گسترش داد و ستدهای بنگاهی با برگزاری نمایشگاه مجازی

تهران (پانا) - معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نمایشگاه‌های مجازی به سرعت می‌توانند جای خالی نمایشگاه‌های فیزیکی را پرکنند، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند به گسترش دادوستدهای بنگاهی، صنفی و صنعتی منجر شود.

کد مطلب: ۱۱۵۴۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
گسترش داد و ستدهای بنگاهی با برگزاری نمایشگاه مجازی

به گزارش ستاد خبری اولین نمایشگاه مجازی ایران، مظفر علیخانی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه‌های مجازی می‌تواند جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی باشد یا به عنوان مکمل عمل می‌کند، اظهار کرد:‌ صنعت نمایشگاهی صرفا نمایش ماشین‌الات و انواع کالاها و خدماتی که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد نیست و کارکردهای متعددی دارد که از جمله آنها پل ارتباطی میان تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان، صادرکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی و خارجی است. فعالان اقتصادی در طول برگزاری هر نمایشگاهی فرصت دارند تا با مردم و سایر فعالان آن عرصه آشنا شوند.

وی افزود: همچنین در طول روزهای برگزاری نمایشگاه‌ها، فعالان اقتصادی می‌توانند با مسئولان دولتی ارتباط داشته باشد و رسانه‌ها نیز این امکان را دارند تا رویدادها و دستاوردهای روز هر نمایشگاهی را اطلاع‌رسانی کنند. نمایشگاه‌ها محلی است که می‌تواند توانمندی، استعداد و خلاقیت‌ها را به نمایش بگذارد و از سوی دیگر محلی برای تبادل دانش، تجربه و سلایق مصرف‌کنندگان با تولید‌کنندگان است.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد‌: در طول برگزاری هر نمایشگاهی، این فرصت وجود دارد تا هم‌‌اندیشی، تبادل نظرات، کسب اطلاعات و تضارب آراء حاصل شود و بر همین اساس، نمایشگاه فرصت و ظرفیتی ایجاد می‌کند که بین توانمندی‌های تولیدی، نیازهای بخش مصرف، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها ارتباط ایجاد کند.

وی ادامه داد:‌ نمایشگاه محلی است تا دانش و تجربه و جویندگان آن دانش ارتباط برقرار کند و اینجاست که به نظر می‌رسد فرصت‌های جدیدی برای کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و تجارت فراهم می‌شود. نمایشگاه فرصتی است تا طراحان، برندها و کلیه عوامل صنف و صنعت و تجارت با هم ارتباط برقرار کنند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ صنعت نمایشگاهی صنعتی است که کارکردهای خاص خود را دارد و نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رشد صنعت، تجارت و در مجموع اقتصاد کشورها ایفا می‌کند و با وجود همه ظرفیت‌های دنیای کنونی که دنیای دیجیتال است و شبکه‌های اجتماعی که سرعت بالایی را در تبادل ارتباط ایجاد کرده‌اند، فصل نوینی در صنعت نمایشگاهی هم ایجاد شده است.

وی افزود:‌شیوع ویروس کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده است و شیوه‌های کسب و کار، تجارت، تولید، بازاریابی و برندینگ نیز تحت تاثیر این تغییرات در حال تحول است؛ این تحول در عرصه‌های مختلف درحال مشاهده است و به نظر می‌رسد بعد از کرونا سبک زندگی مردم در عرصه‌های مختلف زندگی با تغییرات شگرفی مواجه شود.

علیخانی خاطرنشان کرد:‌ تغییرات در فعالیت‌های اقتصادی شامل همه عرصه‌ها از طراحی، تولید، تامین مواد اولیه ونهاده‌های تولید تا بازاریابی و تبادلات ریالی و ارزی خواهد بود. دسترسی به بازارها پس کرونا تغییر کرده است و در چنین شرایطی نمایشگاه‌های مجازی می‌توانند به سرعت نقش‌آفرینی کنند و نه تنها باعث گسترش کارکردها و نقش‌آفرینی و اثرگذاری صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد، تولید و تجارت شوند بکله به سرعت جایگزین نمایشگا‌ههای فیزیکی خواهند شد.

وی افزود: البته نمایشگاه‌های فیزیکی تا امروز محدود به سایت نمایشگاهی نبوده‌اند و امروزه از نمایشگاه‌های فیزیکی به عنوان رویدادهایی نام می‌برند که در کنار خود کارگاه‌های اموزشی، طراحی، بازاریابی، رتبه‌بندی تولیدکنندگان و تعیین تمامی رسته‌ها در محصول، غرفه‌آرایی، مشتری مداری و خدمات مشتریان را شامل می‌شود.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ نمایشگاه مجازی باید به مجموعه خدماتی که در نمایشگاه‌های فیزیکی عرضه می‌شده است، بپردازد و خدمات بیشتری را نیز به آن اضافه کند. نمایشگاه‌های مجازی به سرعت می‌توانند جای خالی نمایشگاه‌های فیزیکی را پرکنند.

وی درباره نمایشگاه «نمایشگاه مجازی» که روزهای پنجم تا بیستم اسفند سال جاری برگزار خواهد شد، اظهار کرد:‌ به دلیل شیوع بیماری کرونا، مشارکت‌کنندگان نمایشگاه‌های فیزیکی به دلیل هزینه بالا از یک سو و عدم اقبال بازدیدکنندگان عمومی، تخصصی، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان کشور و مخاطبان نمایشگاه که تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند، تمایلی به برگزاری نمایشگاه فیزیکی ندارند.

علیخانی با بیان اینکه هزینه نمایشگاه‌های فیزیکی نیز بالاست و اکنون در دستور کار فعالان اقتصادی نیست، گفت: نمایشگاه مجازی صحنه‌ای است برای جمع شدن ذی‌نفعان در یک محل تخصصی و فضایی برای هم‌اندیشی، گفت وگو و طبیعتا تبادل دانش، تخصص، تجربه و در نهایت انعقاد قراردادهای تجاری خواهد بود و برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند به گسترش دادوستدهای بنگاهی، صنفی و صنعتی منجر شود.

وی تاکید کرد:‌ اکنون یک خلاء جدی وجود دارد و فعالان اقتصادی نمی‌توانند از فرصت صنفی با عنوان صنعت نمایشگاهی استفاده کنند و این فرصت پیش‌روی فعالان اقتصادی وجود دارد که مصرف‌کنندگان نهایی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تجار را در شرایط محرومیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا در فضایی مجازی ملاقات کنند.

علیخانی با اشاره به شرایط کسب و کار در کشور عنوان کرد: به دلیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مترتب بر تولید، پیچیدگی قوانین، فرآیندهای طولانی و رویه‌های غیرضرور بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به نوعی غیراقتصادی است و در این شرایط باید از فرصت استفاده کرد تا بتوان دستاوردها را به مخاطبان و ذی‌نفعان معرفی کرد.

وی اظهار کرد:‌ نمایشگاه‌های مجازی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های نمایشگاهی و صرفه‌جویی در وقت و انرژی میان برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان خواهد شد بنابراین به جهت فرصت‌های ارزشمند اقتصادی که برای همه فعالان اقتصادی فراهم شده است، می‌توانند اطلاعات لازم را شناسایی کنند.

معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ نمایشگاه مجازی فرصتی ارزشمند برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی از یک سو و مراکز علمی و دانشگاهی از سوی دیگر خواهد بود تا بتوان زیان‌های اقتصادی ناشی از نامساعد بودن محیط کسب و کار، تحریم و کرونا را تقلیل داد و روزنه تنفسی برای واحدهای تولیدی و صادراتی باشد تا هم در عرصه ملی و خارجی درخشش بیشتری را تجربه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار