بدر شکوهی: رفع انسداد مبادی بی سوادی، باید تکلیف و رسالت حاکمیتی تلقی شود

پوشش صد در صدی بازماندگان تحصیلی، نیازمند توجه مردم، دستگاه ها و ارگان ها است

تبریز(پانا) - جلسه بررسی راههای انسداد مبادی بی سوادی با شرکاء آموزش و پرورش در تالار معلم تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
بدر شکوهی: رفع انسداد مبادی بی سوادی، باید تکلیف و رسالت حاکمیتی تلقی شود

علی بدر شکوهی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه استان ما از نظر پوشش بازماندگان تحصیلی وضعیت خوبی ندارد، از توجه و تلاش های آموزش و پرورش نسبت به این موضوع قدردانی کرد و گفت: اگر امروز جامعه هدف را نتوانیم ببینیم وعدم برنامه ریزی در بحث بی سوادی وجود داشته باشد، در آینده با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه خواهیم شد.

وی به عدم وجود آمار کودکان واجب التعلیم اشاره کرد و افزود: تصور بر این است که آمار دقیقی از بازماندگان تحصیلی وجود ندارد و بر ضرورت استخراج این آمار تاکید کرد.

او گفت: باید بانک اطلاعات دقیق در این زمینه داشته باشیم و این امر به تنهایی کار آموزش و پرورش نیست. باید سند جامع انسداد بی سوادی در استان تعریف شود تا وحدت رویه بر واقعیت موجود جامعه ایجاد شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نبود منابع و نا کافی بودن ارتباط بین ارگانها بر افزایش بی سوادی تاثیر گذار است. رسیدگی به این موضوع و رفع انسداد مبادی بی سوادی باید تکلیف و رسالت حاکمیتی تلقی شود. ضعف بنیه اقتصادی خانواده ها مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری، وجود کودکان بد سرپرست که نیاز به حمایت دارند ومهاجرت از روستا به شهر و حاشیه نشینی از دیگر موارد تاثیر گذار در این بحث است.

وی گفت: برای مداخله باید نقشه راه داشته باشیم.برای تحقق این عظم مهم در افکار عمومی و ترغیب تمام اقشار و ارگان ها؛ نقش آفرینی رسانه ها لازم و ضروری است.

آموزش و پرورش نیازمند توجه آحاد مردم، دستگاه ها و ارگان ها برای رفع انسداد مبادی بی سوادی

جعفر پاشایی در این جلسه با تاکید بر توجه بیشتر نسبت به پوشش بازماندگان از تحصیل، گفت: آموزش و پرورش در این موضوع از هیچ کوششی دریغ نکرده است. تلاش می کنیم دانش آموزی دور از کتاب و درس نماند و بازمانده از تحصیل نباشد و با اجماع عمومی در این راه گام برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به آمار گذشته در سرشماری های پیش سرعت خوبی از میزان رشد آموزش و پرورش دیده می شود، افزود: باید همت و همکاری تمامی دستگاه ها همراه ما باشد تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. روستا و کلاس چند پایه ای به علت موقعیت جغرافیایی در استان زیاد است و در نتیجه مشکلاتی وجود دارد که دانش آموزان را به دور از مدرسه و تحصیل نگه می دارد.

وی در ادامه گفت: آذربایجان مهد کتاب و علم است. اما آموزش و پرورش به تنهایی قادر به رفع مشکل مورد بحث نیست، چرا که علل این معضل متنوع و پیچیده است و نیازمند ورود همه دستگاه ها و مردم است.

تشکیل کلاسهای حضوری در 864 مدرسه زیر 10 نفر در آذربایجان شرقی

کامیار قهرمانی فرد نیز در این جلسه طی گزارشی اعلام کرد: کودکان لازم التعلیم زیر 18 سال حق دارند که از تحصیل رایگان برخوردار باشند.

معاون آموزش ابتدایی استان در خصوص انواع بازماندگان تحصیلی گفت: این افراد یا در سن ورود به مدرسه از تحصیل باز می مانند و یا طی گذراندن چند پایه و معلولیت، کودکان کار، دختران، عدم دسترسی به آموزش و بیماری های خاص از دلایل دیگر بازمانده های تحصیلی هستند.

قهرمانی فرد اظهار کرد: اگر انسداد مبادی بی سوادی جدی گرفته نشود شاهد افزایش نرخ بی سوادی، کاهش شاخص توسعه استانی، فراوانی آسیب های اجتماعی، افزایش هزینه و بهره وری و همچنین آسیب های فرهنگی و اجتماعی و در نهایت فقر فرهنگی خواهیم بود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در چشم انداز به قانون اساسی، سند تحول بنیادین و تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین برنامه های توسعه بر اهمیت این مهم و انسداد مبادی بی سوادی تاکید شده است.

قهرمانی فرد ادامه داد: 395 هزار دانش آموز ابتدایی داریم و در دوره ابتدایی مدارس روستایی بسیار بیشتر از مدارس شهری است که یک هزار و 810 مدرسه چندپایه وجود دارد و 864 مدرسه زیر 10 نفر داریم که با مجوز ستاد استانی کرونا کلاس های به صورت حضوری برگزار می شود.

وی ابراز کرد: بدون تردید با توجه به گستردگی موضوع این مهم از عهده آموزش و پرورش خارج است و ضرورت دارد شرکا آموزش و پرورش به جد پای کار باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار