وعده‌ وزیر خارجه بایدن برای تجدیدنظر فوری در تروریستی‌خواندن «انصارالله»

تهران (پانا) - نامزد هدایت وزارت خارجه آمریکا گفت که توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.  آنتونی بلینکن همچنین تعهد داد که در تصمیم اتخاذ شده از سوی مایک پمپئو مبنی بر معرفی جبهه انصارالله یمن به عنوان یک "سازمان تروریستی " فوری تجدیدنظر خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
وعده‌ وزیر خارجه بایدن برای تجدیدنظر فوری در تروریستی‌خواندن «انصارالله»

به گزارش ایرنا، وی با اعلام این موضوع افزود: بررسی مجدد توافقنامه امضاء شده بین دولت آمریکا با گروه طالبان افغانستان را در دستور کار داریم تا از گسترش بیشتر تروریسم در آن کشور جلوگیری کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ۲۹ فوریه (۱۱ اسفند سال ۱۳۹۸) توافقی را با این گروه امضاء کرد تا به طولانی ترین جنگ آمریکا خاتمه دهد.

آنتونی بلینکن در نطق خود خطاب به نماینگان مجلس سنای آمریکا در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم این جنگ پایان یابد و نیروهای خود را به خانه برگردانیم، می‌خواهیم به سهم خود از گسترش تروریسمی که نظامیان آمریکا را به افغانستان کشاند، جلوگیری کنیم.

وی افزود: به همین دلیل چاره‌ای نداریم جز اینکه بار دیگر به دقت مفاد مذاکرات دولت با گروه طالبان را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر خارجه پیشنهادی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در پاسخ به سوال "جنی شاهین" سناتور هم حزبی خود در سنا اظهار داشت: قول می‌دهم در بررسی‌های خود از توافق دولت ترامپ با طالبان، قطعا حقوق زنان و کودکان افغانی را لحاظ کنیم، اگرچه این کار آسانی نخواهد بود اما تلاش خود را در این خصوص انجام می‌دهیم.

توافقنامه آمریکا و گروه طالبان در ۲۹ فوریه سال گذشته میلادی در قطر امضاء شد که براساس آن قرار است تمام نیروهای نظامی آمریکا در آوریل امسال افغانستان را ترک کنند. پنج هزار زندانی گروه طالبان نیز براساس همین توافقنامه از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شدند که اکنون دولت مدعی است شماری زیادی از آنها به میدان جنگ برگشته‌اند.

بلینکن در همین جلسه سنا آنتونی بلینکن همچنین تعهد داد که در تصمیم اتخاذ شده از سوی مایک پمپئو مبنی بر معرفی جبهه انصارالله یمن به عنوان یک "سازمان تروریستی" فوری تجدیدنظر خواهد کرد و گفت: ما به منظور پیشگیری از نرسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمن فورا پیشنهاد تجدیدنظر در این طرح را خواهیم داد.

دولت دونالد ترامپ در اواخر دوران حاکمیت خود در روز دوشنبه ۲۲ دی ماه تصمیم به اتخاذ چنین اقدامی علیه یمن گرفت و به دنبال آن سازمان ملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت به وخامت بحران انسانی در یمن هشدار دادند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن شب گذشته در گفت‌‌وگو با شبکه المسیره تحریم اعمال شده علیه این جنبش از سوی آمریکا را "مدال افتخاری" برای انصارالله یمن دانست و افزود: این اقدام ثابت می‌کند که ما در برابر منافع آمریکا ایستاده‌ایم و در آینده در برابر اقدامات تجاوزکارانه احتمالی آمریکا خواهیم ایستاد و هر تصمیمی که رهبری، ستاد فرماندهی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اتخاذ کنند، به طور حتم گزینه ی قانونی و تضمین شده است.

از سوی دیگر دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن شب گذشته با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تحریم این جنبش از سوی آمریکا، اعلام کرد که این اقدام نقش واشنگتن به عنوان رهبر تجاوز شکل گرفته علیه یمن را نمایان کرد. بیانیه مزبور تاکید کرد: آمریکا هرگز بی‌طرف و در کنار مردم یمن نبوده تا اینکه با این حرکت احمقانه و سخیف خود ما را متعجب کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای جنبش انصارالله یمن را به فهرست تحریم‌های این کشور افزود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار