ملکی تاکید کرد

تلاش برای سوق دادن دانش‌آموزان به صراط مستقیم

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم دیدار و گفتگو کرد که رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در این دیدار ایده سازمان پژوهش برای مبتنی بودن کتب درسی براساس سند تحول بنیادین را ایده خوبی دانست.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای سوق دادن دانش‌آموزان به صراط مستقیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در دیدار حسن ملکی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در قم، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و ابوالفضل خادمیان وعبداله اسدی دو تن از مشاوران رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز حضور داشتند.

در این جلسه حسن ملکی بیان کرد: در کل کشور یک جا به نام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وجود دارد که برنامه‌های درسی و مواد آموزشی اول ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان را طراحی، تدوین و چاپ می‌کند که این مساله در نوع خودش منحصربه‌فرد است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: تلاش ما در این سازمان این است که بتوانیم دانش‌آموزان را به صراط مستقیم سوق دهیم که کار پیچیده و سختی است.

ملکی افزود: در سال‌های گذشته برای تحول برنامه‌های درسی تلاش‌هایی صورت گرفته، منتها یک چیزی مانده بود و آن را بنده و همکارانم می‌خواهیم تا جایی که مقدور است عملیاتی کنیم؛ آن هم این است که برنامه‌های درسی ما برمبانی اعتقادی، فلسفی و اجتماعی مبتنی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نسل قبلی که سازمان پژوهش و آموزش و پرورش را اداره می‌کردند به همسوسازی برنامه‌های درسی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معتقد بودند و خودشان اظهار می‌کردند که ما قصد نداشتیم برنامه‌های درسی استنتاج شده از سند تحول باشند. این در حالی است ‌که ما بنا داریم برنامه‌های درسی را بر یک مبنا مبتنی کنیم که این مبنا همان سند تحول بنیادین است.

ملکی با بیان اینکه برنامه‌های تحولی سازمان بر اساس الگوی فطرت‌گرایی توحیدی اتفاق خواهد افتاد، افزود: روی الگوی فطرت‌گرایی توحیدی فکر و تلاش زیادی شده است ولی ما به سه چیز علم، معلم و عالم محتاجیم. این سه مانند اضلاعی هستند که وجود هر سه آن‌ها در کنار هم یک مثلث را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرد که برنامه‌های تحولی سازمان در حال حاضر در مرحله طراحی عناصر برنامه‌های درسی است و گفت: طبیعتاً در آغاز سال 1400 فضای دیگری به نام تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ایجاد خواهد شد. بسته‌های تربیت و یادگیری قرار است جایگزین کتاب‌های درسی شوند. البته کتاب درسی قابل حذف نیست ولی در بسته‌های تربیت و یادگیری همراه با آن اجزا و عناصر دیگری هم خواهد آمد.

حجت‌الاسلام میرباقری نیز درباره برنامه‌های تحولی سازمان پژوهش بیان کرد: همان‌طور که اشاره کردید سند تحول بنیادین فاقد نقص نیست ولی شاید تنها سندی که بین بنیان‌های آن با تربیت رسمی یک ارتباط حقیقی برقرار شده همین سند است. بنابراین ایده سازمان که کتب درسی را مبتنی بر این سند تدوین می‌کند ایده خوبی است. مسیر شما مسیر حساب شده و فکر شده‌ای است، به خصوص اگر با الگوی فطرت‌گرایی هم همراه شود تقریباً کامل می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در قم افزود: در کشور ما از یک طرف امثال شهید سلیمانی و شهید حججی تربیت می‌شوند و از طرفی دیگر گاهی هم سلبریتی‌ها تربیت می‌شوند. این یک چالش هویتی جدی در جامعه است. بنابراین ما در تربیت نسل جدید هم از زاویه هویت، هم از زاویه تفکر و دانش و هم از زاویه کارکرد و مهارت‌های عملی باید تلاش کنیم به سمت خلوص هویت دینی و هویت اسلامی خودمان حرکت کنیم و لایه هویت غربی را حذف کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار