کارگردان مستند مسابقه «خانه ما» در گفت و گو با پانا

مسلم تهرانی : خانواده ایرانی را بی‌پرده به تصویر کشیدیم

تهران (پانا) - «مسلم تهرانی»، یکی از کارگردان‌های مستند مسابقه «خانه ما» جذابیت این برنامه را در رفتارهای اقتصادی قومیت‌های مختلف برای مدیریت خانه بیان کرده و معتقد است در این مستند برای اولین بار خانواده ایرانی بی‌پرده و صریح در قاب تلویزیون به تصویر کشیده شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۵۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
مسلم تهرانی : خانواده ایرانی را بی‌پرده به تصویر کشیدیم

«خانه ما» یک مستند مسابقه خانوادگی است که در آن شرکت‌کنندگان با دریافت مبلغ مشخصی به‌عنوان حساب مسابقه، باید بتوانند هزینه‌های خانواده خود را به‌صورت صرفه جویانه مدیریت کنند. سه خانواده در رقابتی حدوداً یک‌ماهه به خرج گروه سازنده، زندگی می‌کنند و با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. هر خانواده‌ای که فکر می‌کند الگوی مصرف خاص خود را دارد، می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.
کارگردان مستند تلویزیونی «خانه ما» مبنای اولیه ساخت این مستند را ریشه در تجربه ساخت مستند «فرمانده» عنوان کرده و عنوان کرد: «ساخت مستند «فرمانده» یک تمرین بزرگی بود تا بتوانیم رئالیتی شوی خانوادگی بسازیم. در واقع مستند «فرمانده» اولین کاری بود که در «خانه مستند» طراحی و تولید شد و در تولید دو فصل اول «فرمانده» به این باور رسیدیم که رئالیتی شوهای خانوادگی هم طراحی کنیم. مستند «خانه ما» بعد از اولین دوره‌ها اصلاحاتی داشت و ادامه پیدا کرد. هر دوره به فراخور زمان و وضعیت اقتصادی و شرایط موجود، ساخت برنامه به‌روز شد. برای مثال در فصل نهم این مستند ایده کرونا بود و فصل دهم با نگاهی به جریان زندگی در شرایط کرونا است و فصل‌های بعدی آماده پیش‌تولید است.»

نحوه انتخاب خانواده‌های مستند «خانه ما»
مسلم تهرانی با اشاره به اینکه اکثر عوامل ساخت مستند «فرمانده» در ساخت مستند «خانه ما» هم حضور دارند درباره نحوه حضور خانواده‌ها و انتخابشان در این مستند سخن گفت و عنوان کرد: «داوطلبین حضور در این مستند در بخش ثبت‌نام سایت «خانه ما» می‌توانند نام خود را ثبت کنند. همچنین اپلیکیشن «خانه ما» را داریم که هرکسی مایل باشد می‌تواند ثبت‌نام کند. در هر فصلی بنا به فراخور شرایطی که داریم و با توجه به تعداد ثبت‌نام کننده‌ها به شهرهای مختلف سر می‌زنیم و بعد از دریافت مشخصات، فیلتر اولیه‌ای انجام می‌شود و تعدادی برای مصاحبه انتخاب‌شده و درنهایت بعد خانواده‌های شرکت‌کننده در این مسابقه انتخاب می‌شوند.»
کارگردان «خانه ما» با اشاره به عوامل مؤثر در تداوم ساخت این مستند، اظهار کرد: «نگاه و استقبال بیننده باعث شده این برنامه ادامه پیدا کند اما به‌طورکلی علت تداوم این برنامه از دو جنبه قابل‌بررسی است. اول اینکه برنامه‌های تلویزیونی مسابقه‌ای برای مخاطب تلویزیون مثبت است و عموماً مورد استقبال قرار می‌گیرد. جنبه دیگرش که اهمیت بیشتری دارد نگاهی است که برنامه به سبک زندگی دارد. ما درواقع داریم واقعیت زندگی را نشان می‌دهیم و رفتارهای واقعی آدم‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم. از این نظر هم به لحاظ تجربه‌ای که برای مخاطبین به همراه دارد و هم از این نظر که با نگاه جدید به مسائل اقتصادی روبرو می‌شوند، جذابیت خودش را دارد.»

حضور مشاور اقتصادی در مستند «خانه ما»
با توجه به اینکه این برنامه علاوه بااینکه سرگرم‌کننده است دغدغه آموزش مدیریت اقتصاد خانواده را نیز دارد، کارگردان مستند «خانه ما» عنوان کرد: «در این ده دوره‌ای که این مستند ساخته شد آقای دکتر «عادل پیغامی» که از اساتید حوزه اقتصاد و خانواده هستند، ما را همراهی می‌کردند و از فصل اول برنامه به‌عنوان مشاور حضور دارند. جالب است که این برنامه موضوع یکی از پایان‌نامه کارشناسی ارشدی دانشجویان ایشان است وسبک زندگی از نگاه «خانه ما» موردبررسی و تحقیق قرارگرفته است.»

خانواده ایرانی را بی‌پرده به تصویر کشیدیم
تهرانی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مستند را حضور خانواده‌ها از سراسر کشور عنوان کرد و گفت: «از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این برنامه این است که ما برنامه را از پایتخت خارج کردیم و در ده فصلی که تولید شد، فقط دو فصلش در شهر تهران بود. فصل اول برای خودمان هم مجهول بود، با توجه به اینکه نمونه خارجی هم نداشتیم تا الگو بگیریم. فصل دوم را به اصفهان رفتیم و مجدد به تهران برگشتیم چون تعداد متقاضی‌ها زیاد بود و درنهایت فصل‌های بعدی را در استان‌ها بودیم. یکی دیگر از جذابیت‌هایی که در این برنامه وجود دارد رفتارهای اقتصادی قومیت‌های مختلف است. برای مخاطب جذاب است که یک خانواده مشهدی یا یک خانواده در اصفهان یا شهرهای دیگر چگونه با هزینه ثابتی که دارند، برخورد می‌کنند و این مسئله را مدیریت می‌کنند. همچنین در حین ضبط برنامه، موقعیت فرهنگی و جغرافیایی و ویژگی‌ها و جذابیت‌های سرزمینمان به نمایش گذاشته می‌شود. ما جزو اولین برنامه‌های تلویزیونی ایران هستیم که بی‌پرده وارد خانواده‌ها شدیم و خانواده ایرانی را رک و بی‌پرده به تصویر کشیدیم و این اهمیت دارد.»

ساخت برنامه در شرایط کرونا
کارگردان مستند «خانه ما» درباره ادامه کار در شرایط کرونا اظهار کرد: «این نوع ساخت برنامه سختی‌های خودش را هم دارد. از اسفندماه سال گذشته بخش عمده‌ای از کارها را انجام داده بودیم و خانواده‌ها انتخاب‌شده بودند و طراحی صحنه‌ها هم انجام‌شده بود. سه، چهار روز مانده بود به شروع کار که دیدیم مسئله کرونا به شرایط بحرانی رسیده است. دائم فکر می‌کردیم شرایط بهتر خواهد شد و برنامه «خانه ما» معطل‌مانده بود. درنهایت تصمیم گرفتیم با برنده‌های دوره‌های قبل فصل جدید را بسازیم در فصل آخر دو تصمیم داشتیم یا اینکه کلاً برنامه تا شرایط بهتر شدن کشور متوقف شود یا اینکه به این برسیم که زندگی جریان ادامه دارد و تصمیم سختی بود. دغدغه ما رعایت پروتکل‌ها و حفظ سلامت خانواده‌ها بود و همین شرایط تولید را بسیار سخت کرد تا نهایت خروجی کار همینی شد که این روزها در قاب تلویزیون می‌بینیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار