سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با پانا؛

نباید برجام را شرطی کرد؛ ایران و آمریکا به لابی‌ها فرصت ندهند

دست ایران پُر و دست آمریکا بسته است، کار عقلانی بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست/آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام منتظر رایزنی‌های ۱+۵ خواهند ماند/ تحریم‌ها اقتصادی دست بایدن است و می‌تواند لغو کند

تهران (پانا) - فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه نباید به لابی‌ها فرصت داد تا اثر بگذارند تاکید کرد اقدام عقلانی آن است که ایران، آمریکا و اروپایی‌ها بدون هیچ شرطی به تعهدات خود در برجام بازگردند و آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نباید برجام را شرطی کرد؛ ایران و آمریکا به لابی‌ها فرصت ندهند

رضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره تحرکات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آخرین روزهای باقیمانده از ریاست‌جمهوری وی، گفت: «این اقدامات و تحلیل ما از آن بیشتر حس و گمان است و قطعی نیست که ترامپ و تیم و او و پمپئو که در این چهار سال عقده‌گشایی کرد، هدفشان ضربه زدن به ایران بود. اقدام اخیر ترامپ و تحریک هوادارانش به اشغال کنگره باعث رسوایی و تحقیر وی شد، ابزارهای تبلیغاتی وی هم از قبیل توئیتر و فیسبوک هم از دستش درآمد. لذا اکنون در کماست و نتوانسته کاری انجام دهد. فردا وی دیگر قدرتی ندارد و از کاخ سفید خارج می‌شود و‌ جای او را جو بایدن می‌گیرد.»

وی درباره اینکه آیا این تحرکات اخیر ترامپ کارشکنی در کار دولت آینده آمریکا جهت برقراری روابط با ایران بوده است یا خبر؟ گفت: «آن‌ها می‌خواستند کار را سخت کنند و تا حدودی هم موفق شدند. البته چون دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را در دست دارند و تا حدودی هم مجلس سنا را، جو بایدن می‌تواند به برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد. برداشتن تحریم‌ها برای ایران خیلی مهم است و طرف مقابل هم این را می‌داند. اگر نخواهند اقدام فوری و جدی انجام دهند، کار سخت می‌شود. از این جهت که لابی‌ها مزاحمت‌های ایجاد خواهند کرد و بایدن بین دیدگاه‌های مخالف و موافق قرار می‌گیرد و طبیعتاً ایران هم ممکن است میزان غنی‌سازی خود را بالا ببرد یا اقدامات دیگری را انجام دهد. امیدواریم در هفته آینده خبرهای مثبتی از جانب تیم بایدن که رسمیت می‌یابد بشنویم و حتما هم در این ارتباط خبر خواهیم شنید. حال این خبرها چقدر امیدوارکننده خواهد بود باید منتظر ماند اما در هر صورت هفته آینده تیم رسمی در ارتباط با برجام اظهارنظرهایی خواهد کرد و حتی فکر می‌کنم که خانم شرمن یا وزیر خارجه بایدن به اروپا سفر داشته باشند.»

فرجی‌راد افزود: «طبیعتا آمریکایی‌ها اقدامی نخواهند کرد مگر اینکه نظر اروپایی‌ها را هم بگیرند. آمریکا در هفته‌های آتی بحث ۱+۵ را هم مطرح می‌کند. آن‌ها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند بدون توافق روسیه و چین و اروپا اقدامی انجام دهند. بایدن قرار است در روز تحلیف ۱۰ فرمان را صادر کند از جمله ورود شهروندان کشورهای مسلمان اما مسأله برجام در این فرمان‌ها نیست و احتمال دارد منتظر رایزنی‌های ۱+۵ خواهند ماند.»

این دیپلمات سابق کشورمان درباره تغییر لحن اخیر کشورهای اروپایی نسبت به برجام برخلاف مواضع آنها در دوره ترامپ و نیز صحبت‌های اخیر وزیر خارجه فرانسه که عنوان کرده بود برجام به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید درباره مسائل دیگر مرتبط با ایران هم مذاکراتی صورت بگیرد، گفت: «اروپایی‌ها در سال‌های اخیر نیز چنین اظهارنظرهایی می‌کردند، وقتی ما تعهدات خود را کاهش دادیم یا وقتی مجلس مصوبه‌ای داشت همین اظهارنظرها را از جانب اروپایی‌ها شنیدیم ولی ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد را پذیرفت و اقدام کرد. خیلی نباید این اظهارنظرها را با توجه به غنی‌سازی ۲۰ درصد بزرگ کرد و جدی گرفت. هر وقت ایران پیشرفتی در جهت کار هسته‌ای انجام داده، آن‌ها اظهارنظرهایی داشته‌اند. در روزهای اخیر نیز هم خانم شرمن و هم اروپایی‌ها اظهارنظرهایی منفی داشتند اما در این اظهارنظرها من نشنیدم که قاطع وارد شوند و بخواهند برجام را شرطی کنند یا آن را به مسائل دیگر وصل کنند. آن‌ها بحث موشکی و منطقه‌ای را مطرح کرده‌اند به عنوان مباحثی که باید جدا مورد مذاکره قرار بگیرد اما مستقیم نگفتند که نباید به برجام بازگشت تا زمانیکه این مسائل هم مورد گفت‌وگو قرار بگیرد. لذا با احتیاط صحبت می‌کنند. آن‌ها در حال تست کردن و مزه مزه هستند که چکار می‌شود کرد. ما باید اظهارنظرهای بعد از اولین دیدار رسمی آمریکا با اروپایی‌ها را جدی بگیریم و با آ‌ن‌ها جدی برخورد کنیم.»

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به لابی‌های ضد ایرانی و هزینه‌تراشی آن‌ها برای بازگشت بایدن به برجام و ‌اقدام متقابل آمریکا و ایران نسبت به این لابی‌ها تاکید کرد: «نباید به لابی‌ها فرصت داد. نه ایران؛ نه آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها نباید شرط بگذارند، نباید به لابی‌ها فرصت داد تا بر روی نمایندگان تاثیر بگذارند. باید هر چه زودتر آمریکا به برجام ‌بازگردد و تحریم‌ها لغو شود و ایران هم به تعهدات خود برگردد. باید همه چیز به زمان آقای اوباما بازگردد. اگر این یک تفکر مشترک بین جناح‌های ایرانی باشد، به نظر من این کار عملی خواهد شد. حتما باید جلساتی در قالب ۱+۵ گذاشت، نمی‌توان اروپایی‌ها را کنار گذاشت، کارشکنی خواهند کرد.»

فرجی‌راد به فرآیند لغو تحریم‌ها هم اشاره کرد و گفت: «تحریم‌های اقتصادی بیشتر دست شخص بایدن است و حرف ایران هم همین است که باید هر چه سریع‌تر تحریم‌های اقتصادی مانند فروش نفت و ‌کارکرد نظام بانکی و ... برداشته شود. مقداری از تحریم‌ها هم بیشتر شامل افراد است که در قالب عناوینی چون حقوق بشر و تروریسم و ... وضع شده است و با کنگره ارتباط پیدا خواهد کرد. به نظر من بایدن با توجه به سابقه و تجربه خود و ارتباط با مجالس حتی بهتر از اوباما بتواند امور خود را پیش ببرد و این مسائل را حل و فصل کند. آنچه که مهم است تحریم‌های اقتصادی است که دست خود بایدن است.»

وی درباره درخواست بن سلمان به ماکرون مبنی بر تامین همه هزینه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور فرانسه به شرط بهبود روابط عربستان با تیم بایدن و تشدید فشار بر ایران نیز گفت: «تیم بایدن نباید خیلی در هفته‌های اول عربستان را تحویل بگیرد، چون عربستان‌ در دوره چهار ساله قبل برای ترامپ رقصیدند، پول دادند و کمک کردند. اسرائیل هنوز نتوانسته ارتباط لازم را با تیم بایدن برقرار کند وگرنه از اسرائیل کمک می‌گرفتند. ممکن است سعودی‌ها به تیم ‌ماکرون کمک کنند. فرانسه به تیم بایدن در این چهار سال نزدیک خواهد شد و بدش هم نمی‌آید فضای بهتری را در عربستان برای خود دست و پا کند.»

این استاد ژئوپلیتیک درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر این اقدامات و اتفاقات ادامه داد: «هیچ سیاستی را نمی‌توانیم بگوییم صددرصد مثبت یا منفی است، با تیم ترامپ نمی‌شد مذاکره کرد به ویژه بعد از ترور شهید سلیمانی همه راه‌ها بسته شد. وقتی شما می‌خواهید با طرف مقابل مذاکره کنید باید دستتان پر باشد و طرف مقابل برداشتی دارد که غنی‌سازی بیشتر خطرناک است. به نظر من کار مجلس هم مناسب بود. حتی روسیه، چین و اروپا و آمریکا هم‌ ان‌قلت‌هایی آورده بودند و حساسیت نشان دادند. اینگونه دست ایران پُر است و اگر آن‌ها بخواهند موش و گربه بازی دربیاورند ایران اقدامات بیشتر انجام خواهد داد. سیاست جمهوری اسلامی عقلانی بوده است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی گفت: «در مجموع آنچه که از شواهد می‌بینم این است که آمریکا به برجام برمی‌گردد. همانطور که ما اهل مذاکره هستیم آن‌ها هم اهل مذاکره هستند. با توجه به مشکلات داخلی آمریکا و این حکومت نظامی چهارشنبه که در پایتخت آمریکا ۱۵ هزار نیرو جمع شده‌اند، این کشور با مشکلات داخلی مواجه است. حتی این نیروها را هم گزینش می‌کنند تا کسی اشتباهی تیری شلیک نکند. فرض کنیم به برجام برنگردند. تحریم‌ها لغو نشود و ایران هم غنی‌سازی خود را ادامه دهد. آیا بایدن می‌خواهد مثل زمان گذشته که برای افغانستان و عراق نیرو آوردند، با این گرفتاری‌ها، می‌خواهند دوباره درگیر شوند؟ من بعید می‌دانم. پس دست آن‌ها هم بسته است، اما اقدام عاقلانه این است که سریع‌تر به نتیجه برسند و به برجام برگردند و‌ تحریم‌ها را بردارند و ایران هم طبق اعلام قبلی خود به تعهداتش عمل کند. من نسبت به این مسأله امیدوارم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار