نشست سران سه قوه به میزبانی مجلس برگزار شد؛

شکستن تحریم، بودجه و واکسن کرونا سه محور گفت‌وگوی سران قوا

روحانی: درباره بی‌اثر کردن و شکستن تحریم‌ها، سران قوا اتفاق نظر داشتند/ از سه مسیر به دنبال تهیه واکسن کرونا هستیم/ دولت، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری بی‌اثر کردن تحریم‌ها و شکستن آن، لایحه بودجه 1400 و واکسن کرونا را سه محور گفت‌وگوی سران سه قوه نام برد و تاکید کرد که در هر سه مورد اتفاق نظر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها هم نظراتمان نزدیک به یکدیگر است.

کد مطلب: ۱۱۵۰۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
شکستن تحریم، بودجه و واکسن کرونا سه محور گفت‌وگوی سران قوا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در پایان جلسه سران قوا که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: در این روزهای پایانی سال 2020 به مردم عزیز ایران می‌گویم که دو تا بیست در سالی که تمام می‌شود ملت ما کسب کرده است. البته دولت نتوانسته نمره بیست بیاورد ولی ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و ضدانسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا نمره بیست کسب کرده است و بحمدالله مردم با ایستادگی، هماهنگی و با اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی، موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند.

روحانی با اشاره به موضوع بی‌اثرکردن تحریم‌ها به عنوان یکی از محورهای گفت‌وگوها گفت: همانطوری که رهبری معظم فرمودند اولین کار ما باید بی‌اثر کردن تحریم‌های غیر انسانی و غیر بشری باشد که در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و درمورد شیوه‌ها و گام‌هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم.

رئیس‌جمهوری افزود: در مورد لایحه بودجه سال 1400 که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده نیز در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می‌توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می‌توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت‌وگو کنند.

روحانی با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح شده در جلسه سران قوا، گفت: متاسفانه درمورد واکسن کرونا دو قطبی و بحث‌هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما از چند طریق بدنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، گفت: مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند و امیداریم موفقیت کامل را بدست آوردند.

روحانی مسیر دوم را ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم.

رئیس‌جمهوری خرید واکسن از خارج را سومین اقدام دولت عنوان کرد و گفت: برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده و در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم مذاکره برای خرید واکسن تولید آنها درحال انجام است و مردم مطمئن باشند که خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم واکسن داخلی هم همه مراحل تولید را طی کرده و با اطمینان کامل در دسترس مردم قرار گیرد، افزود: مردم مطمئن باشند که مسئولان کشور سلامت آنها را به عنوان مهمترین و اصلی ترین موضوع مورد توجه قرار می‌دهند.

رئیس‌جمهوری در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیت خود، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد.

توضیحات محمدباقر قالیباف درباره نشست سران سه قوه

به گزارش روابط عمومی مجلس، همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه، با بیان اینکه این اولین جلسه سران قوا در مجلس یازدهم است، بیان کرد: توفیقی است که در این روز میزبان رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه هستیم. این حضور را خوش آمد می‌گوییم و همان طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند تداوم چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند مشکلات را حل کند.

محمدباقر قالیباف با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست مشترک سران قوا افزود: موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است، همین اکنون که ما در نشست سران قوا هستیم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در حال بررسی این لایحه هستند. بودجه سند مالی سالانه است ولی واقعیت این است این سند مالی در واقع سند حکمرانی است که در سیاست‌های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می‌زند.

قالیباف گفت: بودجه برنامه سالانه‌ای است که در راستای برنامه 5 ساله عمل می‌کند، سعی ما این است که بودجه با هماهنگی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی و کارشناسان با همکاری و همفکری تهیه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست جمهوری بیان کرد: در آن جلسه بر روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق شد و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند.

وی در این باره توضیح داد: به دنبال روش هایی هستیم که ضمن حفظ سیاست‌ها، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد چرا که هر چقدر کسری تراز عملیاتی بالا رود فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا است که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مد نظر قرار دهیم به طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن در نظر گرفته شود.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تأکید کرد: در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم.

توضیحات رئیس دستگاه قضا درباره نشست سران سه قوه

سیدابراهیم رئیسی نیز پس از پایان نشست مشترک سران قوا در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، گفت: مردم ما از فاطمه اطهر (س) درس بصیرت آموختند و حقیقتا در 9 دی امتحان خوبی را پس دادند و در لبیک به پیام مقتدای بصیرت آفرین با حضورشان در صحنه امنیت کشور را تضمین کردند و از انقلاب اسلامی و نظام در مقابل تخریب گران صیانت کردند که این روز را باید گرامی داشت و آنچه مردم در مقابل فتنه از خود در دشمن ستیزی و دشمن شناسی نشان دادند، همچنین باید حرکت انقلابی و حضور مردم در روز بصیرت و میثاق با ولایت را گرامی بداریم.

رئیس قوه قضائیه افزود: این مردم عزیز با ایستادگی و مقاومت انتظارشان هماهنگی و همراهی همه مسئولان است، امروزه وحدت و انسجام بین قوا و نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و یک راهبرد اساسی است. امروزه مردم با مشکلات معیشتی و کرونا روبرو هستند و باید همه دستگاه‌ها با این دو مشکل مقابله کنند، یقین داریم که می‌توانیم و این «ما می‌توانیم» را از شهید قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم.

رئیسی تاکید کرد: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیاری که دارد، قادر است با نیروی متراکم جوانی بر مشکلات فائق آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند. ما این را نه در سخن، بلکه در عمل، شهدا و مجاهدان این میدان نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نیز نشان داده شده که امکان فائق آمدن بر همه مشکلات و خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد و این راهبرد را باید دنبال کرد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان از این بود که باید همکاری بین سه قوا در جهت اجرای منویات رهبری حکیم فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همه ما روشن کردند. امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم، اعتمادآفرینی و رضایت مردم و اجرای منویات رهبری باشد.

رئیس قوه قضائیه در پایان گفت: یقین داریم که بودجه 1400 هم با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و آن سری از مسائلی که در جلسه بیان شده با همکاری و مساعدت‌ها، تمام این مشکلات رفع خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار