گفت‌و‌گو با آزادکار باتجربه تیم ملی

کشتی‌گیران آرامش فکری ندارند

تهران (پانا) -  اردوهای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در فاصله حدود 7 ماه تا المپیک توکیو با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است و از اتفاقات ویژه این اردوها، حضور رئیس کمیته ملی المپیک در اردوهای تیم ملی است. روز شنبه سیدرضا صالحی امیری، در تمرینات تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی حضور یافت و حمایت کامل خود را از ورزش اول کشورمان اعلام داشت.

کد مطلب: ۱۱۵۰۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
کشتی‌گیران آرامش فکری ندارند

به‌گزارش ایران، مصطفی حسین‌خانی، آزادکار باتجربه تیم ملی در‌خصوص حضور رئیس کمیته ملی المپیک در تمرین گفت: «این حضورها می‌تواند مؤثر باشد و باید همکاری تنگاتنگی بین رئیس کمیته ملی المپیک و ورزشکاران وجود داشته باشد. امیدوارم این رفت‌و‌آمدها مفید باشد و وعده‌های مسئولان عملی شود. باید تدابیری بیندیشند که کشتی‌گیران در آرامش کامل تنها دغدغه‌شان حضور در المپیک باشد و به هیچ موضوع حاشیه‌ای دیگری فکر نکنند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا جو تیم ملی آرام است؟ این‌گونه پاسخ داد: «این آرامش از نظر تمرینات وجود دارد و بچه‌ها با آرامش کامل تمرینات خود را برگزار می‌کنند اما از نظر فکری این آرامش وجود ندارد. بچه‌ها دغدغه‌های زیادی دارند که باید به این دغدغه‌ها رسیدگی شود. خیلی از بچه‌ها مشکلات مالی و مشکلات دیگری دارند که باید این مشکلات برطرف شود تا به آرامش کامل برسند. این بچه‌ها هیچ شغلی ندارند و هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند. حتی بیمه هم نیستند. حق کسی که 15 سال از عمر خود را در اردوهای تیم ملی می‌گذارد حداقل بیمه است و این کوچکترین کاری است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌تواند انجام دهد.»

این آزادکار تیم ملی در پاسخ به این سؤال که آیا وعده‌های صالحی امیری بر حمایت هر چه بیشتر از کشتی بر روحیه بچه‌ها تأثیرگذار بوده است؟ اظهار داشت: «قطعا تأثیرگذار است البته به شرط اینکه عملی شود. وعده‌ها در برخی مواقع عملی نمی‌شود و مسئولان باید وعده‌هایی بدهند که عملی شود در غیر این صورت اعتماد از بین می‌رود. متأسفانه مسئولان وعده پاداش سکه می‌دهند اما به یک‌باره تعداد سکه‌ها کم می‌شود. موضوعات این‌چنینی باعث می‌شود تا بچه‌ها از نظر روحی و روانی ضربه بخورند.»

در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی ار دستفروشی محسن مدهنی، قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان جهان منتشر شد که این موضوع واکنش‌های بسیاری داشت و در نهایت به استخدام این کشتی‌گیر در شرکت پتروشیمی خوزستان ختم شد. حسین‌خانی در این خصوص گفت: «با انتشار آن فیلم خوشبختانه کشتی‌گیر استخدام شد اما خیلی از بچه‌ها مشکل شغلی دارند و این تنها مختص یک نفر نبود که بگوییم که مشکل حل شد. خیلی از کشتی‌گیران جوان و حتی قدیمی شغل ندارند و زمانی که می‌توانند یک نفر را استخدام کنند، قطعاً می‌توان کشتی گیران دیگر را استخدام کرد.»

دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۶ بوداپست اظهار داشت: «4 سال پیش قانونی در‌خصوص استخدام دارندگان مدال جهانی در مجلس تصویب شد که متأسفانه در طول این 4 سال هیچ اتفاقی نیفتاد. اگر نمی‌خواهند انجام شود، این قانون را لغو کنند تا بچه‌ها امیدوار نباشند. البته در این بین برخی‌ها به دلیل داشتن رابطه استخدام شدند اما برای اکثر بچه‌ها این اتفاق نیفتاده است. استخدام قهرمانان کار سختی نیست و تنها به هماهنگی ارگان‌ها نیاز دارد. این بچه‌ها عمر و جوانی شان را در این مسیر می‌گذارند و حقیقتاً ظلم است که حتی یک حقوق کارمندی دریافت نکنند.»

این کشتی‌گیر وزن 70 کیلوگرم در پاسخ به این سؤال که آیا کشتی‌گیری در تیم ملی حضور دارد که بخواهد با دستفروشی امور زندگی خود را بگذراند؟ بیان داشت: «بچه‌ها دوست ندارند که این موضوع رسانه‌ای شود و علاوه بر این دوست ندارند که کشتی کوچک شود. موضوع شغل قهرمانان موضوعی است که باید خیلی زودتر از این حل می‌شد و نیازی نیست تا این حد بازگو شود. اینها قهرمانان ملی‌مان هستند و این موضوع می‌تواند برای بچه‌هایی که می‌خواهند کشتی را شروع کنند، تأثیرگذار باشد. زمانی که ورزشکاران ملی با مشکل مواجه باشند نمی‌توان انتظار داشت که سایر مردم چنین مشکلاتی نداشته باشند.»

او با اشاره به این موضوع که تعداد کشتی گیران نسبت به سال‌های گذشته کم شده و خانواده‌های کمی فرزندان‌شان را به کشتی‌گیر شدن تشویق می‌کنند، گفت: «به هر حال خانواده‌ها به فکر آینده فرزندان‌شان هستند و زمانی که نگاه می‌کنند که یک کشتی‌گیر ملی هیچ شغلی برای امرار معاش خود ندارد، قطعاً اجازه این کار را به فرزندان خود نمی‌دهند.»
این کشتی‌گیر ملی‌پوش در خصوص اردوهای تیم ملی و شرایط برای کسب سهمیه المپیک توکیو اظهار داشت: «پروتکل‌های بهداشتی بخوبی در اردوها رعایت می‌شود و فدراسیون کشتی کاملاً بر این موضوع نظارت دارد. زمان خوبی تا برگزاری مسابقات سهمیه المپیک دارم و ان‌شاءالله در این زمان به اوج آمادگی برسم و بتوانم سهمیه بگیرم. هر چند کار سختی است اما در حال حاضر مهمتر از المپیک، کسب سهمیه است و بعد از آن برنامه‌ریزی برای حضور موفق در المپیک. من رقابت تنگاتنگی با رقبا برای کسب سهمیه خواهم داشت اما برای رسیدن به این موضوع امید زیادی دارم.»

مسئولان وعده‌هایی بدهند که عملی شود وگرنه اعتماد از بین می‌رود

کمپینی برای آزادی زندانی قتل غیرعمد
حسین خانی با اشاره به این موضوع که در اینستاگرام کمپینی برای آزادی یک زندانی راه‌اندازی کرده است، افزود: «برای آزادی این زندانی مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز داریم که خوشبختانه مبلغ یک میلیارد تومان جمع شده و 500میلیون تومان نیاز داریم که امیدوارم این مبلغ هم تا 24 دی ماه جمع شود و بتوانیم یک کار خیری انجام دهیم. این فرد یک کارگر ساده است و 2 فرزند دارد. اتهام او قتل غیرعمد است و امیدواریم بتوانیم او را به آغوش گرم خانواده بازگردانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار