کارگردان «یقه‌سفیدها» در گفت‌وگو با پانا

نقد شخصیت‌های سیاسی تابو نیست؛ می‌توان با یقه سفیدها شوخی کرد

شهرام مسلخی: همیشه پس از جشنواره فیلم‌هایم را اصلاح می‌کنم/ چهره‌ها برای گیشه مهم هستند/برایم مهم بود که وارد کمدی لوده شوم

تهران (پانا) - شهرام مسلخی معتقد است در جامعه طنز گوش شنوای بیشتری دارد و از این جهت نقد را با طنز بهتر می توان بیان کرد حتی اگر ژانر فیلم سیاسی باشد با طنز به راحتی می توان با یقه سفیدها شوخی کرد و آنها را مورد نقد قرار داد. 

کد مطلب: ۱۱۵۷۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نقد شخصیت‌های سیاسی تابو نیست؛ می‌توان با یقه سفیدها شوخی کرد

شهرام مسلخی، تهیه کننده و کارگردان «یقه سفیدها» در گفت‌وگو با پانا با اشاره به موضوع این فیلم گفت: «یقه سفیدها فیلم ترکیبی اجتماعی، کمدی و فانتزی است و در کلیت ماجرای پسری است که عاشق سینماست و می‌خواهد هرطور شده وارد سینما شود و بعد از سالها پدرش را پیدا می‌کند که از مسئولین مهم است و تصمیم می‌گیرد از طریق او وارد سینما شود.»

دائما تست کرونا می‌گرفتیم
مسلخی درباره سختی‌های کار با توجه به شیوع کرونا اظهارکرد: «ما تازه در آبان ماه کار را به اتمام رساندیم و شرایط سختی بود. همه شرایطمان به دلیل کرونا قابل پیشبینی نبود که بتوانیم همه کارهایمان را طبق برنامه پیش ببریم و این مدام تنش و استرس ایجاد می‌کرد. البته خوشبختانه چون برنامه ریزی خوب و درستی داشتیم، از قبل تلاش شد که با رعایت پروتکل‌ها کارها خوب پیش برود. همیشه یک پزشک خوب همراه ما بود و بسیار کمک کردند که به مشکل نخوریم و ما جزو گروه‌هایی بودیم که طبق برنامه ریزی که داشتیم کار را سر وقت تمام کردیم و دائم از پیش تولید تا زمان تولید از همه همکاران تست کرونا می‌گرفتیم و چند نفری هم که مبتلا شده بودند از همان ابتدا از گروه جدا شدند و باعث شد کار تعطیل نشود و خوشبختانه طبق برنامه، فیلم را جمع کردیم.»

همیشه پس از جشنواره فیلم‌هایم را اصلاح می‌کنم
مسلخی درباره تأثیر جشنواره بر بازخورد فیلم‌ها گفت: «چون جشنواره با حضور همه فیلم سازهاست ویژگی بزرگی که از نظر من دارد این است که عموماً کسانیکه فیلم‌های جشنواره را می‌بینند کمی تخصصی‌تر از مخاطب عام هستند و این در بهتر شدن کار بسیار مؤثر است. وقتی در کنار اصحاب رسانه فیلم دیده می‌شود، در نتیجه در کنار این عزیزان نقدهایی اتفاق می افتد که بسیار مهم است. درواقع آن واکنش‌هایی که از سمت فیلم مطرح می‌شود برای من مهم است زیرا همیشه قبل از اکران عمومی فیلم باتوجه به نظراتی که مخاطب در جشنواره می‌دهد حتماً بعد از جشنواره یک اصلاحیه مجددی روی فیلم انجام می‌دهم و فیلم را کامل‌تر برای اکران عمومی می‌فرستم و این ویژگی جشنواره برای من فلیم ساز مهم است و از جشنواره برای بهتر شدن فیلمم استفاده کردم. اما بطور کلی وقتی که جزو سی یا چهل فیلم جشنواره قرار گرفته شود، ناخودآگاه روی فروش هم اثر دارد.»

چهره‌ها برای گیشه مهم هستند
کارگردان و تهیه کننده فیلم یقه سفیدها درباره اهمیت حضور بازیگران چهره در اینگونه فیلم‌ها گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، بخشی از اکران فیلم و فروش فیلم و همراه شدن مخاطب با فیلم به چهره بودن او بر می‌گردد اما برای من در کنار چهره بودن، توانمندی بازیگر بسیار مهم بود. اینکه چقدر می‌تواند خود را به نقشی که به او سپرده‌ایم نزدیک کند و خوشبختانه کل بازیگرهای فیلم به جرات می گویم بهترین بازی‌شان بوده و اتفاق خوبی برای این فیلم افتاده که برای من جای خوشحالی دارد.»

می‌توان با یقه سفیدها شوخی کرد
شهرام مسلخی در بخش دیگری از سخنان خود به چرایی طنز فیلم‌های سیاسی اشاره کرد و افزود: «همیشه در جامعه ما وقتی حرفی با لحن شوخی و خنده و طنز گفته شود حتی اگر نقد هم باشد، مخاطب ما بهتر و بیشتر می‌پذیرد تا اینکه بخواهد با پرخاش حرف بزند. در این فیلم ما همانقدر که نقد اصحاب سینما را داریم به همان اندازه هم نقد راجع به جامعه سیاسی‌مان وجود دارد. البته به نظر من در شرایط فعلی جامعه نقد شخصیت‌های سیاسی چندان تابو نیست و در مورد فیلم یقه سفیدها همانطور که از اسمش پیداست می‌توان با یقه سفیدها شوخی کرد و نه فقط در فیلم من حتی در جامعه هم مردم براحتی نقد می‌کنند و حرف می‌زنند.»

برایم مهم بود وارد کمدی لوده نشوم
مسلخی درباره احتمال درخشش یقه‌سفیدها در جشنواره فجر گفت: «فیلم‌های قبلی من کاملاً ژانر اجتماعی و جدی بود. اما اولین بار است که کمدی و فانتزی در فیلمم دیده می‌شود و همیشه دغدغه‌ام این بوده که فیلمم قابل دفاع باشد و اگر قرار است فضای کمدی بسازم وارد فضای کمدی لوده نشود، از این رو باید بگویم بیشتر به ژانر اجتماعی و نقدگونه این فیلم نزدیک هستیم. تجربه‌ای که در جشنواره‌های گذشته داشتم این بود که اغلب فیلم‌های اجتماعی که می‌دیدم تلخ بود که با نقدهای زیادی در جشنواره روبرو می‌شد و همان سال‌ها تصمیم گرفتم ژانر اجتماعی بسازم که در کنار دغدغه اجتماعی و نقد جامعه و سیاست و هرچه دارد، در کنارش فضای خوبی برای مخاطبم باشد و مخاطبم در سینما با یک حال خوب فیلم را دنبال کند. برای همین این ژانر کمدی را به کلیت ژانر خودم اضافه کردم و به نظرم اکران این فیلم علاوه بر طرح یک دغدغه اجتماعی می‌تواند فضای مفرحی برای مخاطب فراهم کند تا در جشنواره با شرایط تلخ ناشی از کرونا که هست، مخاطب حال خوبی داشته باشد.»

در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون: مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، رضا داوودنژاد، لیلا اوتادی، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی.مرتضی زارع.آزاده نوبهار، علی یازرلو ،مسعود حقی، رضا درودی ، مهدی تهرانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار