صفی یزدانیان:«ناگهان درخت» از دل و جان و رگ و ریشه ام سرچشمه می‌گیرد

«ناگهان درخت» را با هیچ فیلمی مقایسه نکنید

تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «ناگهان درخت» می‌گوید بسیاری از پخش‌کننده‌ها با این نگاه که کارگردان «در دنیای تو ساعت چند است؟» آن را ساخته است، درباره آن پیش‌داوری کردند، درست است که این فیلم هم از دل و جان و رگ و ریشه خودم سرچشمه می‌گیرد، اما «ناگهان درخت» فیلم دیگری است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
صفی یزدانیان:«ناگهان درخت» از  دل و جان و رگ و ریشه ام سرچشمه می‌گیرد

فیلم سینمایی «ناگهان درخت» به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان و تهیه کنندگی پیمان معادی مدتی است به صورت آنلاین در پلتفرم‌های ‎فیلیمو و ‎نماوا اکران آنلاین می‌شود. پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان، مهراب قاسم‌خانی، سیامک صفری و پانته‌آ پناهی‌ها از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم «ناگهان درخت» دومین فیلم صفی یزدانیان، منتقد سابق و فیلم‌ساز کنونی سینمای ایران است؛ در فیلم شاهد روایت خاطرات تلخ و شیرین نقش اول فیلم هستیم که لزوما جذابیت خاصی هم ندارد، اما به طرز هنرمندانه‌ای روایت می‌شود و این روایت‌گری متفاوت و پر ریسک، مهم ترین شاخصه فیلم صفی یزدانیان است.

فیلم دوره‌های مختلف زندگی نقش اول (فرهاد) با بازی پیمان معادی را از کودکی تا پس از ازدواج و بچه‌دارشدن به تصویر می‌کشد و لحظات سخت و رنج‌آور زندگی او را که مربوط به جدایی از همسرش است با تصویربرداری زیبا و موسیقی فراموش نشدنی به نمایش می‌گذارد.

صفی یزدانیان در گفت‌وگو با پانا درباره فیلم «ناگهان درخت» و دلیل ساخت این فیلم سینمایی در شهر رشت گفت:«رگه مادری من رشتی است و اصلی‌ترین نگاه دوباره من به این شهر همین است حتی یکی از دلایل همکاری با پیمان معادی این بود که او یک رگه رشتی دارد.»

این کارگردان درباره دلیل انتخاب زهره عباسی برای بازیگری در نقش مادر توضیح داد: «قرار بود با زهره عباسی در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» همکاری کنم که نشد. اما در این فیلم توانستم از او بازی بگیرم وی برای بچه‌های خودش مادر بسیار خوبی است.»

یزدانیان با اشاره به اولویت‌های انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «ناگهان درخت» عنوان کرد:«از ابتدا می‌خواستم که پیمان معادی نقش فرهاد را بازی کند. حتی حضور خانم زهره عباسی، هما جان، هم از خیلی پیش قطعی بود. اما در مورد خانم افشار هم اینکه پیمان، در مقام کارگردان، با او در «برف روی کاج‌ها» کار کرده بود نکته مهمی بود. همان طور هم که خودش یکی دو جا گفت از همان اول از او خواستم هر چه تا حالا بوده، اینجا نباشد! نقش مهتاب حالا درست همان چیزی است که هنگام نوشتنش در سر داشتم. ابهام شخصیت را خوب از کار در آورده، وضعیت زنی را که به صراحت می‌گوید دیگر کسی را عمیقا دوست ندارد.»

یزدانیان در ادامه افزود:«من بازی‌های این فیلم را بسیار می‌پسندم. ممکن است دیدن و ارتباط چهره‌های آشنای سینما در جایگاهی دورتر از تصویر رایج‌شان در سینما برای بعضی‌ها دشوار باشد. شنیدم که جاهایی گفته شده که بهترین بازی از آن خانم زهره عباسی است و شخصیت فرهاد و مهتاب به آن نمی‌رسد. انگار آن دو را کارگردان دیگری هدایت کرده! این بازی‌ها دقیقا چیزی در مسیر خواست من بوده‌اند. اگر سرمایی در مهتاب است از طبیعت زندگی آن شخصیت می‌آید و نه از اراده بازیگرش و فرهاد، با تمام آنچه از طنز یا دوپهلوگویی یا ترسش از محیط می‌بینیم عین چیزی است که قرار بوده باشد.»

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اکران آنلاین فیلم سینمایی «ناگهان درخت» گفت:«دو اتفاق برای «ناگهان درخت» در این دو سال رخ داد. اول اینکه بسیاری از پخش‌کننده‌ها با این نگاه که کارگردان «در دنیای تو ساعت چند است؟» آن را ساخته است، درباره آن پیش‌داوری کردند. درست است که این فیلم هم از دل و جان و رگ و ریشه خودم سرچشمه می‌گیرد، اما «ناگهان درخت» فیلم دیگری است و یک جنبه دیگری از من را برملا می‌کند. دومین اتفاق مسائل سال ۹۸ بود، ما می‌خواستیم «ناگهان درخت» را پاییز پارسال اکران کنیم که شرایطش فراهم نشد. از این‌رو من و پیمان معادی (بازیگر و تهیه‌کننده فیلم)، تصمیم گرفتیم «ناگهان درخت» را آنلاین اکران کنیم.»

یزدانیان در پایان سخنانش با اشاره به اینکه «ناگهان درخت» کاملا با فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» تفاوت دارد خاطر نشان کرد: «فیلم تازه اکران شده من در شرایط کاملا متفاوتی ساخته شد. نه من روحیه‌ای شبیه سازنده فیلم اول را داشتم و نه فضای پیرامونم چنین بود. تکرار می‌کنم که حتی یک لحظه به دوری و نزدیکی از فضای آن فیلم فکر نکردم. این فیلم دیگری است و طبیعی است که لحن دیگری داشته باشد و حتی آدم‌های دیگری در آن بازی می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار