از سوی مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری اسلامشهر صورت گرفت

تشریح برنامه‌های اجرای طرح الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان

اسلامشهر (پانا) - طرح ملی الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان)همزمان در 10 استان کشور و 15 شهرستان توسط معاونت اجتماعی وزارت کشور و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۵۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های اجرای طرح الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان

فاطمه محمدی مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری اسلامشهر و مسئول دبیرخانه طرح سامان شهرستان در گفت و گو با پانا در رابطه با تشریح برنامه‌های اجرای طرح الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان ) اظهار کرد: غربالگری اختلالات روانی و آموزش چهره به چهره در خانواده‌ها، مداخله به موقع برای درمان اختلالات روانی، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، حمایت‌های اجتماعی از افراد و همچنین ارتقاء سواد سلامت روانی اجتماعی و انگ‌زدایی برای کلیت جامعه از جمله اهداف این طرح است که در سه بسته پایه، تخصصی و اقدام جامعه در حال اجرا است.

مسئول دبیرخانه طرح سامان شهرستان اسلامشهر تصریح کرد: دبیرخانه طرح سامان در فرمانداری اسلامشهر مستقر است و مسئول اجرای طرح بسته اقدام جامعه و نظارت بر اجرای بسته‌های تخصصی و پایه نیز است.

او ادامه داد: بسته اقدام جامعه خود دارای چهار رکن خانه مشارکت، کمیته رابطین سامان در ادارات همراه با تفاهم‌نامه، ترویج سبک زندگی سالم و انگ‌زدایی و ستاد خود اتکایی دارد.

شناسایی و معرفی خدمات سلامت روان مانند سایر خدمات بهداشتی درمانی اهمیت دارد

محمدی گفت: در بسته پایه طرح، کارشناس سلامت روان مستقر در مراکز بهداشت با توجه به غربالگری مراقب سلامت و ارجاع به واحد سلامت روان مداخلات لازم را انجام می‌دهد و در این مرحله، شناسایی و معرفی خدمات سلامت روان مانند سایر خدمات بهداشتی درمانی اهمیت دارد و در راستای دستیابی به اهداف برنامه سلامت روان و کاهش عوامل خطر سلامت روان در جامعه با حضور فرد یا معرفی و ارجاع پزشکان عمومی افراد به صورت رایگان مشاوره و برای آنها دارو تجویز می‌شود و اگر با این مراحل فرد نیازمند مداخلات تخصصی‌تر باشد به مرکز تخصصی روانشناسی و درمانی در شهرک قائمیه اسلامشهر معرفی خواهد شد.

او اذعان کرد: در بسته دوم خدمات تخصصی سلامت روان و درمانی، آموزش، پیگیری و توان‌بخشی ارائه و در صورت مشاهده اختلالات شدید افراد به بیمارستان روزبه ارجاع داده می‌شوند.

محمدی در تشریح برنامه‌های چهار رکن طرح سامان نیز بیان کرد: در رابطه با رکن اول خانه مشارکت، وظیفه انتقال اطلاعات صحیح سلامت روانی، اجتماعی به مردم و جمع ‌آوری مطالبات مردمی با همکاری 21گروه مردمی است و در رکن دوم، نکته مهم ارتقای سواد سلامت روان جامعه است که با تولید محتوا توسط شبکه بهداشت و بهزیستی در قالب کمیته ترویج سبک زندگی و نشر در خانه مشارکت بین گروه‌های مردمی، روابط عمومی ادارات با محوریت روابط عمومی فرمانداری و تبلیغات شهری توسط شهرداری‌ها و سایر رسانه‌های شهرستان قابل حصول است.

مسئول دبیرخانه طرح سامان شهرستان اسلامشهر تأکید کرد: در راستای اجرایی کردن همکاری با روابط عمومی ادارات، تفاهم نامه با 26 اداره شهرستان اسلامشهر منعقد شده و رابط هر اداره با نظارت بر این حوزه در صورت مشاهده فردی که دارای شرایط خاص مسائل روانشناسی است به صورت محرمانه با دبیرخانه فرمانداری موضوع را پیگیری خواهد کرد.

محتواهایی با هدف افزایش سواد علمی، روانی و اجتماعی مردم تهیه خواهد شد

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری اسلامشهر خاطرنشان کرد: در زمینه رکن سوم طرح سامان تهیه محتواهایی با هدف افزایش سواد علمی، روانی و اجتماعی مردم، نداشتن ترس در افراد در راستای انگ‌زدایی با همکاری شبکه بهداشت و درمان، نهاد بهزیستی و دبیرخانه فرمانداری در حال اجرا است و در رکن چهارم که ستاد خود اتکایی طرح سامان است که در فرمانداری و زیر نظر دبیرخانه فعالیت می‌کند، یک نفر به عنوان مددکار اجتماعی مستقر است و مردم هم به صورت خود معرف و هم ارجاع از مراکز بهداشتی درمانی برای آنها تشکیل پرونده انجام می‌شود و در خصوص خدمات حمایتی افراد به ادارات مختلف معرفی شده و تا رسیدن به نتیجه پیگیری ادامه دارد.

او اظهار کرد: بر اساس برآورد کشوری شهرستان اسلامشهر در اجرای طرح سلامت موفق عمل کرده است در راستای ارزیابی طرح در بازه زمانی یک ساله، ادارات و نهادهای همکار پس از ارزشیابی عملکرد، تشویق خواهند شد.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار