دبیر دومین جشنواره ملی عکس آیات: بستر مشارکت همگانی در جشنواره عکس آیات فراهم است

تهران (پانا) - محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات در مورد ویژگی های فراخوان این جشنواره و پتانسیل بین المللی شدن آن توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دبیر دومین جشنواره ملی عکس آیات: بستر مشارکت همگانی در جشنواره عکس آیات فراهم است

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی عکس آیات، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات در مورد تنوع محورهای این مسابقه گفت: محورهای جشنواره معنویت و عرفان عملى با فرهنگ قرآن و عترت برای زندگی بهتر، ایثار اجتماعی، روزنه عشق به همنوع، زندگی سالم با توجه به آیات قرآن در تکریم خانواده، مراسم و اعیاد مذهبی، فضاهای اسلامی (مساجد، امامزاده ها، تکایا) مرتبط با آیین ها و مناسبت های مذهبی است که برخی از آنها بر جنبه مفاهیم باطنی و عمیق قرآنی توجه دارند و برخی دیگر بر مظاهر عملی آموزه های قرآنی و یا فضاهای اسلامی تاکید دارند.
وی تاکید کرد: نگاه محورهای این جشنواره به طور کلی به دو بعد ظاهری و باطنی مفاهیم قرآنی بوده است که دو دلیل داشته است؛ اول اینکه هم فردی که با مفاهیم قرآنی آشنا است و می تواند وارد بحث‌های عمیق قرآنی شود، می‌تواند تولید اثر کند و هم کسی که خیلی با مفاهیم عمیق قرآن مانوس نیست اما با مصادیق و مفاهیم ظاهری قرآنی آشنا است، بتواند وارد بخش‌های مختلف شود.
علیزاده تصریح کرد: در واقع اگرچه برای تولید آثار فاخر، هنرمندان نیاز به مطالعه در قرآن دارند اما تنوع موضوعی محورها، این بستر را فراهم کرده است که اگر مطالعه عمیقی هم نداشته باشند باز هم می‌توانند در موضوعات مختلفش شرکت کنند. بنابراین محورهای مختلف و متنوع این کمک را می کند که افراد مختلف با دیدگاه های متفاوت و شناختی متفاوت از قرآن کریم بتوانند در این رویداد هنری فرهنگی شرکت کنند.
وی در مورد شاخص های داوری با توجه به تنوع موضوعی این جشنواره گفت: همانطور که در محورها و اهداف جشنواره ذکر شده است درک و شناخت برخی از مفاهیم قرآنی کار دشواری است و نیاز به اشراف کاملی بر قرآن دارد و کسانی که قصد ورود به این بخش دارند نیازمند مطالعه جدی هستند، ولی اینکه آثار چگونه سنجیده می شوند، باید دبیر تخصصی و داوران پاسخ بدهند اما می پذیرم که ارزیابی آثار و تطبیق آنها با مفاهیم قرآنی و انتخاب بهترین کارها از میان آثار دریافتی کار بسیار دشواری است. در دوره اول این جشنواره هم تجربه کردیم که در برخی موارد، حتما باید آیه یا مفهوم قرآنی مدنظر هنرمند همراه با عکس ذکر شود و توضیح داده می شد تا مخاطب متوجه ارتباط آن عکس با آن مفهوم شود.
دبیر دومین جشنواره عکس آیات در مورد نحوه داوری نیز توضیح داد: داوری به خودی خود کار دشواری است و در این مبحث به خصوص شاید دشوارتر هم باشد که با تدابیر دبیرتخصصی حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت. به نظر من داوران در حیطه کاری خودشان و جشنواره باید زیر نظر دبیر تخصصی به طور مستقل عمل کند. قطعا برای هماهنگی و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر جلساتی را خواهیم داشت اما قطعا نظرات داوران، محترم خواهد بود.
وی در مورد اینکه چرا در فراخوان تنها رویکرد مستند مدنظر قرار گرفته و به جذب آثار هنری و مفهومی فرصتی داده نشده است، اظهار کرد: فضای فراخوان و بخش های مختلف ملی و استانی به نوعی دیده شده است که همه هنرمندان با هر سطح و نگاهی بتوانند شرکت کنند. در بخش ملی سه بخش عکس، عکس نوشت و ویژه را داریم که در بخش ویژه با توجه به پدید آمدن و فراگیر شدن بیماری کرونا و نمود پیدا کردن مبحث ایثار اجتماعی در شرایط موجود، موضوع «عشق به هم نوع» را مطرح کرده‌ایم.
علیزاده تصریح کرد: در واقع دوستان با تعبیه دو بخش ویژه و عکس نوشت تلاش کرده اند که فضا برای تولید اثار مفهومی هم باز شود و اگرچه آثار مستندی برای این جشنواره تولید و ارسال خواهد شد اما به کمک نمادها و نشانه ها و یا دلنوشته ای واجد ویژگی های اثری مفهومی هم باشد. به هرحال در این بخش ها هنرمند می تواند با یک نگاه ویژه و هدفمند کار را دنبال کند و آثاری را ارائه دهد. در عین حال که در بخش ملی هنرمندان می توانند آثار مستندی را در همه محورها تولید کنند اما در این دو بخش، نگاه هنری تری می تواند حاکم باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در مورد اینکه آیا برنامه ای مد نظر دارند تا آثار منتخب این جشنواره در عرصه جهانی عرضه شده و در دسترس مخاطب گسترده تری قرار بگیرد گفت: هنر به ویژه هنری همچون عکاسی زبان مشترک همه دنیا است و آثار های تولید شده بر مبنای برداشت هایی که از مفاهیم و یا ظواهری قرآنی می تواند یک مفهوم مشترک باشد و مخاطب جهانی را در بر بگیرد. امسال با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه ما به صورت مجازی است، قاعدتا این امکان می تواند به شکل‌گیری مخاطب جهانی این رویداد کمک کند و علاقمندان می توانند از این ظرفیت و تولید محتوای شکل گرفته در اقصا نقاط جهان استفاده کنند.
وی افزود: به نظر من دست کم در شرایط موجود چنین اتفاقی محقق خواهد شد البته اگرچه عکس و مفاهیم قرآنی پتانسیل درک جهانی دارند اما ممکن است که برخی از این عکس ها نیازمند درج آیه و یا توضیحاتی برای برداشت دقیق تر مخاطب جهانی باشند.
علیزاده در پایان در مورد احتمال بین المللی شدن این جشنواره در دوره های بعدی گفت: اعتقاد داریم که قرآن و مفاهیم قرآنی پتانسیل بین المللی شدن دارند و نه تنها در بین مسلمانان بلکه مخاطب غیر مسلمان را هم می تواند در بر بگیرد اما در مورد بین المللی شدن آن معاونت قرآن و عترت وزارت خانه می توانند تصمیم بگیرند. البته به هنگام برگزاری دوره اول این مسابقه در استان کرمان، خیلی تصویر دقیق و روشنی از آنچه که رخ خواهد داد نداشتیم و نمی دانستیم که از این تولیدات و اثار چگونه می توانیم بهره ببریم و چقدر می تواند این رویداد در جامعه موثر باشد، اما هر چه جلوتر رفتیم اتفاقات خوبی رخ داد.
آثار برگزیده را در قالب یک نمایشگاه در شهرهای مختلف استان به نمایش گذاشتیم و در استان موجی ایجاد کرد که همان زمان هم مورد توجه دکتر فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارتخانه قرار گرفت و گفتند که این جشنواره را در این استان تثبیت خواهیم کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد یعنی دبیرخانه در این استان تثبیت شود ما می توانیم امیدوار باشیم که با توجه به ظرفیت قرآن و امکانات فضای مجازی به سمت بین المللی برگزار کردن این جشنواره گام برداریم.

دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» بهمن ماه 99 به دبیری محمدرضا علیزاده احمدآبادی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار