البته فیلمم پذیرفته شد و چندان مشکلی از فیلم گرفته نشد اما اتفاق خوبی که آنجا افتاد این بود که با افراد و اساتیدی آشنا شدم. آنجا در گروه‌بندی که انجام شد با آقای سید جواد هاشمی آشنا شدم و همچنان کلاس‌هایم را با ایشان ادامه دادم تا بیشتر یاد بگیرم.»
محمدطاها منصور سمایی با اشاره به اهمیت تجربه حضور در جشنواره‌های مختلف عنوان کرد: «با توجه به اینکه این فیلم اولین تجربه فیلم‌سازی من بود با حضور در جشنواره‌ها تجربیاتم عمق بیشتری پیدا می‌کند. ازاین‌جهت سعی می‌کنم در جشنواره‌هایی که آشنا می‌شوم شرکت کنم.»
سمایی درباره ادامه کارهایی که قرار است انجام دهد: «مهم‌ترین اقدامم این است که حتماً دوره‌های آموزشی مختلف و ازجمله تدوین را ادامه دهم و بیشتر باید یاد بگیرم تا کار قوی‌تری ارائه دهم. اکنون مشغول فیلم‌نامه کار دیگری هستم و امیدوارم آن را آماده کنم و فیلم جدیدی بسازم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار