استخراج DNA از اسکلت‌ های باستانی املش

رشت (پانا) - قدمت استخوان های لیارسنگ ‌بن املش با بررسی DNA، به 2 هزار سال پیش می رسد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
استخراج DNA از اسکلت‌ های باستانی املش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مطالعه DNA استخراج شده از اسکت های تاریخی لیارسنگ بین املش نشان می‌ دهد که قدمت این گورهای باستانی به 2 هزار سال قبل، دوره‌های اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

ولی جهانی افزود: جدیدترین آزمایش های تعیین قدمت در مرکز مطالعات دانشگاه کالیفرنیا و همچنین دانشگاه کپنهاگ دانمارک بر روی DNA اسکلت‌های کشف شده در منطقه لیارسنگ بن املش قدمت 2 هزار ساله این استخوان ها را ثابت می کند.

وی با اشاره به سالم بودن بیش از 90 درصد استخوان های کشف شده در این منطقه، افزود: با تایید کیفیت این استخوان‌ها در مراکز علمی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه گیلان، نخستین آزمایشگاه انسان‌شناسی در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی شد.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، گفت: حدود 100 گور باستانی، شیوه تدفین مردمان آن دوره و تعداد قابل ملاحظه‌ای اشیاء ارزشمند تاریخی در این محوطه باستانی کشف شد که در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می شود.

ولی جهانی افزود: متأسفانه کاوش‌های این محوطه باستانی امسال به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار متوقف شد که امیدواریم سال آینده با تخصیص اعتبار، کاوش‌های باستان‌ شناسی بر روی این محوطه دوباره آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار