935 فوتی در 10 روز گذشته؛ روند کاهشی کرونا متوقف شده است

تهران (پانا) - به دنبال رعایت پروتکل‌ها و تشدید محدودیت‌ها طی هفته‌های گذشته، روند ابتلا و فوتی بیماران کرونایی کاهشی شده است اما با نگاهی به وضعیت کرونا در برخی استان‌های کشور و نگرانی متولیان نظام سلامت می‌توان به شکنندگی این وضعیت پی بود و نباید از این وضعیت خوش‌بین بود.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
935 فوتی در 10 روز گذشته؛ روند کاهشی کرونا متوقف شده است

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تعداد یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که تاکنون یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۷ هزار و ۳۸۳ بیمار نیز جان خود از دست داده‌اند.

از طرفی طی هفته‌های اخیر روند ابتلا، بستری و به دنبال آن میزان فوتی ناشی از کرونا ویروس در کشور رو به نزول بوده است. به طوری که اکنون طبق رنگ‌بندی کرونایی، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وضعیت بستری و مرگ ناشی از کرونا در کشور در 10 روز گذشته

بنابر اعلام وزارت بهداشت، باید توجه کرد که در هفته اخیر یعنی از 26 دی ماه تا 5 بهمن ماه سال جاری، در کشور 33043 مورد مثبت کرونا به صورت سرپایی شناسایی شده است. همچنین در این مدت 5804 مورد جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند و 935 بیمار مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

در عین حال میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور تا تاریخ یکم بهمن ماه ۸۳.۸۸ درصد گزارش شده است. البته مسئولان نظام سلامت کشور نسبت به بی‌توجهی و سهل‌انگاری‌ها در برخی نقاط کشور هشدار داده‌اند.

توقف روند کاهشی بیماری کرونا

طی 10 روز گذشته استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و همدان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان دارای بیشترین میزان بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اعلام توقف روند کاهشی بیماری کرونا در کشور گفت: در برخی استان‌ها به دلیل عادی انگاری شرایط تعداد موارد بستری روزانه کووید-۱۹ در حال افزایش است.

وضعیت کرونا در کشور شکننده است

با وجود نزولی بودن روند بیماری در کشور، وزارت بهداشت و متخصصان امر معتقدند که وضعیت کرونا در کشور ناپایدار و شکننده است و نسبت به روند صعودی آمار در برخی استان‌ها هشدار داده‌اند. بر همین اساس کوچکترین عادی‌انگاری منجر به شیوع و صعود مجدد ویروس در کشور خواهد شد و قطعا در پی انفجار ویروس، میزان مرگ‌های کرونایی مجددا بالا خواهد رفت. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته در بازدید از پلیس راهور ناجا از عادی انگاری‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: «نگرانم که با عادی‌انگاری این دستاورد را دوباره به یک طوفان سهمگین بدل کنیم که ممکن است در اداره آن به سختی عمل کنیم. اگر این موج جدید خدایی نکرده ما را گرفتار کند، عذابی که ایجاد می‌کند، به مراتب سنگین‌تر از امواج قبلی است.»

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه گزارش‌هایی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی هفته گذشته از شهرهای مختلف به دستمان رسیده است گفت: در این رابطه تذکر جدی می‌دهم، کاشان، اصفهان، تهران بیشتر باید دقت کنند و امید است پروتکل‌ها را به صورت سختگیرانه رعایت کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌ها رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است، گفت: این وضعیت نگران کننده است، لذا هر گونه عدم رعایت پروتکل‌ها، وضعیت را به شرایط قبل بازمی گرداند. با آغاز موج جدید کرونا ممکن است دوباره مشاغل تعطیل و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند. در برخی استان‌ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار