بیانیه ۴۱ دیپلمات‌ پیشین درباره دولت جدید آمریکا

تهران (پانا)- ۴۱ نفر از معاونان ادوار گذشته وزارت امور خارجه و سفرای پیشین جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انتخابات اخیر آمریکا و انتخاب «جو بایدن» به عنوان رییس‌جمهوری این کشور بیانیه‌ای صادر کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه ۴۱ دیپلمات‌ پیشین درباره دولت جدید آمریکا

در این بیانیه آمده است: آقای جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا آغاز به کار کرد. بازگشت آمریکا به برجام یکی از سرفصل‌های وی در انتخابات اخیر بود.

در این بیانیه تصریح شده است: علیرغم نقض تعهدآمریکا و بی‌عملی اروپا در مورد تعهدات مربوط به برجام در خلال سه سال گذشته و با در نظر گرفتن این نکته که هنوز در ایران عده‌ای از سلایق مختلف، سیاسی منتقد جدی برجام هستند، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به تعهدات بین‌المللی خود بوده و به مفاد توافق برجام وفادار باقی مانده است.

معاونان پیشین وزارت امور خارجه و سفرای سابق جمهوری اسلامی در این بیانیه تاکید کرده‌اند: اگر دولت جدید آمریکا تمایل دارد گام‌های اعتمادساز و مثبتی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بردارد، باید بداند فرایند بازگشت به برجام از همان جایی آغاز می‌شود که دولت ترامپ از آن خارج و تعهدات بین‌المللی آمریکا ناشی از برجام را نقض کرد. همان طور که رهبری معظم به صراحت اعلام کرده‌اند: «اگر آنها به تعهدات به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم».

در این بیانیه خاطرنشان شده است: از آنجا که آمریکا خود از بانیان توافق برجام بوده و این توافق توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تایید و تاکید قرار گرفته و در واقع، توافق برجام جزء لاینفک قطعنامه ۲۲۳۱ است، براساس ماده ۲۵ منشور ملل متحد، آمریکا ملزم و متعهد به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق برجام بوده است، در حالی که دولت قبلی ِآمریکا این تعهد بین‌المللی خود را نه تنها صراحتا نقض کرده بلکه دیگر کشورها را هم تشویق به نقض تعهد خود در این خصوص کرد، اما هیچ کشور دیگری علیرغم فشارهای سنگین آمریکا از روش دولت آمریکا در نقض تعهدات ناشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیروی نکرد، قابل توجه است که جمهوری اسلامی ایران در خلال این مدت به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

معاونان پیشین وزارت امور خارجه و سفرای سابق جمهوری اسلامی با بیان اینکه دولت آقای بایدن به خوبی آگاه است که احیای تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی آمریکا با نقض تعهد برجامی خود صورت گرفت، عملا موجب برقراری تحریم‌ها علیه مردم ایران و محروم کردن آنان از حقوق حقه خود است، اظهار داشته‌اند: بر همین اساس دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل ارتکاب جنایات متعدد ضدبشری و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بنیانی بشر و اعمال تحریم‌های ظالمانه از جمله درخصوص دارو و غذا بر علیه مردم ایران و ترویج و حمایت از تروریسم دولتی از جمله اعتراف صریح و آشکار وی در صدور دستور برای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی باید محاکمه و مجازات شود.

این بیانیه می‌افزاید: واضح است که جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی، با اقتداری به مراتب بیش از سال ۲۰۱۶ میلادی در حوزه‌های دفاعی و فناوری پیشرفته زیر بار طرح موضوعات غیر مرتبط با برجام نخواهد رفت و اجازه گشودن باب جدیدی در مذاکرات را به هیچ طرفی نخواهد داد بنابراین از دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم با درایت و سعه صدر با موضوع مذاکرات در چارچوب برجام و بدون عجله و با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برخورد کند.

این بیانیه یادآور شده است: در فرایند رفع نقض و احیای تعهدات توسط آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید بر مواضع بر حق خود ایستاده و پس از حصول اطمینان از رفع تحریم‌ها و طی فرایندی اعتمادساز به تعهدات قبلی برجامی خود به صورت متناسب و متضامن و متناظر بازگردد. چنانچه تحریم‌های ظالمانه علیه مردم مقاوم ایران ادامه یابد، دولت جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجایی که مصلحت ملی اقتضاء کند، به پیشرفت‌های علمی و دفاعی و پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود ادامه دهد.

معاونان ادوار وزارت امور خارجه و سفرای پیشین ایران با اشاره به تعهدات تمامی اعضای برجام عنوان کرده‌اند: برجام توافقی است که دارای تعهدات چند جانبه است‌، بنابراین چنانچه یک یا چند کشور متعاهد از اجرای تعهدات خود طفره روند، برای طرف دیگر این حق مسلم محفوظ است که تعهدات خود را براساس موازین ذیربط برجام کاهش دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: اعتقاد ما بر این است چنانچه آمریکا از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دست بردارد، شرایط جدیدی فراهم خواهد شد تا زمینه کاهش و مالا رفع تنش از منطقه ما فراهم گردد. ما قویا معتقدیم گفت‌وگو و تفاهم همیشه ابزار مناسب دیپلماسی برای رسیدن به اهداف مشروع در جهت برقراری و تحکیم صلح، عدالت، ثبات و امنیت در منطقه است.

اسامی امضاکنندگان بیانیه ۴۱ نفر از معاونان ادوار وزارت امور خارجه و سفرای پیشین جمهوری اسلامی ایران:
ابراهیم رحیم‌پور، بهروز کمالوندی، حمیدرضا آصفی، علی آهنی، محمدحسین عادلی، علیرضا معیری، محمدجواد آسایش، ابوالقاسم دلفی، عبدالله نوروزی، سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی، محمدطاهر ربانی، محمدباقر سخایی، علی اکبر فرازی، محمدحسین فدایی‌فرد، محمد طاهری، علی نعمت‌اللهی، سبحانی، احمد دستمالچیان، نواب، سی علی سقائیان، ملکی، مصطفی اعلایی، محمد رئیسی، جهانبخش مظفری، سید حسین موسویان، محمدعلی قانع‌زاده، حسین رضوانی، سیدرضا طباطبایی، محمود صدری، امیرعلی شهیدی، جواد انصاری، منصور معظمی، محمدرضا صادق، محمود فکری، احمد ادریسیان، ابوالفضل رهنما، جعفر هاشمی، صباح زنگنه، محمدابراهیم طاهریان، محمد زائری امیرانی، محسن شریف خدایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار