سخنگوی ناجا:

انهدام 10 باند حرفه‌ای شرط‌بندی؛ 164 نفر دستگیر شدند

تهران (پانا) - معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهم اقدامات و عملکرد 9 ماهه نیروی انتظامی ، ویژگی های بارز پلیس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
انهدام 10 باند حرفه‌ای شرط‌بندی؛ 164 نفر دستگیر شدند

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی حاجیان در نشست خبری سخنگوی ناجا و در جمع اصحاب رسانه با اشاره به برنامه نیروی انتظامی مبنی بر تداوم مبارزه مستمر و قاطع با اراذل و اوباش و قانون شکنان یادآور شد: انتظار و مطالبه مردم از پلیس برخورد قاطع و بدون اغماض با اراذل و اوباش و قانون شکنان است، معنا ندارد عده ای بخواهند امنیت مردم را به خطر بیندازند چون ما اجازه نمی دهیم و البته قانون نیز تکلیف و وظیفه پلیس را مشخص کرده است، همچنین در قانون نیز مشخص شده که پلیس در مقابل چنین افرادی چگونه ظاهر شود.

وی با اشاره به مفاد مواد 279، 280، 152، 158، 617 و 618 قانون مجازات اسلامی یادآور شد: قانون موضع پلیس را در برابر اراذل و اوباش و قانون شکنان "کاملا" مشخص کرده است و همچنین در همین قانون نیز مجازات و وضعیت چنین افرادی نیز روشن و شفاف است.

سردار حاجیان با اشاره به ماده 45 آئین دادرسی کیفری در خصوص اختیارات پلیس در مواجهه با جرایم مشهود خاطر نشان کرد: 36 وظیفه و مأموریت برای نیروی انتظامی مشخص شده است، پلیس در 1900 نقطه با مردم در تماس است و شاید هیچ نهادی به این وسعت با مردم، سطح تعاملات نداشته باشد؛ قانون نیروی انتظامی را حافظ جان، مال و ناموس مردم دانسته و ما نیز تأمین امنیت مردم را و صیانت از آن را وظیفه و خط قرمز خود می دانیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان " انعطاف پذیر"، ساختاری دارد و علاوه بر ایفای نقش بر مبنای وظایف ذاتی و قانونی در مواقع بحران نیز ورود پیدا می کند ، به طوری که شاهدیم با شیوع ویروس کرونا، ناجا بلافاصله با تکیه بر اصل انعطاف پذیری، تغییر "تاکتیک" داد.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا، نیروی انتظامی علاوه بر انجام وظایف ذاتی و قانونی خود، دوشادوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ایفای نقش پرداخت و در واقع اجرای بخش اعظمی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را در سطح ملی نیروی انتظامی عهده دار شده است.

سردار حاجیان با تشریح عملکرد ناجا در اعمال محدودیت های کرونایی یادآور شد: نیروی انتظامی نه تنها در اعمال محدودیت های کرونایی و اجرای محدودیت فعالیت اصناف، اتحادیه ها، ایجاد نظم و انضباط در بیمارستان ها، آرامستان ها و ... عملکرد مشهودی داشت بلکه در همکاری و همراهی موثر و تأثیرگذار با نهادهای مجری مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز خوش درخشید.

مأموریت های ناجا تعطیل بردار نیست

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت مأموریت های متنوع و گسترده نیروی انتظامی تأکید کرد: ناجا در هیچ شرایطی اجرای مأموریت هایش را تعطیل نمی کند، با شیوع ویروس کرونا و در پی اجرای بخشی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی که برخی دستگاه ها و نهادها فعالیت نیروهای خود را تا دو سوم یا یک سوم کاهش دادند، از آنجایی که مأموریت پلیس تعطیل بردار نیست، در چنین شرایطی نیز نیروهای پلیس با آماده باش کامل پای کار بودند و انجام وظیفه کردند و همچنان این روند و روال ادامه دارد.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه ناجا به عنوان یک عضو "ثابت" و "تأثیرگذار" در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور داشت، به نقش موثر پلیس در تصمیم سازی ها و اجرای بخش اعظمی از مصوبات این ستاد اشاره کرد و گفت: امروز پلیس با نگاه علمی و پژوهش محور نه تنها در حوزه مقابله عمل می کند بلکه در پیش بینی و بررسی علل و عوامل آسیب های اجتماعی نیز نقش دارد؛ یعنی قبل از اینکه یک بزه یا یک جرم اتفاق بیفتد، پلیس یک گام پیش تر، به بررسی علل وقوع جرم نیز می پردازد و بر همین مبنا مرکز مطالعات و پژوهش های ناجا شکل گرفته و در واقع نگاه "پژوهش محوری" در نیروی انتظامی نهادینه شده است.

سردار حاجیان ادامه داد: امروز پلیس ما؛ حرفه ای ، هوشمند و هوشیار است و از آخرین دستاوردهای فناورانه و تجهیزات نوین استفاده می کند، به دستور فرمانده ناجا و با توجه به نیازسنجی و ضرورت، قرارگاه هوشمندسازی در نیروی انتظامی راه اندازی شده که بیانگر نگاه علمی و هوشمندانه به مأموریت های نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه امروز از بسیاری تجهیزات کشف جرم برخورداریم، تأکید کرد: موضوع کشف جرایم در سریع ترین زمان اتفاق می افتد از طرفی در اقدامات "پیشگیرانه" و " پیشدستانه" نیز پیشرفت های بسیاری داشته ایم.

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشینه بهره مندی مردم از شبکه های مجازی گریزی زد و یادآور شد: همزمان با شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که مردم به نوعی به فضای مجازی کوچ و مهاجرت کردند؛ تجارت الکترونیک، دادو ستدهای تجاری، تبلیغات و ... در این فضا اتفاق افتاد و با وجود توسعه بهره مندی از شبکه های مجازی، پلیس نیز علاوه بر ایفای نقش ذاتی و قانونی در فضای حقیقی، وظایف خود را در فضای مجازی دنبال کرد.

سردار حاجیان با اشاره به راه اندازی مرکز فوریت های پلیس در فضای سایبری تأکید کرد: راه اندازی این مرکز بیانگر نگاه "آینده پژوهی" و " مطالعاتی" نیروی انتظامی است؛ اتفاقات فضای مجازی و سایبری را رصد می کنیم و بر این حوزه نیز مسلط هستیم؛ امروز پلیس فتا؛ به عنوان پلیس حرفه ای در سطح منطقه مطرح است.

در چهارراه اتفاقات و رویدادهای فضای مجازی هستیم

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا تأکید کرد: اگر مأمور ما در فضای حقیقی و فیزیکی از مرز تا مرکز، در خیابان ها یا چهارراه ها به ایفای نقش و وظیفه خود می پردازد، باید بگویم امروز در چهارراه های اتفاقات و رویدادهای فضای مجازی با اشراف اطلاعاتی هستیم و موضوعات را رصد می کنیم و البته با آگاهی بخشی عمومی، مردم را هوشیار و مطلع می کنیم به گونه ای که آسیب های فضای مجازی را نیز بشناساند.

این مقام انتظامی با اشاره به روند هوشمندسازی پلیس از کارکردهای اپلیکیشن "آموزش همگانی" پلیس و "پلیس من" نام برد و اعلام کرد: به زودی در سایت معاونت اجتماعی ناجا نیز امکان تبادل اطلاعات در حوزه آسیب های اجتماعی ایجاد خواهد شد به گونه ای که مردم می توانند از درگاه معاونت اجتماعی موضوعات خود را به پلیس اعلام کنند؛ معتقدیم که رابطه بین پلیس و مردم را باید نزدیک تر کنیم تا بتوانیم در تغییرات سیال نقش داشته باشیم.

سردار حاجیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش کلیدی ناجا در مبارزه با جرایم سازمان یافته، به همسایگی ایران با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در همسایگی ما است، از طرفی ما در خط اول و مقدم مبارزه با جرایم سازمان یافته در منطقه هستیم و پرچمدار مقابله با مواد مخدر می باشیم؛ اقدام ارزشمند ما در مبارزه با مواد مخدر، نه تنها مردم خودمان را از آسیب های این معضل صیانت می کند بلکه صیانت جامعه بین المللی را نیز عهده داریم.

وی تاکید کرد: عملکرد نیروی انتظامی در مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته " جهان شمول" است و جامعه جهانی از عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بهره مند می شود.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه اقدامات جهان شمول نیروی انتظامی را، دولت های منطقه باید بدانند عنوان کرد: ما 13 هزار شهید در عرصه تأمین نظم و امنیت تقدیم کرده ایم و تا پای جان نیز حافظ جان، مال و ناموس مردم می باشیم.

وی با بیان اینکه حافظ حقوق بشردوستانه هستیم، اظهار کرد: حقوق بشردوستانه در شعار نیست، بلکه در عمل جمهوری اسلامی ایران و ناجا این مهم را محقق کرده است؛ قدرت های مستکبر و مستبد بعضا ما را ناقص حقوق بشر می دانند در حالی که در عمل و اقدام مشخص است که کدام کشور حافظ حقوق بشر است.

در مبارزه با جرایم سازمان یافته مصمم هستیم

سردار حاجیان با بیان اینکه ما با نگاه اسلامی و برگرفته از فرامین مقام معظم رهبری "مدظله العالی" در مبارزه با جرایم سازمان یافته، "جدی" و " مصمم" هستیم ، ادامه داد: همه مطلع هستند که بسیاری از جرایم سازمان یافته مبنا تأمین مالی گروه های تروریستی است در واقع عملا ما با تروریسم در سطح جهانی مبارزه می کنیم چرا که پرچمدار مقابله با مواد مخدر هستیم و همین مواد مخدر تأمین کننده منابع مالی گروه های تروریستی است.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا تأکید کرد: امروز قدرت و تأثیرگذاری ناجا، فرا مرزی است و مصداق این موضوع نیز استرداد مجرمانی است که به فرای مرزها ، متواری شده اند و نیروی انتظامی با همکاری های پلیس و قضائی ، این افراد را به کشور باز می گرداند.

وی ادامه داد: قدرت پلیس صرفا به سرحدات مرزی منتهی نمی شود بلکه با پیگیری فرآیند ردیابی و تعقیب و استرداد مجرمان متواری ، عملکرد و تأثیرگذاری فرامرزی را نیز داریم.

سردار حاجیان با بیان اینکه پلیس؛ امین اجتماعی است، ادامه داد: هر فردی با هر گرایش، طبقه اجتماعی و نگرشی به پلیس مراجعه می کند و خدمات دریافت می نماید؛ پلیس نماد آرامش و آسایش است و ما به این مهم افتخار می کنیم، پلیس یک مرجع اجتماعی است و در عین حال یک حق اجتماعی برای مردم محسوب می شود و مردم باید از این حق برخوردار باشند که یک پلیس مقتدر و مهربان داشته باشند.

کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا طی 50 روز

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد ناجا در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا از ابتدای آذرماه تاکنون پرداخت و گفت: در راستای اعمال محدودیت ها بیش از 409 هزار نفر نیرو را در هزار و 958 نقطه به کار گرفتیم.

وی افزود: پلیس راهور در راستای اعمال محدودیت های ترددی، با تکیه بر اجرای طرح توجیحی، از ابتدای بازه زمانی اشاره شده تاکنون، یک میلیون و 663 هزار دستگاه خودرو را به نقطه مبدأ عودت داد، در این میان بیش از 3 میلیون و 300 هزار پیامک به رانندگان ارسال کردیم.

سردار حاجیان اشاره کرد: البته با توجه بر نگاه و رویکرد ایجابی پلیس و همکاری بسیار مطلوب مردم با خدمتگزاران خود در ناجا، امروز شاهد دستاوردهای مطلوبی در مقابله با این ویروس منحوس هستیم و لازم است که همچنان توصیه ها و هشدارها را جدی بگیرند.

این مقام ارشد انتظامی با قدردانی از همکاری اصناف و اتحادیه ها در توجه به محدودیت ها ادامه داد: نتیجه و ثمره همکاری مردم و اصناف با نیروی انتظامی کاهش جان باختگان است، البته در همین جا لازم می دانم یادآوری کنم که مردم عزیز "عادی انگاری" نکنند و همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی و توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را ملاک عمل قرار دهند.

سردار حاجیان با بیان اینکه طی بازه زمانی 50 روزه شاهد کاهش 21 درصدی تردد خودروها بودیم، اقدامات انتظامی مرتبط با صنوف را در این بازه زمانی تشریح کرد و گفت: از یک میلیون و 158 هزار صنف بازدید کرده ایم و در این میان 635 هزار مورد تذکر، 104 هزار مورد صورتجلسه ثبت شده است، در عین حال پلمب بیش از 30 هزار صنف نیز نتیجه اقدامات انتظامی پلیس است.

تشریح عملکرد 9 ماهه پلیس

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد نیروی انتظامی در بخش های مختلف طی 9 ماهه سال جاری پرداخت و اظهار داشت: بحمداله با همکاری همه مردم، تلاش جهادی همکارانم در حوزه راهور، شاهد کاهش 36 درصدی تصادفات طی 9 ماهه اخیر بودیم، در این بازه زمانی تعداد جان باختگان نیز 19 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری "مدظله العالی" ، اقدام ارزشمندی در ایجاد و راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی به همت نیروی انتظامی صورت گرفت که این اقدام ارزشمند، اثرگذار بوده و دستاوردهای مطلوبی نیز در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احتکار و ... موضوعات داشته است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به حضور پلیس گمرک در 23 مبادی رسمی ورودی کشور ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی ناجا با شیوع ویروس کرونا به نوعی عملکرد تمرکزی به منظور مقابله با احتکار در نیازهای اساسی مردم داشته است و طی 9 ماه به همت این پلیس بیش از 147 هزار بازدید از اماکنی چون انبارها، داروخانه ها و ... صورت گرفته است و در این میان ، بیش از 8 هزار اماکن متخلف شناسایی و پلمب شده اند، از طرفی پرونده های قضائی تشکیل شده در این حوزه یک هزار و 965 فقره است و دو هزار و 158 نفر نیز به مراجع قضائی معرفی شده اند.

سردار حاجیان مطرح کرد: بررسی عملکرد پلیس امنیت اقتصادی ناجا بیانگر افزایش 31 درصدی کشف پرونده های بالای 500 میلیون، افزایش 43 درصدی کشف پرونده های بین 100 تا 500 میلیون تومان بوده است، در هر حال تعداد کل پرونده های منتج به کشف در حوزه قاچاق کالا و ارز به همت پلیس امنیت اقتصادی رشد 16 درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی ناجا از افزایش 600 درصدی ( ارزش ریالی ) پرونده های منجر به کشف کالاهای احتکار شده در 9 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در مقابله با قاچاق کالا و ارز ( پرونده های منجر به کشف) نیز شاهد رشد 36 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم.

افزایش 28 درصدی کشفیات مواد مخدر

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا طی 9 ماهه سال جاری پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی داشته است.

وی توضیح داد: رشد یک درصد از کشفیات در حوزه مواد مخدر، تمرکز، برنامه ریزی، زمانبندی و انرژی بسیاری می برد، قاچاقچیان مواد مخدر به هر ترفندی متوسل می شوند که مواد مخدر جاساز، توسط پلیس کشف نشود در واقع رشد یک درصدی کشفیات فرآیند زیادی را طی می کند، حال شما ببینید که وقتی کشفیات پلیس در حوزه مواد مخدر رشد 28 درصدی داشته است، نیروی انتظامی چه میزان تمرکزی داشته است!

سردار حاجیان در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد پلیس فتا در موضوع مبارزه با شرط بندی و قمار آنلاین پرداخت و بیان کرد: در این موضوع ، افراد به صورت "باندی" عمل کرده و از شگردهای مجرمانه و حرفه ای استفاده می کردند و لازم است تلاش کنیم که دانش مردم در حوزه سایبری افزایش دهیم تا گرفتار نشوند.

سایت های شرط بندی به دنبال منافع شخصی

وی افزود: مردم باید بدانند که گردانندگان سایت های شرط بندی به دنبال منافع خود هستند و گرفتار ترفندهای آنان نشوند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به تمرکز پلیس فتا بر فعالیت گردانندگان سایت های شرط بندی عنوان کرد: به همت پلیس فتا 10 باند حرفه ای در این حوزه متلاشی و 164 عضو این 10 باند شناسایی و دستگیر شدند، همچنین سه هزار و 900 شبکه مربوط به شرط بندی قمار طی بازه زمانی 9 ماهه سال جاری شناسایی و مسدود شد، در این میان هزار و 440 پرونده قضائی علیه این مجرمان تشکیل شد.

سردار حاجیان یادآور شد: کشف جرایم سایبری در 9 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 6 درصدی داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار