استاندار:

طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستاهای مازندران اجرا می‌شود

ساری (پانا) - استاندار مازندران با اشاره به نشست با مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با حضور رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و استانداران مازندران، گیلان و گلستان از اجرای طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستاهای استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح هرم وارونه مدیریت پسماند در روستاهای مازندران اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران، احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران با اشاره به نشست هم اندیشی با حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری که به منظور بررسی مشکلات پسماند استان های مازندران و گیلان برگزار شد، با عنوان اینکه موضوع پسماند در استان های ساحلی شمال کشور مورد اهمیت است، گفت: «مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گزارشی در خصوص وضعیت پسماند طی یک سال اخیر ارائه داد که این گزارش به طرح هرم وارونه مدیریت پسماند اشاره می‌کند. این طرح به صورت پایلوت در استان گیلان و مازندران اجرا شده است، بنابراین با توجه به این که گزارش مزبور توسط رئیس جمهور بررسی شد، ایشان دستور دادند این گزارش تکمیل و سیاست های اجرایی آن پیشنهاد داده شود و ارزیابی های لازم عملی شود.»

حسین زادگان تأکید کرد که باید تلاش کنیم به جای آنکه در مقصد مدیریت پسماند را انجام دهیم، این موضوع را به مدیریت پسماند مبدا تعمیم بدهیم که برای این مهم اولین قدم باید تغییر سبد غذایی خانوار و کاهش تولید زباله باشد که تفکیک زباله از مبدا هم باید در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: «‌تفکیک زباله از مبدا باید در دستور کار قرار گیرد و به نوعی در بخش نرم افزاری آموزش هایی در حوزه شهروندی ارائه و توجهات لازم در این خصوص صورت گیرد چرا که سالانه صدها میلیارد تومان در بخش سخت افزاری هزینه برای مدیریت زباله در مقصد صورت می گیرد، اما برای مدیریت زباله در مبدا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد که منجر به کاهش تولید زباله می‌شود و این مهم ضرورت اصلاح الگوی مصرف را بیش از پیش نمایان می‌کند.»

به گفته استاندار مازندران در مدیریت زباله، نمونه موفق در استان مازندران در روستای دارابکلای ساری اجرایی شده است که مشابه طرح هرم وارونه مدیریت پسماند است و در این نشست توسط مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد شده است که مقرر شد با بررسی و کار علمی بیشتر خروجی لازم از این طرح عملیاتی شود.

43 درصد زباله‌های مازندران در روستاها تولید می‌شود

احمد حسین‌زادگان گفت: «با توجه به اینکه ۴۳ درصد زباله های استان در روستاها و ۲۱ درصد در شهرها تولید می‌شود قائل به این هستیم که هرم وارونه مدیریت پسماند عملی شود. این طرح در دستور کار دهیاران روستاهای استان قرار گرفته است و در روستاهای استان اجرایی شده است.»

او یادآوری کرد که می‌توان از مواد آلی، کود کمپوست تولید کرد که کشاورزان در فرآیند کشاورزی استفاده کنند و همچنین مواد بازیافت به‌عنوان منابع مالی تفکیک شود و به فروش برسد.

هرم مدیریت پسماند یا سلسله مراتب مدیریت پسماند، هرمی است که فعالیت‌های مرتبط با زباله و محیط زیست در آن اولویت‌بندی شده است و به افراد می‌گوید برای داشتن محیط زیستی بهتر چطور با زباله‌ها برخورد کنند. با شناخت هرم مدیریت پسماند، تصمیم‌گیری و رسیدن به کار درست بسیار ساده تر می‌شود.

عدم تولید زباله و یا کاهش تولید زباله، استفاده مجدد از زباله، بازیافت زباله، تبدیل زباله به انرژی و دفن و دفع زباله به ترتیب بهترین و بدترین حالت برای مدیریت پسماند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار