کارگردان نمایش «امینه» در گفت و گو با پانا

«سعید مصطفایی»:معاش هنرمندان تئاتر در خطر است

روایت جذاب متن، مخاطب را میخکوب نمایش کرده است

تهران (پانا) - «سعید مصطفایی» کارگردان نمایش «امینه» معتقد است علت اینکه مخاطب تا آخرین لحظه با این تئاتر همراهی می کند در روایتگری جذاب و منسجم متن نمایش است.  

کد مطلب: ۱۱۶۶۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
«سعید مصطفایی»:معاش هنرمندان تئاتر در خطر است

«امینه» نمایشی ایرانی سنتی است و تازه‌ترین اثر سعید مصطفائی در مقام کارگردان در تالار محراب روی صحنه است.
«سعید مصطفایی» کارگردان نمایش «امینه» در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «نمایش «امینه» روایتگر یک عاشقانه تراژدی در عهد قاجار است که به قلم «علی شمس» نویسنده، کارگردان و مترجم متبحر این حوزه نوشته شده است. من هم به عنوان کارگردان تلاش کردم تا تماشاگر تا لحظه آخر نتواند از نمایش دل بکند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در کارگردانی به دلیل تعدد صحنه ها سعی کردیم مینیمال کار کنیم ولی با فضا سازی های مختلف صحنه های پی در پی رو جدا کرویم.

نمایش «امینه» متن منسجمی دارد
مصطفایی با اشاره به استحکام متن نمایش «امینه» عنوان کرد: «من به نمایش ایرانی علاقه زیادی دارم و متن «امینه» دارای یک ساختار منسجم و خوب است که صحنه های پی در پی آن روایت گری جذابی را رقم می زند و مخاطب را مجبور به همراهی تا آخرین لحظه کند.»
او با اشاره به اینکه هنر معناهای زیادی دارد، افزود: «یکی از معناهای هنر خلق هرچیزی توسط انسان است و «تئاتر» هنر بی دلیل است و هنرمند با هنرِ بی دلیل می تواند انسان را به فکر وادار کند. اگر بتوانیم لحظه ای از زندگی روزمره و ماشینی خود دست بکشیم وهنرمند بتواند مردم را به درک خوبی از جامعه برساند، هنرمند است.»

معاش هنرمندان تئاتر در خطر است
کارگردان نمایش «امینه» با اشاره به اینکه سختی ها و مشکلات قبل از کرونا هم وجود داشته و ما الان با سختی های تازه ای آشنا شده ایم، عنوان کرد: «هنرمندانی هستند که تئاتر برای شان تنها معاش شان است. کاش مسئولین فکری به حال هنرمندان کنند. هنرمندان مخصوصا هنرمندان تئاتر بسیار مظلوم واقع شده اند، چه بسا برای زندگی مسافرکشی یا کارگری هم می کنند.»

جشنواره ها فرصتی برای کسب تجربه است
مصطفایی جشنواره ها را برای هنرمندان خیلی مفید دانسته و دیده شدن و انتخاب شدن را حتی برای تجربه هم که شده در کارنامه هنری هر هنرمند واجب دانسته و اظهار می کند: «جشنواره فجر خالی از مشکل نیست مخصوصا بهای مادی که به عنوان جایزه در نظر گرفته می شود بیشتر شبیه یک شوخی است اما حضور در جشنواره ها برای کسب تجربه بیشتر را باید غنیمت شمرد.»
وی در پایان از مسئولین درخواست کرد تا انگیزه کافی را برای قشر جوان ایجاد کرده و عنوان کرد: «جوانان در حال کسب تجربه هستند و در این شرایط سخت عاشقانه از جان مایه می گذارند و واقعا نیازمند حمایت ویژه ای هستند.»

بخشی از قصه «امینه»
دوران اوج حکمرانی و قدرت آغا محمد قاجار است. زال خان ازقدرتمدان مخالف آقا محمد خان در شمال ایران بر مسند قدرت است. محمد خان دشمنی دیرینه ای با زال خان، حاکم شمال ایران دارد. «امینه» برادر زاده‌ی محمد خان که عزیز اغاست و رابطه عاطفی نزدیکی با عمویش محمدخان دارد در شکارگاه شاهی اتفاقا با فریدون پسر زال خان که پنهانی به غرق شاهی آمده ملاقات می‌کند و بهم علاقمند می‌شوند و شاه ازاین موضوع خبر دار می‌شود و دستور می‌دهد فریدون را افسار بزنند و دربند کنند تا زال خان برای نجات پسرش به پایتخت بیاید و با آغا محمد خان دیدار کند تا انتقام کینه قدیمی را بگیرد. غافل ازاینکه زال خان نیز با هویتی مبدل وارد قصر می‌شود و به آغا نزدیک می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار