اضطراب امتحانات غیرحضوری و نقش دوچندان والدین

زاهدان (پانا) – کلمه امتحان به خودی خود همواره با کلماتی مانند اضطراب و استرس همراه است اما حالا که امسال به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اکثر مناطق امتحانات غیرحضوری برگزار می‌شود این اضطراب و استرس دوچندان شده و والدین نیز درگیر آن هستند به همین دلیل نقش آنان در کنترل و مدیریت این اضطراب بسیار مهم است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
اضطراب امتحانات غیرحضوری و نقش دوچندان والدین

غیرحضوری شدن آموزش و به تبع آن برگزاری غیرحضوری امتحانات از دغدغه های جدید در حوزه آموزش است که با شروع همه گیری کرونا بسیاری از کشورها آن را تجربه کردند. در تمام جوامع فقدان ساختارها همواره تغییرات و دردسرهایی را به دنبال دارد و از آنجایی که دانش آموزان و دانشجویان تا کنون از ساختاری مشخص برای درس خواندن و حضور در کلاس تبعیت می کردند، تلاقی این عادات با بروز پاندمی کرونا می‌تواند زمینه‌های استرس را بیش از پیش در زمان امتحانات فراهم کند.

از طرفی حضور دانش آموزان در خانه در زمان برگزاری امتحانات والدین را بیش از پیش درگیر استرس و اضطراب فرزندان می کند بر همین اساس رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان در گفت و گو با پانا به بیان برخی نکات کلیدی در مدیریت این مشکل توسط والدین پرداخت.

بی‌حوصلگی و عدم تمرکز در خانه

دکتر مهدی سرگزی اظهار کرد: بی‌حوصلگی و عدم تمرکز یکی از چالش‌های دوران قرنطینه است. استرس‌های ناشی از استفاده تلفن همراه فاکتور مهمی برای بر هم زدن تمرکز است و مطالعات نشان داده است که کار کردن و یا درس خواندن در منزل ذاتا می‌تواند استرس‌زاتر باشد و این استرس اضافه ناشی از استفاده بیش از اندازه از موبایل، رصد صفحات مختلف فضای مجازی و بازی‌های موبایلی است.

وی افزود: در محیط زندگی ابزارهایی همانند کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، صدای زنگ تلفن و یا درب منزل می‌تواند مشخصا عامل حواس‌پرتی باشد و اعمال محدودیت و مرزبندی در منزل کار بسیار سختی است و از سوی دیگر به سر بردن دانش آموزان در انزوای اجتماعی و دوری از همکلاسان می‌تواند بر استرس‌ها دامن بزند.

این روانشناس ادامه داد: دانش‌آموزان در گام اول باید برنامه‌ای منظم را طراحی و تنظیم کنند و در این برنامه ساعات خواب و بیداری مشخص شود که البته نظارت والدین در اجرای این برنامه بسیار مهم است.

ضرورت مدیریت خواب، تغذیه و ساعات مطالعه فرزندان

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان تصریح کرد: زمان طلایی خواب ۱۰ شب تا ۲ بامداد است و دانش آموزان باید حداقل در دوران امتحانات از این ساعات بهره کافی را ببرند.

سرگزی افزود: دانش‌آموزان به حداقل هفت ساعت خواب در طول شبانه‌روز احتیاج دارند و اگر آن‌ها کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب‌های روحی ـ جسمی خواهد شد.

وی ادامه داد: هرگونه بی‌نظمی در برنامه خواب یا کم‌خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می‌شود.

این مشاور خاطر نشان کرد: رژیم‌های غذایی ناسالم و ناکافی تاثیری منفی در قابلیت فراگیری فرد، تمرکز حواس و هوشیاری وی می‌گذارد. ورزش منظم و سبک موجب افزایش گردش خون در بدن و کاهش هورمون‌های استرس‌زا می‌شود.

سرگزی تصریح کرد: والدین باید توجه داشته باشند که وسواس در خواندن و مطالعه بیش از حد توانایی‌های ذهنی را برای کسب مطالب جدید تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین از فرزند خود بخواهید به جای مطالعه چند ساعته، بین فواصل مطالعه دقایقی را به مغزش استراحت بدهد و در عین حال به این نکته توجه کند که میزان مطالعه هر فرد به توانایی‌ها و آمادگی‌های خود او بستگی دارد بنابراین از رقابت با دوستان در بیشتر دوره کردن بپرهیزند.

وقت بیشتری برای حرف زدن با فرزندان بگذارید

وی خطاب به والدین گفت: امکانات لازم برای برگزاری غیرحضوری امتحانات در فضای مجازی تهیه شود و در طول دوران امتحانات در دسترس دانش آموز قرار بگیرد. از طرفی محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد.

این مشاور خاطر نشان کرد: سعی شود در روزهای امتحانات با توجه به ایام کرونایی، رفت و آمد و مهمانی‌های خانوادگی تعطیل شود و محیط فیزیکی آرام و بی سروصدایی برای مطالعه دانش‌آموزان فراهم کنید.

سرگزی ادامه داد: برای کنترل رفتارهای بی نظم، کاهش سردرگمی ها و افزایش تمرکز فرزندان، والدین سعی کنند ارتباط کلامی ساده تر، توضیح خواستن ملایم تر و سخت گیری کمتر در گفتگو با آنان داشته باشند، بدین معنا که وقت بیشتری را صرف صحبت‌های عامیانه و ساده با فرزندانشان کنند.

این روانشناس خاطر نشان کرد: هنگامی‌که ارتباط کلامی اینچنین اتفاق بیافتد ضمن اینکه خود کنترلی در فرزندان رشد می‌کند والدین راحتتر می توانند بر فرزندان نظارت و کنترل داشته باشند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان تصریح کرد: والدین ارتباط خود را با مدارس قطع نکنند، زیرا صرف ارتباط والدین با مدرسه و معلم باعث تمایل فرزندان به مدرسه و معلم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار