حجت الاسلام ابوترابی؛ امام جمعه موقت شهر تهران :

نباید از نقش آموزش و پرورش و دستاوردهای ارزشمند آن بعداز انقلاب غافل شویم

تهران(پانا)-بعداز نهاد مهم خانواده، آموزش و پرورش نخستین و مهم ترین و گسترده ترین نهاد است و نباید از نقش آموزش و پرورش و دستاوردهای ارزشمند آن بعد از انقلاب غافل شویم.

کد مطلب: ۱۱۶۵۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نباید از نقش آموزش و پرورش و دستاوردهای ارزشمند آن بعداز انقلاب غافل شویم

در مراسم تجلیل از نیم قرن معلمی و مدیریت علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش، حجت الاسلام ابوترابی ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و میلاد فرخنده امام جواد علیه السلام، گفت: در بزرگداشت نیم قرن تلاش فرهنگی علی اصغر فانی با تقدیر و تشکر از زحمات ایشان در ساماندهی، بهسازی، توانمندسازی و اشاعه فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش و تبریک ویژه به جامعه ارزشمند فرهنگیان که به تعبیر ایشان در جریان حرکت روبه رشد و تعالی کشور پیشگام و تاثیر گذار هستند، بیان کرد: علم از نگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام و همچنین از منظر ادیان الهی و خصوصا دین مبین اسلام دارای جایگاه بالا و والایی است بطوری که راهبردی ترین کلمه در آیات نورانی قرآن که شاید بتواند به عنوان اساس و بنیان مجموعه معارف اسلامی قرار گیرد، این کلمه مبارک است.
وی افزود: در نگاه قرآن هر حرکت، اقدام، تصمیم و باوری بدون علم و پشتوانه علمی ممنون است، همچنان که حضرت علی علیه السلام به شاگرد فرزانه اش گفت:( در این دنیا هیچ حرکتی وجود ندارد، مگر تو در آن حرکت نیازمند علم باشی.)

حجت الاسلام ابوترابی در ادامه افزود: بعداز نهاد مهم خانواده، آموزش و پرورش نخستین و مهم ترین و گسترده ترین نهاد برای پاسخگویی به این مطالبه قرآن کریم است و با تأکید بر نقش پدران و مادران در شکل گیری شخصیت فرزند شان، گفت ما نباید از نقش آموزش و پرورش و دستاوردهای ارزشمند آن بعداز انقلاب غافل شویم.

وی در خصوص شاخص های توسعه انسانی افزود: در مقایسه شاخص توسعه ی انسانی از سه منظر آموزش، سلامت و درآمد، ایران در سال ۱۹۹۰ میلادی در رتبه ۸۹ دنیا قرار داشت که با تلاش، همت و اتکا به تخصص و تعهد نیروهای توانمند در سال ۲۰۱۷ ایران به رتبه ۶۰ ارتقاء پیدا کرد. در این شاخص که کشورها را به چهار دسته ی اندک، متوسط، زیاد و بسیار زیاد تقسیم می کند، ایران اسلامی در صدر کشورهایی با رتبه زیاد قرار گرفت که البته نقش و پیشرفت آموزش در این حوزه ۸ رتبه عنوان شده است.

وى در ادامه گفت: طبق آمار رسمی کشور از نظر دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۵ از هفت میلیون جمعیت داش آموزی تنها دو میلیون آن تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش قرار گرفته بودند و اما در سال ۱۳۹۵ از حدود سیزده میلیون جمعیت لازم تعلیمی بیش از دوازده میلیون، یعنی بیش از ۹۲ درصد جامعه هدف، تحت حمایت خدمات آموزش و پرورش قرار دارند و این یک انقلاب عظیم در حوزه علم و فرهنگ به شمار می آید. ناگفته نماند که در این چهل و اند سالی که از انقلاب می گذرد، ما یک دهه جنگ نابرابر تحمیل شده و سه دهه تحریم های شدید را پشت سر گذاشته ایم و البته هنوز هم تحریم ها ادامه دارد و با این وجود، نظام جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه ها با جهش و انقلاب روبرو بوده است و این دستاوردها را نباید نادیده گرفت، اما همانطور که در سند تحول به آن پرداخته شده است و با نیم نگاهی به چهار دهه گذشته و همچنین امید به آینده ما نیازمند یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم.

ابوترابی عنوان کرد: علی اصغر فانی با کوله باری از چهار دهه تجربه و خدمت در آموزش و پرورش، وقتی در جایگاه وزارت قرار گرفتند چند هدف اصلی را برای خود تبیین کرد و در گزارشاتی که تدوین شده، قدم هاى بلندی در محقق شدن این اهداف برداشته اند.امروز توصیه بنده به مدیران ارشد در نظام آموزش و پرورش این است که این اهداف چند گانه را برای خود تعریف کرده و در راه اجرایی کردن آن از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی اهداف چند گانه علی اصغر فانی را اینگونه بیان کرد و افزود: بطور کلی ما باید در نظام اداری کشور برنامه های ساماندهی، بهسازی و توانمند سازی نیروی انسانی را در دستور کارمان قرار دهیم و سپس به اهمیت و نقش مکمل دو نیروی ستادی و آموزگاران که هر دو در سند تحول بنیادین بسیار تعیین کننده هستند، پرداخت و در پایان هدف بعدی را توسعه مشارکت دانست و گفت: بدون مشارکت در ابعاد گوناگون و دعوت صاحب‌نظران در عرصه های گوناگون، نمی توانیم امورات مربوطه را به شکل مطلوبی پیش ببریم و ثمر بنشانیم و باید از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی استفاده و بهره لازم راهبری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار