تجربه یک زندگی آرام و بی‌دغدغه در جواهر

مشهد(پانا)- پیرمرد سرشناس روستای پیوه ژن، از دهکده جواهر ایران می گوید جدا از شلوغی ها و ترافیک شهرها می توان در این دهکده یک زندگی آرام و بی دغدغه را تجربه کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تجربه یک زندگی آرام و بی‌دغدغه  در جواهر

در سفری به روستای زیبای پیوه ژن در استان خراسان رضوی، بخش احمدآباد،۶۰ کیلومتری مشهد رفتیم. دهکده ای زیبا و ارزشمند. پس از گشت و گذاری در این روستای تاریخی سراغ پیرمرد سرشناس این دهکده رفتیم.
حاج میرزا حسین باغبان با خوشرویی از ما استقبال کرد. از او خواستم در این گزارش کمکم کند، وی با استقبال تمام گفت: این دهکده با نام های پایاب ژن، ‌بیوه زن، پیرزن نیز شناخته شده است. این دهکده ناب ۶۳۰۰ سال و یا ۶۳ قرن قدمت دارد و محل سکونت برخی زرتشتیان ایران باستان بوده است. این منطقه دارای معادن زیاد طلا و جواهر است.
وی ادامه داد: برخی از بومی های این دهکده می‌گویند ریشه اسم پیوه ژن از واژه بیوه زن می آید و می‌گویند چندین سال پیش بیوه زنی تنها در جستجوی مکان مناسبی برای سکونت در این منطقه در حال عبور بوده است و به دلیل آب و هوای نسبتاً معتدل این دهکده، این منطقه را برای سکونت انتخاب می‌کند و در همانجا خانه ای می‌سازد و کم کم مردم دیگری نیز در کنار خانه او خانه‌هایی ساختند و این منطقه تبدیل به دهکده بیوه زن یا پیوه ژن شده است.
حاج میرزا حسین باغبان ادامه می‌دهد: اما با انجام تحقیقات متوجه شدیم که ریشه اسم این دهکده از واژه پایاب ژن می آید و در ایران باستان پایاب به معنی چشمه و ژن به معنای زن تلفظ می‌شده است و در یکی از کتاب های باستان شناسی نیز نوشته شده است که آناهیتا، الهه معبد زرتشتیان برای غسل به چشمه این دهکده می آمده است و وجود قبرستان زرتشتیان در این دهکده نیز این موضوع را اثبات می کند.
وی عنوان می‌کند: این دهکده با دهکده های اطراف داری ۶۱ قنات و ۲۲ چشمه است. ارتفاع این دهکده از سطح دریا حدود ۱۷۰۰ متر است. محصول پرفروش و اصلی این دهکده آلو بخارا است و در این دهکده میوه های نظیر بادام، گردو، هلو، شلیل، گلابی، زردآلو و ... نیز کاشت می شود. یکی از مکان های دیدنی این دهکده مرقد مطهر امامزادگان هاشم و محتشم(ع) است که از نوادگان امام سجاد (ع) و فرزندان اظهر بن امام زین العابدین (ع) هستند.
او در ادامه بیان می‌کند: جمعیت این دهکده در سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۷۳۳ نفر بودند و این دهکده طی ۵ سال ۱۰ درصد رشد جمعیت داشته است. از بنیانگذاران این دهکده می‌توان به حاج محمدعلی آموزگار و حاج ابوالحسن آموزگار که جزو اولین تاسیس کنندگان معادن طلا و جواهر در این دهکده و جزو نامداران صنعت طلا و جواهرسازی ایران هستند نیز اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار