کاهش 96 درصدی بارندگی در سیستان و بلوچستان چه پیامدهایی دارد؟

زاهدان(پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد ادامه خشکسالی و کاهش قابل توجه بارش های امسال پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان دارد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 96 درصدی بارندگی در سیستان و بلوچستان چه پیامدهایی دارد؟

محسن حیدری در گفت وگو با پانا اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی تا امروز تنها 4.8 میلی متر باران در استان باریده که نسبت به سال گذشته بیش از 96 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی افزود: این کاهش بارندگی نه تنها در استان، بلکه در حوضه های آبریز اکثر منابع آب مرزی استان نیز روی داده است، به طوری که تا اواخر بهمن میزان پوشش برف حوضه های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب های هامون حدود 70 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
حیدری ادامه داد: اختلاف بارش نسبت به شرایط نرمال در بلند مدت نیز قابل توجه است به طوریکه حداقل در چند سال اخیر هیچگاه تا این موقع از سال میزان بارش ها کمتر از پنج میلی متر نبوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به پیامدهای کاهش بارندگی اشاره کرد و گفت: به طور کلی خشکسالی آثار منفی زیادی به بخش های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی وارد می کند. آثاری که زنجیروار به هم متصل هستند.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی سبب خشک شدن تالاب های هامون و جازموریان می شود همچنانکه اکنون نیز تالاب جازموریان به طور کامل و هامون حدود 99 درصد آن خشک شده است.
حیدری توضیح داد: خشک شدن تالاب ها علاوه بر اینکه منجر به تعطیل شدن فعالیت های اقتصادی وابسته به آن می شود، کانون های گردوغبار را نیز فعال می کند به نحوی که چالش های زیست محیطی و اقتصادی بیشتری بر منطقه تحمیل می شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر بارش ها در ادامه سال زراعی به حالت نرمال برنگردد، احتمال آبگیری تالاب هامون بسیار ضعیف خواهد بود. همین موضوع سبب افزایش شدت و تعداد روزهای گردوغباری می شود که در صورت فراهم بودن آب برای کشاورزی، بیلان کاری این بخش را نیز کاهش می دهد چراکه گردوغبار و شن های روان که با باد جابجا می شود، به محصولات کشاورزی آسیب های جدی می زند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر صنعت گردشگری نیز آسیب می بیند چرا که هم ظرفیت های طبیعی گردشگری مانند تالاب هارا نداریم و هم شرایط جوی یک عامل بازدارنده می شود.
حیدری در بخش دیگری کنترل ریزگردها در تالاب هامون را مهمترین اقدام برای کاهش آسیب های ناشی از وزش بادهای 120 روزه برشمرد و گفت: به نظر می رسد سیاست توزیع آب در تالاب‌ها برای کنترل ریزگردها تا کنون نتیجه قابل انتظاری نداشته است.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: حفظ نزولات جوی در موقعیت جغرافیایی که این استان قرار گرفته یک اقدام استراتژیک بوده چرا که داده‌های بلند مدت ما نشان می‌دهد یک استان کم بارش و با تبخیر بالا داریم که مدیریت منابع آب در آن امری ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار