توتک‌هایی با طعم زحمت

دماوند(پانا) - یکی از سوغات‌های معروف و مفید شهر دماوند، توتک‌های خوشمزه دماوندی است، که برای درست کردن آن زحمت فراوانی کشیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۷۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
توتک‌هایی با طعم زحمت

زهرا غربائی یکی از شهروندان دماوندی در‌ این ‌باره در گفت و گو با پانا گفت: یکی از سوغات دماوند این توتک‌های خوشمزه است که نتیجه زحمات یک فرد را نشان می‌دهد. این توتک‌ها با تخم‌مرغ، آرد و مواد بسیار دیگری پخته می‌شوند که می‌توان گفت یک نان خوشمزه و خوب هستند. برخی در این توتک‌ها از شیره‌خرما یا شیره‌انگور نیز استفاده می‌کنند که بسیار خوش طعم و مقوی می‌شود.

او در ادامه درباره خواص این توتک‌ها تاکید کرد: چون در این توتک‌ها مواد مقوی مثل شیره‌انگور، تخم‌مرغ و شیر استفاده می‌شود، این توتک‌ها منبع مواد مغذی و مفید هستند و ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. مثلا شیری که در این توتک ها استفاده می‌شود ویتامین آ، ب۱۲ و کلسیم دارد، یا تخم‌مرغ که آهن و ویتامین‌دی را دارا است، یا مثال دیگر شیره‌انگور است که منبع غنی از کلسیم است و همه اینها در کنار هم در توتک بسیار مفید می‌شوند و ارزش غذایی توتک را بالا می‌برند.

غربائی درباره تاریخچه این خوراکی مفید عنوان کرد: در گذشته نیز مادربزرگ‌های مهربان، این خوراکی را پخته و هم خود مصرف می‌کردند و هم آنان را میان اقوام یا همسایگان پخش می‌کردند. برخی از افراد نیز از این خوراکی در شب یلدا استفاده می‌کنند. پخت این خوراکی کمی سخت است و برای یادگیری پخت این خوراکی باید زحمت کشید. این خوراکی یکی از سوغات های خوب دماوند است.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار