نمایشگاه مجازی؛ابزاری نوین در خدمت توسعه تجارت

تهران (پانا) - رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی اقدامی مناسب در وضع کنونی باشد، ابراز امیدواری کرد تا این رویداد به عنوان ابزاری نوین در خدمت توسعه تولید و تجارت کشور قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه مجازی؛ابزاری نوین در خدمت توسعه تجارت

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، اظهار کرد:‌ در چند دهه گذشته یکی از ابزارهای توسعه تجارت و تعامل تجاری بین کشورها از طریق ابزار برگزاری نمایشگاهی بوده است و تجارت خارجی تحت تاثیر نمایشگاه‌ها و نشست‌های بی توبی بوده است. نتیجه مستقیم برگزاری نمایشگاه‌ها برای تمامی کشورها افزایش تولید و صادرات بوده است.

وی افزود: نگاهی به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ مانند دموتکس نشان می‌دهد هزاران نفر از آن دیدار کرده‌اند و برگزاری آنها با استقبال زیادی مواجه می‌شود. نمایشگاه‌ها به عنوان ابزاری مهم برای توسعه تجارت هستند و برگزاری، حضور و توسعه نمایشگاه‌ها به بهبود فرآیند تجارت و تولید در کشورها منجر می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد:‌ برگزاری نمایشگاه‌ها، اکنون به یک صنعت بدل شده است. از ابتدای سال ۲۰۲۰ شیوع کرونا و تاثیرات آن بر روابط اجتماعی و اقتصادی شرایط غیرقابل پیش‌بینی را به وجود آورد و شاید این باور وجود نداشت که اپیدمی این بیماری بتواند تا این سطح، زندگی بشر را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد.

وی ادامه داد:‌ در هر تهدیدی فرصتی نهفته است و به نظر می‌رسد که وجود فضاها و شبکه‌های مجازی تا حدودی توانسته است بار مشکلات ناشی از شیوع کرونا را کاهش دهد و زندگی عادی مردم را تا حدودی آسان کند. کار به آنجا رسیده است که دید و بازدید و پوشش روابط عاطفی و احساسی اکنون به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سپرده شده است.

لاهوتی عنوان کرد:‌ در یک سال گذشته بشر به استفاده از ابزارهای فناورانه و نوین پی برده است و تلاش می‌کنند تا با توجه به محدودیت‌ها فعالیت‌های خود را بر مبنای استفاده از فضای مجازی پایه‌ریزی کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد:‌ در طول یک سال گذشته جلسات بسیار مهمی حتی در سطح جهانی مانند سازمان ملل بر اساس جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس برگزار شده است که البته امکانات آن در گذشته نیز وجود داشت اما توجهی به آن صورت نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه استفاده از فضاهای مبتنی بر اینترنت به جایی رسیده است که حتی نشست‌های ۵+۱ با ایران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از جلسات داخلی نیز در مشاغل به صورت آنلاین برگزار می‌شود به همین دلیل این ابزار هرچه بیشتر کارایی خود را نشان داده است و اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان از ابزار نمایشگاه استفاده کرد و از نتایج و دستاورهای برگزاری مجازی نمایشگاه نیز استفاده کرد.

لاهوتی خاطرنشان کرد:‌ برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، اقدامی نوین است که در کشور کلید خورده است و این امیدواری وجود دارد نتایج برگزاری آن همانند تمامی فعالیت‌هایی که انجام آن از طریق ابزارهای جدید با موفقیت مواجه شده است، موفق باشد. برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و بازه زمانی که یک فعال اقتصادی باید در نمایشگاه حضوری صرف کند را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد:‌ برگزاری نمایشگاه مجازی اقدامی مناسب در وضع کنونی است و این امیدواری وجود دارد که به عنوان ابزاری نوین در خدمت توسعه تولید و تجارت کشور قرار بگیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، شاهد حضور شرکت‌هایی که به دلیل تحریم تا پیش از این در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور امکان حضور نداشتند را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: به طور قطع یکی از ظرفیت‌های نمایشگاه مجازی حضور شرکت‌هایی است که تاکنون منع حضور داشتند و از این پس مرزهای جغرافیایی معنا و مفهوم نخواهد داشت و به راحتی هر کسی می‌تواند در هر فضای مجازی حضور و بازدید داشته باشد، به طور مثال در بحث صدور ویزا مشکلاتی برای حضور فعالان ایرانی در برخی از کشورها وجود داشت که از این طریق برداشته می‌شود اما باید پذیرفت که این نمایشگاه‌ها اقدامی جدید است و احساسی که در رفتارهای فیزیکی وجود داشته است با سختی‌هایی برای عادت وخو گرفتن به آن وجود خواهد داشت.

وی افزود: البته در بحث نقل و انتقالات پولی مشکلاتی وجود دارد و هنوز هم ترس از تجارت با ایران ادامه دارد اما در تعریف و جایگاه خود، برگزاری نمایشگاه می‌تواند از نظر صرفه‌جویی در وقت و هزینه و بی‌نیازی در صدور ویزا و پرواز کمک ‌کننده باشد.

لاهوتی در مورد برگزاری نمایشگاه مجازی که از ۵ تا ۲۰ اسفند برگزار می‌شود، عنوان کرد:‌ برگزاری نمایشگاه مجازی اقدامی نوین است که می‌تواند فراگیر شود و به عنوان یک کار نمونه ادامه پیدا کند . حسن نمایشگاه‌های مجازی این است که تا ماه‌ها بر روی سایت برگزاری نمایشگاه باقی می‌ماند و قید زمان و مکان نیز ندارد و در هر ساعت و مکانی قابل بازدید است.

وی درباره مشکلات کسب و کارها با کرونا و راههای تاب‌آوری اقتصادی در آنها گفت: واقعیت این است که اپیدمی بر جهان حاکم شده و تاثیرات منفی آن بر سلامت انسان‌ها و کل اقتصاد جهان بر کسی پوشیده نیست ،این بیماری بالغ بر یک میلیون نفر کشته به جای گذاشته است. سلامت انسان‌ها در اولویت نخست است و پس از آن معیشت و اقتصاد است که آسیب جدی دیده و باید به آن توجه شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد:‌ این بیماری تغییراتی را در آینده بشر ایجاد خواهد کرد و روابط اجتماعی و فرهنگی ممکن است، تحت تاثیر این اتفاق با روش‌های دیگری صورت گیرد. رعایت پروتکل‌ها و ورود واکسن اثرات بد بیماری را کنترل می‌کند. اقتصادهای آسیب دیده در برخی از کشورها حمایت شده‌اند اما در کشور ما به دلیل تحریم و عدم دریافت نقدی، دولت توان حمایت از بنگاه‌های اقتصادی را نداشته است.

وی ادامه داد:‌ اولین صنعت آسیب دیده از کرونا گردشگری بوده است و پس از آن خدمات آسیب بیشتری دیده‌اند. باید منابعی که برای حمایت از واحدهای صنفی آسیب‌دیده اختصاص می‌یابد با میزان نیاز و آسیب آنها سنخیت داشته باشد و با گشایش‌های احتمالی پیش‌رو حمایت بیشتری از صنایع و بنگاه‌های آسیب‌دیده صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار