با پخش سریال نمایش رادیویی «استاد»

زندگی طاهره صفارزاده روی آنتن می‌رود

تهران (پانا) - زندگی زنده‌نام طاهره صفارزاده شاعر معاصر ایرانی در قالب سریال نمایشی و رادیویی از دو شبکه رادیویی ایران و نمایش پخش می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۳۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
زندگی طاهره صفارزاده روی آنتن می‌رود

به گزارش ایرنا، مجموعه نمایش رادیویی «استاد» را شهلا دباغی بر اساس زندگی زنده‌نام طاهره صفارزاده شاعره معاصر ایرانی نوشته است.

دباغی درباره نگارش این نمایش رادیویی گفت: طاهره صفارزاده نخستین شعرش را در ۱۳ سالگی سرود و اولین جایزه اش را زمانی که در کلاس دهم بود به پیشنهاد دکتر باستانی پاریزی، از رئیس آموزش و پرورش استان دریافت کرد. صفارزاده تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ادامه داد و پس از مدتی برای ادامه تحصیل به انگلستان و سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه آیوا هم در گروه نویسندگان بین‌المللی پذیرفته شد.

وی ادامه داد: طاهره صفارزاده پس از بازگشت به ایران به تدریس در دانشگاه پرداخت. وی زندگی پر فراز و نشیبی داشته که در این مجال کم سعی کرده‌ایم به برهه‌ای کوتاه از زندگی این شاعره معاصر بپردازیم.

مجموعه رادیویی «استاد» به نویسندگی شهلا دباغی، تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، کارگردانی سعیده فرضی، صدابرداری علی حاجی‌نوروزی، افکتوری نازنین حسن‌پور و با هنرمندی شمسی صادقی، شهریار حمزیان، سعیده فرضی، نورالدین جوادیان، کرامت رودساز، محمدرضا قلم‌بُر و سعیده فرضی از امشب (شنبه ۲۰ دی ماه) ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روی آنتن رادیو ایران می رود.

زنده‌نام طاهره صفارزاده، متولد ۲۷ آبان ماه ۱۳۱۵ در سیرجان و متوفی در چهارم آبان ۱۳۸۷ در تهران، شاعر، پژوهشگر و مترجم ایرانی قرآن بود.

وی برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش نو (سپید و نیمایی) بود. دکتر صفارزاده در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت علوم و آموزش عالی استاد نمونه اعلام شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمه «قرآن کریم» به افتخار عنوان خادم القرآن نایل شد.

صفارزاده پس از کسب مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامهٔ تحصیل به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمهٔ قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان خادم‌القرآن را کسب کرد.

او در سال ۲۰۰۵، از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد.

طاهره صفارزاده پنجم مهرماه سال ۱۳۸۷ به‌علت ضایعه مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری و جراحی شد و صبح روز چهارم آبان در همان بیمارستان در سن ۷۲ سالگی درگذشت. وی در امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد.

رهگذر مهتاب، چتر سرخ (به انگلیسی)، طنین در دلتا، سد و بازوان، سفر پنجم، حرکت و دیروز، بیعت با بیداری، مردان منحنی و دیدار با صبح دفاتر به یادگار مانده از این شاعره پروازه کشورمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار