«نشان سلیمانی» بر سینه رادیویی‌ها نشست

اختتامیه نخستین یادواره معاونت صدا برای حاج قاسم برگزار شد

تهران (پانا) - آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین یادواره «نشان سلیمانی» شامگاه دهم دی‌ماه در تالار خلیج‌فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
«نشان سلیمانی» بر سینه رادیویی‌ها نشست

در این مراسم، علی بخشی‌زاده، معاون صدا، سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش، حمیدرضا افتخاری، مدیر سابق رادیو نمایش و جمعی از مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.

خون پاک سردار؛ گریبان‌گیر استکبار جهانی

بخشی‌زاده، معاون صدا در این آیین با اشاره به زندگی سردار سلیمانی و مجاهدت‌های او در مقابله با جبهه کفر و استکبار گفت: زندگی سردار سلیمانی سراسر مؤمنانه و درعین‌حال خالصانه و مجاهدانه بود، به طوری که او پس از شهادت محبوب‌تر هم شد.

وی افزود: رمز محبوبیت سردار سلیمانی، مردی را که بیش از ۴۰ سال درصحنه خدمت انواع خطرها را تجربه کرد و بسیار خوب درخشید، می‌توان مصداق آیه إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا در سوره مریم دانست. خداوند در این آیه می‌فرماید به‌درستی کسانی که ایمان آورده‌اند و اوامر الهی را به بهترین وجه اجرا کردند، از طرف خدا مورد محبت مردم قرار می‌گیرند و خداوند نیز آن‌ها را دوست دارد.

بخشی‌زاده تصریح کرد: سردار سلیمانی نمونه بارز ایمان روشن‌بینانه و پر بصیرت و درعین‌حال الگوی زندگی مجاهدانه و خالصانه بودند. بی‌تردید سیره و شیوه زندگی سردار سلیمانی؛ زندگی بخشی از مردم جهان را متحول خواهد کرد.

معاون صدا خاطرنشان کرد: خون پاک این شهید سرآغاز نهضت‌‌های خاص خواهد شد. با رفتن سردار سلیمانی ترامپ از اریکه قدرت پایین کشیده شد و قطعاً این خون پاک طوفان‌ها به پا خواهد کرد و به‌یقین استکبار جهانی را به زیر خواهد کشید.

بخشی زاده افزود: سردار سلیمانی نماد صدور انقلاب اسلامی‌بود و نقش ایشان در پیشبرد راهبرد انقلاب اسلامی و بسیج نیروهای ضد استکباری جهان اسلام بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی در ادامه با تبیین رویکردهای رادیو در پرداختن به موضوعات مرتبط با سردار سلیمانی اظهار کرد: در این رویکردها مدل مفهومی مقاومت در اندیشه امامین انقلاب تبیین می‌شود. همچنین مفهوم بصیرت و دشمن‌شناسی در مکتب شهید سلیمانی تحلیل خواهد شد.

معاون صدا اضافه کرد: شبکه‌ها همچنین نقش فرماندهان شهید مقاومت در صلح منطقه‌ای و جهانی را بازخوانی می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌‌های حوزه رادیو در بخش تبیین چیستی و چگونگی جبهه مقاومت اسلامی‌گفت: شبکه رادیویی مقاومت از اول دی‌ماه راه‌اندازی شد و در کنار دیگر شبکه‌‌های رادیویی ۱۱۸ عنوان برنامه را که ۶۲۵ بار در یک هفته تکرار می‌شوند، در ۲۴۱ ساعت تقدیم مخاطبان می‌کند.

سردار سلیمانی؛ مهندس مقاومت بود

سردار کارگر از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: حاج قاسم فرزند ایران بود؛ وقتی او شهید شد و همه شاهد عظمتش بودند، به ایرانی بودن خود افتخار کردیم. البته این افتخار ثمره انقلاب اسلامی‌بود که سبب شد ما به ایرانی بودن بیشتر افتخار کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: من از سال ۶۰ با حاج قاسم رفاقت داشتم. حاج قاسم متولد و ثمره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. او در دفاع مقدس حاج قاسم شد و در مقاومت اوج استعداد و نبوغ او معلوم شد. حاج قاسم مهندس مقاومت بود. ممکن است صدسال بگذرد تا بفهمیم او چه کرده است.

سردار کارگر با اشاره به نابودی داعش توسط سردار سلیمانی عنوان کرد: داعش آمد و آن‌همه جنایت مرتکب شد؛ تمام کشورهای منطقه پشتیبان داعش بودند و هدف داعش ایران بود؛ اما طومارش به دست این مرد پیچیده شد.

وی در پایان گفت: استکبار ۲۰ سال تلاش داشت حاج قاسم را ترور کند و دست آخر مرتکب این جنایت شد. این حق مردم ایران است که از آمرین و قاتلین در موعد و زمان مناسب حتماً انتقام بگیریم. البته تشییع حاج قاسم یکی از همان انتقام‌ها و تودهنی به دشمن بود.

امروز به برکت خون شهدا شاهد تکثیر مقاومت در جهان هستیم

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به حضور قدرتمند سردار سلیمانی در عرصه دفاع و مقاومت اظهار کرد: شهید سلیمانی امروز پرچم عزت و سربلندی ملت ایران است. اگر در گذشته عده محدودی از دیدار او خشنود می‌شدند، امروز یک جهان او را دوست دارد دشمنان تصور می‌کردند شهادت او خط پایانی بر مقاومت و ایستادگی و مقابله با نظام سلطه است.

وی افزود: او امروز تکثیر شده است و در همه ابعاد زندگی ملت تبلور دارد. سردار سلیمانی قدرتمندتر بانفوذتر و الهام‌بخش‌تر از گذشته است. اگر دیروز او فقط در حوزه‌های نبرد برای جمعی شناخته‌شده بود امروز هرکسی را می‌بینید او را می‌شناسند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به مراسم‌های تشییع که سال گذشته برای سردار سلیمانی برگزار شد، گفت: برای اولین بار تشییع‌های نمادین برای او برگزار شد که پاداش شب‌بیداری‌ها و حماسه‌آفرینی‌های اوست.

وی ادامه داد: امروز ملت به او تأسی کرده است و حتماً خداوند انتقام خون او را به دست سربازان کشور از دشمنان خواهد گرفت. ضریب نفوذ اندیشه انقلاب با شهادت او اوج خواهد گرفت.

جعفری با تأکید بر این نکته که این جشنواره عرصه ارادتمندی هنرمندان است، تصریح کرد: این جشنواره نمادی است از ارادت هنرمندان رادیویی به سردار سلیمانی که با همت دوستان رادیو نمایش برگزار شده است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان گفت: رادیو رسانه‌‌ای پیشگام است و امیدوارم همچون گذشته شاهد استفاده این ظرفیت برای نشر فرهنگ دفاع مقدس باشیم.

جوشش در جبهه مقاومت را شاهد هستیم

در ادامه محسن سوهانی، مدیر جدید رادیو نمایش در سخنان کوتاهی گفت: وقتی تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی را ورق می‌زنیم متوجه می‌شویم یکی از بزرگ‌ترین خطاهای مخالفان، ترور بزرگان این مرزوبوم بود. دشمن فکر کرد با حذف حاج قاسم پرچم جبهه مقاومت پایین کشیده می‌شود، اما خون مبارک سردار جوششی را در جبهه مقاومت به وجود آورد.

وی ادامه داد: ما در بین مردم دیدیم تشییع باشکوهی برگزار شد و علاوه بر مردم هرکسی به سهم خود کاری کرد.

سوهانی با قدردانی از حمیدرضا افتخاری، مدیر پیشین رادیو نمایش گفت: دوستان در مجموعه رادیو نمایش هم یادواره‌ای برگزار کردند تا ادای دینی به این شهید اسطوره‌ای داشته باشند.

قدردانی از هنرمندان برگزیده

در ادامه این برنامه، مریم جلالی و میر طاهر مظلومی داوران یادواره نیز لوح سپاس و نشان سلیمانی دریافت کردند. همچنین با اهدای تابلو فرش از خانواده شهید پورجعفری از دوستان سردار سلیمانی قدردانی شد. قدردانی از برگزیدگان این دوره از یادواره پایان بخش این مراسم بود.

اسامی‌برگزیدگان به این شرح است:

■ بخش مردمی

۱- در ساختار روایتگری و خاطره گویی، از میان آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از برنامه بچه‌های حاج قاسم از سجاد کلبادی نژاد، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به فاطمه باقری برای روایت یک صبح و همچنین نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به روایت اربیل از سمیه محمودی تقدیم کرد.

۲- در ساختار آزاد، از میان آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از برنامه تهران میدان شهدا از آرزو مددی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به‌هادی محمودی برای آژانس مسافرتی و همچنین نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به سعید مهاجر برای برنامه جمهوری سلیمانی داد.

۳- در بخش قطعه موسیقی، از میان آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از قطعات حماسه حسینی از یدالله گودرزی، حضرت سلیمانی از غفور محمد زاده و سردار وطن از اراز محمد خرمالی، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به فریبرز غفاری برای سرباز آرامش اعطا کرد.

۴- در ساختار نمایش کوتاه از میان آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از نمایش‌های تولد از آقای بهمن پارسا آرا و دیوار از محمد شکری، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به سید مجید محمدی برای نمایش بدون مرز اهدا کرد.

۵- در بخش نمایشنامه‌نویسی مردمی از میان آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از نمایش‌نامه‌های آقا شیر از منصوره عسگری و جاودانگی از اصغر گروسی، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به الهه شریفی‌نیا برای نمایش‌نامه خورشید در راه تقدیم کرد.

بخش حرفه‌ای

□ بخش نمایش حرفه‌ای

۱- در بخش صدابرداری، سپاس‌نامه و جایزه نقدی به سید هادی حسینی، صدابردار نمایش دشمن پشت دروازه‌ها از مرکز فارس تعلق گرفت.

۲- در بخش افکتوری، هیئت‌داوران، سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به نرگس موسی پور، افکتور نمایش گزارشگر ویژه از مرکز مازندران تقدیم کرد.

۳- در بخش نمایشنامه‌نویسی از بین آثار دریافت شده، سپاس‌نامه و جایزه نقدی به اکبر خوردچشم، نویسنده نمایش ام لیلا از رادیو نمایش اهدا شد.

۴- در بخش بازیگری زن، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از بازی خانم آنیسا مصطفی پور در نمایش گزارشگر ویژه از مازندران، سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به نازنین مهیمنی بازیگر نمایش موج عشق از رادیو نمایش تقدیم کرد.

۵- در بخش بازیگری مرد، سپاس‌نامه و جایزه نقدی به ابوالفضل شانه بند پور برای بازی در نمایش گزارشگر ویژه از مرکز مازندران تعلق گرفت.

۶- در بخش کارگردانی، هیئت‌داوران، سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به مبین بوی افراز کارگردان نمایش گزارشگر ویژه از مرکز مازندران اعطا کرد.

۷- در ساختار نمایش کوتاه از بین آثار دریافت شده، ضمن قدردانی هیئت‌داوران از نمایش‌های ژینا از مرکز قزوین و مأموریت از مرکز یزد، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر به حسین اسماعیلی برای نمایش استقبال از مرکز سمنان تعلق گرفت.

۸- در ساختار مستندنمایشی از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از مستندهای سردار دل‌ها از آذربایجان شرقی و سیلاب غیرت از مرکز آبادان، نشان سلیمانی را به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر به بهرام نوری برای مستندنمایشی فرمانده دل‌ها از مرکز گیلان تقدیم کرد.

۹- در ساختار نمایش بلند تک‌قسمتی از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از نمایش‌های دشمن پشت دروازه‌ها از مرکز فارس، گزارشگر ویژه از مازندران و موج عشق از رادیو نمایش، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر را به خانم ریحانه یزدان دوست برای نمایش ام لیلا از رادیو نمایش اهدا کرد.

در بخش برنامه‌های حرفه‌ای

۱۰- در بخش نویسندگی، از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به مریم تقی زاده نویسنده مستند سیره سلیمانی از مرکز یزد تقدیم کرد.

۱۱- در بخش گویندگی زن، از بین گوینده‌های آثار دریافت شده، هیئت‌داوران سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به تلناز سکز برای گویندگی برنامه داده‌کاوی از مرکز خوزستان تقدیم کرد.

۱۲-در بخش گویندگی مرد، از بین گوینده‌های آثار دریافت شده، هیئت‌داوران سپاس‌نامه و جایزه نقدی را به محمدرضا کبیری برای برنامه واژه به واژه خط به خط از مرکز اصفهان تقدیم کرد.

۱۳- در بخش راوی، از بین آثار دریافت شده، از سوی هیئت‌داوران سپاس‌نامه و جایزه نقدی به ناصر کریمی نیک، راوی و حماسه‌سرای روایت مرشد عشق از استان مرکزی تقدیم شد.

۱۴- در ساختار روایتگری از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از روایت حاج قاسم حاج قاسم است از رادیو سلامت و مرشد عشق از استان مرکزی، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر به مریم رضوی برای روایت اولین مدافع حرم از مرکز چهارمحال و بختیاری تقدیم شد.

۱۵- در ساختار مستند پرتره از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از مستندهای حوالی یک بامداد از مرکز ایلام، سیره سلیمانی از مرکز یزد و معراج از ایتالیا از رادیو ایران، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر را به شبنم بختیار برای مستند رفیق خوب ما از مرکز کرمان تقدیم کرد.

۱۶- در برنامه ترکیبی از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از برنامه‌های شهید قدس از مرکز قم و عمو قاسم از مرکز یزد، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر را به شهاب نادری برای برنامه میثاق نامه مکتب سلیمانی از رادیو ایران تقدیم کرد.

۱۷- در ساختار مینی فیچر از بین آثار دریافت شده، ضمن قدردانی از مینی فیچرهای برای سرباز وطن از رادیو ایران و همچون یک پدر از رادیو نمایش، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر به حسین معصومی‌برای برنامه حبیب دل از رادیو ورزش تقدیم شد.

۱۸- در ساختار گزارش خبری، از بین آثار دریافت شده، هیئت‌داوران ضمن قدردانی از گزارش راز نگین از مرکز خراسان رضوی و سرباز ولایت از رادیو معارف، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر را به شیما کرمیانی برای گزارش خبری بابا قاسم از مرکز قم تقدیم کرد.

۱۹- در ساختار برنامه‌های با محتوای تولید کاربران (یو جی سی)، از بین آثار دریافت شده، ضمن قدردانی از برنامه‌های داده‌کاوی از مرکز خوزستان و واژه به واژه خط به خط از مرکز اصفهان، نشان سلیمانی به همراه سپاس‌نامه و جایزه نقدی بهترین اثر به حسین خلیل نژاد برای اثر شیرین‌تر از عسل از رادیو جوان تقدیم شد.

و در پایان در بخش گزارشگری هیئت‌داوران هیچ‌کدام از آثار ارسالی را حائز دریافت جایزه ندانستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار