امروز: یکشنبه 16 بهمن 1401 - 18:26 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا فرهنگی

سید علی جعفری*

بازی گونه‌سازی ( گیمیفیکیشن) در آموزش

بازی گونه‌سازی ( گیمیفیکیشن) در آموزش

1/13/2021 9:01:00 AM
1/13/2021 9:01:00 AM
چهارشنبه 24 دی 1399 - 09:01
گیمیفیکیشن

دو دانش آموز را در نظر بگیرید که هر دو برای قبولی در امتحان تلاش می کنند هر چند رفتار و حتی نتیجه عملکرد آنها یکسان باشد اما ممکن است انگیزش آنها کاملا متفاوت باشد. دانش آموزی که برای گرفتن جایزه ویژه ای که از طرف والدینش وعده داده شده تلاش می کند، از یک انگیزش بیرونی تبعیت میکند و دانش آموز دیگر که برای رسیدن به لذت حاصل از موفقیت تلاش می کند، دارای یک انگیزه درونی است.

یکی از جدیدترین راهکارهای ایجاد انگیزش استفاده از مفاهیم مرتبط با بازی (بازی گونه سازی) در طراحی دوره‌های آموزشی است. این موضوع باعث ایجاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد می‌شود. مفاهیم بازی در آموزش اجازه می‌دهد که به جای کلاس‌های خشک و خسته کننده از روش‌های جذاب، نوین و مبتنی بر فعالیت‌های ادامه‌دار و تکمیل شونده در داخل و خارج از محیط کلاس استفاده شود. مزیت بازی‌ها در آموزش این است که بسیار سرگرم‌کننده، ساده، قابل فهم، قابل جابجایی و بدون محدودیت زمانی، مکانی و فردی هستند. همچنین استفاده از مفاهیم بازی در مشارکت افراد در فعالیت‌های مختلف تأثیر مثبتی دارد و استفاده از جایزه‌ها و امتیازهای مجازی باعث همکاری بیشتر افراد می‌شود. استفاده از بازی گونه سازی( گیمیفیکیشن)در آموزش باعث افزایش رضایت کاربران، تسهیل تعاملات اجتماعی، افزایش توانایی حل مسئله و حمایت کاربران از روند آموزش می‌شود.

امتیازات، مدالها، لیست برندگان، پاداش ها و ... مواردی است که باید در بازی بکارگرفته شود. همه ی ما از اجزای بازی گونه سازی در عملکرد خود نسبت به دانش آموزان و یا فرزندان خود استفاده کرده ایم، اکنون اجزای بازی گونه سازی و مدل رفتاری ها را در امر آموزش تشریح می کنیم:

امتیاز: در واقع ساده ترین و در عین حال مهمترین بخش یک بازی است که تمام معیارها، مکانیزم ها و دینامیک ها بر اساس آن پیاده سازی می شود، امتیاز به دانش آموز می گوید باید چه کند که در درس رشد کند و چه چیزهایی باعث رشد وی در بازی می شود (کارت های صد امتیازی که در گذشته و حتی اکنون مورد استفاده قرار می گیرد نمونه ای از ارائه امتیاز به دانش آموزان است.)

نشان: یا مدال یکی از اصولی ترین بخش های یک بازی است که دانش آموز علاقه مند به جمع کردن آن می شود و در نهایت این مدال ها درجایی به نام کلکسیون برای کاربر محفوظ می ماند.

لیســت دانش آموزان نمونه: جایگاه وی نســبت به ســایر کاربران نیز در لیست نمایش داده می شود و دانش آموز می فهمد چقدر امتیاز نیاز است تا به کاربر بالاتر برسد. (ارائه معدل های دانش آموزان نمونه ای از این ابزار مورد استفاده است.)

پاداش: مهمترین بخش ایجاد انگیزه در بازیکن اســت، انگیزه باعث می شــود کاربر برای رســیدن به پاداش به جمع آوری امتیاز بپردازد و برای جمع آوری امتیاز اهداف طراح بازی را دنبال کند،

جایگاه: دانش آموز بعد از طی مراحلی جایگاه های بهتری بدســت می آورد. به طور مثال جایگاه می تواند شامل دانش آموز نمونه ، دانش آموز پر تلاش و مواردی از این دست باشد.

دسترسی: در این قسمت به دانش آموز دسترسی هایی داده می شود که به سایر کاربران داده نمی شود. این دسترسی ها میتواند عضویت در هیئت علمی مدرسه یا چیزی شبیه به این باشد.

قدرت: به این معنی که مدیریت یا رهبری چند نفر دیگر به بازیکن سپرده شود مانند رهبری گروه های درسی.

جایزه: به طور مثال کسانی که به امتیازات خاصی می رسند هدایایی به عنوان جایزه دریافت می کنند.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که طراحی بازی گونه سازی ( گیمیفیکیشن) برای امر آموزش در واقع خلق انگیزه های بیرونی بر مبنای مدل تلاش و پاداش می باشد، که دانش آموز برای دریافت پاداش ها ترغیب به رشد در امر آموزش و اهدافی که در دینامیک در نظر گرفته شده می شود.

*کارشناس آموزشی

علی جعفری بازی گونه سازی گیمیفکیشن
اخبار مرتبط
  • بازی قهرمانان دستاورد نوجوانان نخبه نیشابوری

  • برنامه ملی آموزش بازی‌سازی با رویکرد استعدادیابی و تربیت نیروی متخصص در کرمانشاه/فیلم

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • دلنوشته دانش‌آموز خبرنگار پانا از جشن فرشته‌ها با حضور رهبر انقلاب؛ شور و شوق اولین عبادت

  • تهیه کیک 80متری در شهرستان اسلامشهر

  • جشن ولایت امام علی(ع) در مصلی بهارستان ۲

  • حضور دانش‌آموزان پایه سوم بهارستان ۲ در بیت رهبری

  • جشن ولادت حضرت علی علیه السلام در آموزشگاه شهیدان اقبال پور ناحیه چهار شیراز

  • آغاز مراسم معنوی اعتکاف درشهرستان اسلامشهر

  • کانون‌های فرهنگی تربیتی میزبان برگزاری «رویداد قهرمان من پدرم» شدند

  • این هفته کدام استان ها برفی می شوند؟

  • دلیل مبارزه نکردن کشتی گیر آذربایجانی با زارع مشخص شد

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا

  • هوای پاک تهران

  • نماز خواندن دانش‌آموزان با هدایایی که دیروز در جشن فرشته‌ها گرفتند

  • امانی انتقاد کرد؛ بودجه آلودگی هوای تهران فقط ۸۰ میلیارد تومان

  • ۱۰۰ گیگ اینترنت، هدیه پدرانی که روز پدر صاحب فرزند شده‌اند

  • روایت دانش‌آموز نومکلف از رباط کریم از لحظه دیدار با رهبری

  • چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

  • شناسایی ۴۹ بیمار جدید کرونایی در کشور

  • ۷۶ درصد شهرهای کشور در وضعیت آبی قرار دارند

  • جذب ۲۰ هزار پرستار در دستور کار است

  • آخرین وضعیت امداد رسانی در مناطق زلزله‌زده خوی

  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها

  • وزیر بهداشت: کلیه خدمات در مناطق زلزله‌زده خوی رایگان است

  • جزییات محدودیت تردد در محورهای پرترافیک تهران و مازندران

  • ۲۲ بهمن یکی از بزرگترین روزهای حیات تاریخ بشریت است

  • اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر

  • اژه‌ای: پرونده کسانی که متنبه شدند مختومه خواهد شد

  • آغاز بررسی وضعیت زندانیان برای تطبیق با شرایط عفو

  • ثبت‌نام پذیرش بدون کنکور در دانشگاه آزاد آغاز شد

  • بارش برف و باران در تهران از فردا شب

  • پوستر «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد

  • پوستر نمایش «فقط یک ساعت آرامش» رونمایی شد

  • سینما وامدار بزرگانی چون شماست

  • تحریم کنندگان جشنواره فجر قاعده بازی را رعایت می‌کنند؟

  • نگاهی به زنان در «یادگار جنوب»؛ زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

  • آغاز پیگیری حقوقی اموال غارت شده توسط خاندان پهلوی

  • ماموریت جدید سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیل گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و اعزام دانش‌آموزان به سفرهای تربیتی

  • بازدید خبرنگاران از پروژه‌های احداث مدارس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

  • اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور

  • هشدار هواشناسی درباره وقوع سیل در ۲۷ استان

  • راه‌اندازی باشگاه سلامت نوجوانان

  • مجردها برای وام مسکن باید بیش از 70 میلیون تومان اوراق بخرند

  • شاخص بورس ۱۷هزار واحد افت کرد

  • میز خدمت سازمان ثبت احوال کشور برپا شد

  • جزئیات نخستین جلسه کمیته مزد ۱۴۰۲

  • ۴۵۰هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند

  • استقبال رادیو ورزش از دهه فجر با پویش «جان من ایران من»

  • سود سپرده بانکی از مالیات معاف است

  • ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد

  • برگزاری جشنواره غذا دبستان حاجیه نوری ملارد در دهه فجر

  • ویژه‌برنامه‌هایی برای معرفی طرح «کانون مدرسه» به دانش‌آموزان

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم