آسیب شناسی فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی در حوزه آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش
تهران(پانا)- کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه 19، شناسایی متغیرهای مهم برای طراحی و تدوین برنامههای درسی را از ضروریات انکارناپذیر دانست که با هدف شناسایی چالشها و راهکارهای آموزشهای فنیوحرفهای ، موجب بهبود افزایش کارایی و تحقق هدفهای آموزشی می شود.
جلسه آسیب شناسی فرایند هدایت تحصیلی و شغلی با حضور حنیف نیا مدیر منطقه، پرنو، رئیس اداره فنی حرفه ای و کار و دانش شهر تهران، مدیران 9 مدرسه فنی حرفه ای و کار و دانش این منطقه و حضور معاون پرورشی و تربیت بدنی، معاون آموزش متوسطه،و کارشناسی فحک منطقه، در حوزه فحک در سالن کنفرانس شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.
تکتم سیف الهی، مشاوره منطقه در این جلسه گفت: در راستای آغاز فرایند هفته معرفی مشاغل با توجه به اینکه در راستای تغییرات بنیادین نظام آموزشی کشور، از یکسو توسعه آموزشهای فنیوحرفهای بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر، شناسایی متغیرهای مهم برای طراحی و تدوین برنامههای درسی متناسب با آن از ضروریات انکارناپذیر به نظر میرسد، با هدف شناسایی چالشها و راهکارهای آموزشهای فنیوحرفهای و عواملی که موجب بهبود، افزایش کارایی و تحقق هدفهای آموزشهای مذکور میشدند رامورد بررسی قرار دادند.
وی بیان کرد: با تأمل در آسیبها و چالشهای موجود در نظام آموزش فنیوحرفهای، عوامل زیر بهعنوان ویژگیهایی که باید مورد توجه و کاربرد متخصصان طراحی اینگونه آموزشها قرار گیرد تا هدفهای کلی اینگونه آموزشها تحقق یابند و برونداد کیفیت مناسبی داشته باشد، این عوامل عبارتند از:
1. توسعه همکاری مدرسهها با حوزههای مختلف صنعت
2. افزایش مشارکت کارفرمایان در فرایند تدوین برنامههای درسی و آموزش
3. فراهم کردن فرصتهای کارآموزی برای هنرجویان در صنایع
5.افزایش ظرفیت جذب و بهبود فرایند هدایت تحصیلی در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش
6.توجه به نوآوریهای نوین در برنامهریزی درسی آموزشی فنیوحرفهای
7.ایجاد ارتباط بین آموزش فنیوحرفهای با دنیای واقعی کار
8.بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش فنیوحرفهای
9.اندیشیدن تدابیری برای افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان رشتههای فنیوحرفهای
10.در نظر گرفتن سبکهای یادگیری در طراحی برنامه درسی آموزش فنیوحرفهای
در پایان وی افزود: اینکه اگر ما خواستار افزایش نقش آموزشهای فنیوحرفهای در پیشرفت و توسعه کشور و همچنین افزایش اشتغال فارغالتحصیلان هستیم، باید به برنامهریزی اینگونه آموزشها، و اجرا و ارزشیابی آنها توجه کنیم.
ارسال دیدگاه